Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 72

Ämne: Båtprojekt

  1. #21

    Standard

    Hur gick det har själv gått i liknade tanker. Inte systemkamera direkt utan något mindre. Ta en spolarmotor från en bil och såga bort pumpdelen så har man en vattentät motor. Kameran tänkte jag mig på "rodret" så den alltid ser i färdriktningen. Båten ska sakna för och akter, den ska vara helt rund.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  2. #22
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Roligt project.

    Om jag skulle komma på att bygga en båt till det syfte du har skulle jag nog testa med en sån här pump, http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatten...mp-12-V-25980/ .

    Borde bli väldigt tyst för fåglar.

    Blir liksom vatten jet.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #23

    Standard

    Ja, en idé men tror du det skulle röra sig speciellt fort. Kan ju vara vettigt, inget som fastnar i propellern.
    Tänkte köpa denna http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatten...mp-12-V-25983/. Lätt ta bort pumphuset och sätta dit en propeller.
    Får se vad det blir.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  4. #24
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Men.... skall man smyga sig på fåglar skall det väl inte gå fort....eller tänker jag fel?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bert - den pumpen är väl inte tänkt att använda som dränkbar pump ? Däremot är ju en elektrisk länspump dränkbar och på den borde det ju också gå att ta bort pumpbladet - http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-259750/
    Sen kan man väl använda den som "vattenjet-motor" också om man vill för det är hyfsat tryck på det utgående vattenflödet.
    Roger

  6. #26

    Standard

    Även om den pumpen jag tänkte på inte är en dränkbar pump så är den säkert vattentät.
    Gillar tanken med vattenjet för det har sina fördelar. Ingen propeller som fastnar. Man slipper ju göra mer än montera den, inga propellrar och axlar som ska fixas.
    Kan bli en sväng till Bitema.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag tvivlar faktiskt på att pentrypumpen är vattentät men varför inte slå till på en länspump istället ? Den går ju att använda både som dränkbar drivmotor till en propeller alternativt som en "vattenjet" - och som sådan fungerar en säkert avsevärt bättre än pentrypumpen för den har ju en helt annan kapacitet (5 eller 10 gånger så mycket beroende på vilken av Biltemas man köper). Sen finns ju elektriska länspumpar även på andra ställen än Biltema. Lite småintressant blev allt detta projekt - synd att man inte såg denna tråd före sommaren..
    Roger

  8. #28
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Den här pumpen http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatten...mp-12-V-25980/ tänkte jag naturligtvis skulle vara helt under vatten för att ljudet skulle elimineras så mycket som möjligt. Om du tänker dig den som en utombordare så kan du tom. sätta styrning på den direkt och behöver inget vattenroder.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #29

    Standard

    Min tanke var en rund båt där motorn hänger mitt under och kan vridas med ett servo. Samtidig ska kameran vrida sig i samma riktning som motorn.
    Kör jag inte motorn så kan kameran vrida sig 360 grader.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  10. #30

    Standard

    Frigolit torde bli ett bra flytetyg. Måste fixa en skärare bara, får bli en med kantaltråd från en slaktad brödrost. Behöver man mycket värme på tråden?
    Difference between men and boys is the price of their toys

  11. #31

    Standard

    Kul projekt. Hur tänker ni styra med "vattejeten" länspumpen? Har kört stridsbåt med vattenjet och där styr man med ett rörligt "munstycke" och backar med en skopa som vänder strålen. Fick en idé att motorisera en vätte försedd med en GoPro - borde kunna ge spännande fågelbilder/filmer!??

  12. #32

    Standard

    Idé med vette finns hos mig med, det vore ju toppen att inte skrämma fåglarna. Min tanke var att vrida hela "motorn" och på det vise styra.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  13. #33
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Hur pass "Stort" servo behöver du?
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...servo-till-1-5

    Matsa...

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Version 2.0. 4mm plywood fastlimmat på ovansidan av pontonerna. Under träet ligger ett aluminiumplattjärn med gängade hål, för tvärslåerna. Motorn ligger i en förlängd petflaska som inte är helt tät dvs efter ett tag går motorn i vatten. Planen är dock att göra den vattentät. Vid full gas surrar det lite, men vid halvgas är den helt tyst. Ser häftigt ut när man glider fram med 60rpm! Testade också med styrning där jag använde ett stort kullager, rundstav och ett gammalt servo. Funkade ok, men behöver naturligtvis snyggas till och ev ett kraftigare servo. Tänker att jag vill ha 45 grader styrutslag åt var håll. Har en filmsnutt som jag skall försöka lägga här.

    Bifogad fil 45457
    Bifogad fil 45458

  14. #34

    Standard

    Jag har skaffat kraftigare servo (tror det var 10kg) men framför allt så är "gångjärnet" förbättrat. Har ingen bild just nu.
    För ett tag sedan hade jag äntligen hittat ett fartreglage för borstad motor och 12V blybatteri, men sen visade det sig att dom inte hade fartreglaget längre så jag är fortfarande på jakt efter ett sådant. Jag kan ju visserligen använda gasreglaget som fanns i skruvdragaren, men hade föredragit ett "riktigt".
    Båtprojektet har gått på lågfart i sommar, men hoppas hinna ta tag i det i höst.
    Ang att skära i frigolit med glödtråd så kör jag med en pianotråd eller ev. najtråd. Ser ut som rostfri tråd, men vet inte exakt vad det är eftersom jag hittade den i gömmorna. Jag använder en vanlig 12V bilbatteriladdare, 5m kabel och ca40cm glödtråd. Funkar kanon.
    /C

  15. #35

    Standard

    Förlåt om jag trängde mig in på din tråd.

    Hur stor kamera har du tänkt ha Bertone? Jag har testat vattenpumpen som "vattenjet" och det lär räcka för min skapelse. Min "flotte" kommer bli en rund frigolit skiva med motorn hängande under, inget för en stor kamera.
    Om det sedan funkar låter visa sig.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9382.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	47978
    Difference between men and boys is the price of their toys

  16. #36

    Standard

    Nimbus Bert, du är välkommen!
    Jag tänkte ha en Canon 5D mk3 med 70-200 2.8, så det är väl minst 3 kg. På din roliga skapelse gäller det nog att ha väldigt låg tyngdpunkt. Kanske till och med tyngd i botten? Har du testat den? Hur stor är den? Fast har du en kompaktkamera är det nog inga problem med stabiliteten.
    Min är 95x65cm och den kunde nog varit lite bredare.

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vete f-n om jag skulle våga skicka ut en sån kamerautrustning på ett frigolit-flak, Bertone...
    Roger

  18. #38
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Båtprojekt

    Inga problem att skicka ut kameror på flottar det har jag gjort i många år, till och med när VHS var nya och alla vi som var födda innan dess vet hur stora dessa filmkameror var på den tiden.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #39

    Standard

    Tack Bertone.

    Min är ca 30 cm i diarmetern.

    Jag är nog en bra bit från proffsnivå, kan bli en PoweShot. Min systemkamera lär inte rymmas där och även om den skulle det så skulle jag inte våga. Har också en Canon systemkamera men den bland fåglar och dess slutarljud lär jag bara få "rumpan" på fåglarna. Kan bli en Mobius kamera på den med FPV men får se om den funkar först.
    Som du antyder så kan det vara problem med att den är för lätt.
    Testade den nyss med flytkropp och motor, efter sänkt ner motorn så funkade det. Lade på min systemkamera och det flöt som en kork. Nu är ju inte min kamera lika tung som din men det skulle fungera. Motorn driver fram den redan vid 4 volt så tack LIP för tipset.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  20. #40

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9385.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	47984Tog en bild till, kameran är bara för referens
    .
    Difference between men and boys is the price of their toys

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •