Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Båtprojekt

  1. #61


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "På kurs med Kurt" - ett riktigt kultprogram om jag får säga det själv. Och ja - även den snurrade mest runt..
    Roger

  2. #62

    Standard

    Nu hade Kurt och jag inte samma förutsättningar, min farkost bestämmer med motorn vilken riktning den åker inte med "skrovet" i detta fall frigoliten. Att skrovet roterar när jag åker framåt har ingen betydelse. När jag svänger så får jag viss förlust på grund av att det roterar.

    Se film på min sida.http://bertssida.se

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  3. #63

    Standard

    Projektet har legat nere ett tag men nu har Bjärred o jag tagit nya tag! Vi har ändrat användningsområde från fota-fåglar-med-stor-kamera-båt till filma-sjöbotten-båt. Vi kommer ha en "kamerapod" som hissas ner till lämpligt djup. I podden finns fpvkamera inkl. batteri och härifrån går två kablar upp till ytan - gnd och video. Dessa två kablar fungerar som hisslinor. Podden går att tippa så att man kan titta både framåt och rakt ner. Tiltningen sköts från båten. En GoPro kommer fästas på podden. Hisslinorna är 10m långa så det är maxdjupet. På båten finns en trumma där kablarna viras upp och inne i trumman finns videosändaren från fpv-kameran inkl batteri. Ja, videosignalen funkar!
    Framdrivningen sköts av helgens loppisfynd - motorn från en elsparkcykel. 120W o 24V. 50:-.
    Utmaningar:
    -Bjärred skall få ihop ett fartreglage (inga problem för honom!)
    -Vi måste få till microbrytarna som bryter strömmen till hisstrumman när den är i max- o min-läge.
    -Få kamerapodden tät....den klarar ett dygn i vasken, men 8m ner är det helt andra bullar..
    -All utrustning på båten väger närmare 15kg så pontonerna måste få lite mer volym.

    Det här projektet går ut på att bygga komponenterna själv i så stor utsträckning som möjligt.
    Motorn till hisstrumman kommer från en kopieringsmaskin och är en fantastisk lite sak med växelhus och är stark som en björn. Tiltningen av kamerapodden sköts av en miniskruvdragare kopplad till en skruvstång hämtad från en skrivare. Det mesta är än så länge på prototypstadiet och nästa steg blir att limma på mer frigolit på pontonerna och testa om motorn funkar utan nedväxling med den stora propellern vi har, och med 15kg last. Vi kommer använda 2st 12V 7Ah batteri.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	103,9 KB 
Id:	49950   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	88,5 KB 
Id:	49951   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	85,0 KB 
Id:	49952  

  4. #64

    Standard

    Nu har vi testat båten i bassäng. Körde 15-20 min och mesta tiden var båten förtöjd. Gick ner till 10.5V/batteri. Av någon anledning blev motorn väldigt varm - närmare 60 grader. Förstår inte riktigt varför, men tror inte det kommer vara några problem. Den kommer inte gå på fullgas mer än några minuter. Har grejat med propelleraxeln idag. Motoraxel och propelleraxel sitter ihop med en bit bensinslang så att inget går sönder om det inte är exakt i linje.
    Pontonerna har fått lite mer flytkraft så nu kommer den nog ligga rätt i vattnet. Vikten är inte centrerad på bilden nedan - båten är baktung.
    Kamerapoden har legat på botten av en bassäng över natten (1,5m) och klarade sig bra.
    Nu skall axellagringen precis framför propellern (ett inlineshjul) fästas med två stag upp i båten. Och motorn skall fästas i fören.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	95,4 KB 
Id:	50022   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	50021   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	73,7 KB 
Id:	50020  

  5. #65
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kanske blir motorn varm för ni använder en JÄTTEPROPELLER. Försök tillverka en växel på minst 2:1, så går det säkert bättre nästa gång ni testar. Tror nog en 4:1 växel skulle bli bra för projektet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #66

    Standard

    Så kan det vara Kenneth, men med full gas med nuv. setup går den i runt 5km/h. Växlar vi ner den går den långsammare o det vill vi inte. Dessutom försöker vi göra det så enkelt som möjligt och slipper gärna att leta drev som passar. Som jag sa så kommer vi mest puttra fram långsamt så jag tror inte det kommer vara ett problem.

  7. #67
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Den kanske till och med orkar gå fortare med en utväxling, samt att ni får lite varvtals register. På min bogserbåt gjorde jag just det, drog massa ampere utan fart, växlade ner 4:1 och på med en fyrbladig 140mm propeller, det var en kaxig man som ville ha dragtävling men vi fick avbryta innan han föll i vattnet, den drar fortfarande en hel del ström men som jag kan trottla och som den drar, plus att den är mjukare att köra.
    Lycka till.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #68

    Standard

    Motorn satt ju i en kickbike och där fanns en kuggrem och med dom dreven skulle vi få 5,5 i utväxling. Motorn är troligen på 3500 rpm o med den utväxlingen blir det 636 rpm. Borde väl funka? Fan Kenneth - nu måste jag bygga om igen

  9. #69

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Måndag kväll flygväder men på tisdag kan vi nog testa det arduinostyrda fartreglaget i poolen!

  10. #70
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    He He He!


    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Motorn satt ju i en kickbike och där fanns en kuggrem och med dom dreven skulle vi få 5,5 i utväxling. Motorn är troligen på 3500 rpm o med den utväxlingen blir det 636 rpm. Borde väl funka? Fan Kenneth - nu måste jag bygga om igen
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #71
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    He He He!


    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Motorn satt ju i en kickbike och där fanns en kuggrem och med dom dreven skulle vi få 5,5 i utväxling. Motorn är troligen på 3500 rpm o med den utväxlingen blir det 636 rpm. Borde väl funka? Fan Kenneth - nu måste jag bygga om igen
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #72

    Standard

    Med några snygga o väldoftande ekplankor fick jag ihop ett motorfäste som verkar stabilt nog så nu har vi utväxling. Bjärred har slitit med motorstyrningar, ändstoppsgivare och räkneverk och det är snart dags att koppla in allt. Kamerapodden höll inte tätt på 3m så nu har vi skaffat en riktig dyklampa (UK Sunlight D8) där både fpv-kamera och lampa skall finnas. Två kablar skall ut ur lamphuset och fn testar jag vilket lim som funkar bäst med lampans plast. Jag har en kabelförskruvning (kabelgenomföring) från Biltema (20:-) som är IP68, men jag kommer även limma.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	50322  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •