Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Båtprojekt

  1. #1

    Standard Båtprojekt

    Hej
    Jag har dåligt med båterfarenhet (flyger multicopter) och behöver lite tips på var jag hittar ett bra utbud på delar.
    Projektet är en "båt" till systemkameran så jag kan glida runt i dammarna o fota fåglar.
    Min första idé var att köpa en enklare, och komplett, båt och sedan göra en trimaran av den, för stabilitetens skull. Eftersom jag redan har 11v batterier (och 14,8V) ville jag kunna använda dom, men det begränsade utbudet ganska mycket så nu funderar jag på att köpa delar istället.
    Det kanske är någon här som har en begagnad båt att sälja?
    Eller vet en bra butik?
    Christian

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, vill du fotografera med en systemkamera i lugnt vatten behöver du en låg men bred bärkraftig båt.
    Det går ju att göra en mycket enkel lösning.
    Skär ut ett skrov av friggo i lämplig kvalitet.
    Sedan är det bara att sätta in lämplig drivlina och batterier i en plastlåda.
    Montera roder i aktern och kameran ovanpå.
    Svårigheten bli att göra den tillräckligt tyst så att du inte skrämmer fåglarna.
    Gummiupphängd motor och mjuk axelkoppling?
    Kolla denna sajt för delar: Mycket bra utbud och snabb leverans.

    http://www.cornwallmodelboats.co.uk/...mati_riva.html

    Lycka till och håll oss uppdaterade.
    // Mats W

  3. #3

    Standard

    För att komma igång har jag gjort en "flotte" av 6st 1,5 liters petflaskor - en katamaran. Detta är bara en test och den är gjord för att få plats i badkaret, men petflaskor skulle nog funka bra. Den är ca. 40x60cm. Krävs en rejäl drivlina för att driva den framåt! Stor propeller o lågt varv, gissar jag.
    Ja, den bör vara ganska tyst. Vad är det egentligen som låter så högt? Vibrationer, propeller?
    Skall kolla länken du rekommenderade. Tack

  4. #4

    Standard

    http://shop.miniracingteknik.se/inde...te=common/home
    använder jag mig av håller på och slutför mitt bygge.
    mycket god service.

  5. #5

    Standard

    Dom verkar ha bra utbud. Mitt problem, eftersom jag är båtnovis, är att få ihop en bra drivlina. Fartreglage, motor, propelleraxel propeller och roder. Allt skall funka tillsammans och för den typ av farkost jag nu bestämmer mig för.

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Du behöver något lågvarvigt med stor propeller för att smyga med tung båt.
    Jag har satt en Graupner Speed 900BB i en modell på 130 cm/ 7 kg typ bogserbåt.

    T.ex här:
    http://www.westbourne-models.com/Mod...-2084-ext.html

    Matad med bly-ack på 12 v/ 7 ah (köp på Jula). Ger kraft så det räcker.

    3-bladig propeller på 45 mm diameter. Propeller i lämplig typ och axel av rätt längd hittar på firman jag länkade till nyligen.
    När du valt dem väljer du koppling beroende på motorns axel och diametern på propelleaxeln. Ibland får man köpa till passbitar för att få det att passa.
    Fartreglaget bör tåla ca 10 Ah, mer lär den inte dra.

    // Mats W

  7. #7

    Standard

    Detta kommer, åtminstone till en början, bli ett diy-projekt med enkla medel. Jag har slaktat en gammal 18V skruvdragare och behåller motor, växellåda och chuck. Det sitter ihop som ett paket, drygt 20cm långt. Jag kommer testa att behålla gasreglaget. Målet är att göra en "pod", dvs motor o propeller i en styrbar enhet, under vattnet. Jag har köpt en propeller till Biltemas elutombordare och på vägen till kassorna plockade jag på mig en 12V kupéfläkt, enbart för att även testa den trebladiga "propellern" som satt i den. Skruvdragaren borde definitivt ha tillräckligt vrid för att dra runt större propellrar. Tur att min bror precis byggt pool, så jag slipper testa i badkaret...
    Har även köpt en skruvmejsel med långt böjligt skaft att använda som propelleraxel - när jag testar konstruktionen (eller om jag inte lyckas med podden!).
    Än så länge har jag bara lagt ut några hundralappar och om det funkar nu så behöver det inte kosta mycket mer.
    C

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors, låter utmärkt.
    Tänk bara på att dessa prylar inte klarar saltvatten så skall du köra i Östersjön behöver du smörja eller kapsla axel mm
    ordentligt.
    Metall av sämre kvallitet rostar omedelbart efter första doppet om man inte är förutseende.
    Spontant tror jag att den propellern kanske är för stor för din motor??
    Kanske går om du kör på mycket lågt varv/ högt moment?? Skall bli kul att se.
    Håll koll på motortempen och mät strömförbrukningen med en tång-ampere mätare så att du inte grillar prylarna.
    Kul att följa dina framsteg.
    // Mats W

  9. #9

    Standard

    Öresund, på sin höjd. Mest dammar dock. Testade propellrarna i vatten idag. Det var ett våldsamt drag i den tvåbladiga utombordsproppen (diam 24cm). Denna känns mer rimlig: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...t-12-V-391958/ (14cm) men den är ju inte precis optimerad för att användas i vatten.... och det är ju frågan vilket som är bäst - stor propp o lågt varv eller mindre propp o högre varv?

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Skall du smyga på fåglar med kamera är det absolut stor prop/ lågt varv.
    Fungerade det verkligen med båtproppen?? 24 cm är ju en jätte-snurra för en sådan motor.
    Har du kollat på billiga plastproppar hos handlaren jag länkade till tidigare?
    Det gäller ju att få ampere at räcka ett tag också.
    Mvh
    Mats W

  11. #11

    Standard

    testa beställa nåt sånt här och se vad som händer istället för att dona med super stora grejer, när folk säger stor propp och lågt varv så tror jag helt ärligt inte dom menar 1:1 båt propellrar eller från små bordsfläktar utan stora rc propellrar..

    jämför man med vad du tittar på för grejer nu så är det ju nästan gratis att prova :P

    http://shop.miniracingteknik.se/index.php?route=product/category&path=1_29_38&page=

    http://shop.miniracingteknik.se/inde..._30_148&page=3

    http://shop.miniracingteknik.se/inde...roduct_id=1000

  12. #12

    Standard

    Högt varv högt ljud, tänker jag. Jättepropellern (70:-) ser nästan grotesk ut, men varvtalet kommer bli angenämt lågt. Farkosten kommer bli ganska tung. Bara objektiv o kamera väger närmare 3kg. Nåväl, prototypen är nu klar och redo för poolen. Vi får se vad som händer. Farkosten är fn. 50x100cm.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	636 
Storlek:	104,5 KB 
Id:	45224

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har hållit mig borta från denna tråd ett tag för att se vart det hamnar. Eftersom du använder dig av en borstad motor skall du vara beredd på att gnistorna från den kommer att göra räckvidden kortare om du använder 2.4 radio, använder du 35mhz radio kommer du klart att få störningar. Filter på motorn är därför att rekommendera. Du gör helt rätt i att gå din egen väg, miniracingteknik är gjord för tävlingsmaskiner och där finner du inget du behöver, Merän kanske lite tips om hur man kan lösa vissa problem.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Standard

    Kenneth, när du säger begränsad räckvidd, vad uppskattar du den då till? Jag tvivlar på att jag kommer vara längre bort än 300m. Har både 35 o 2.4 så jag får väl testa. Måste också ha fpv på den.
    C

  15. #15

    Standard

    Då var jungfrufärden avklarad. Provade endast stora propellern. Med det mycket använda 1,3ah 18v originalbatteriet, säkert 20 år gammalt, gick den på halvgas i 14 minuter. Med ett 4S 6000 gav jag upp efter 30 minuter. 5 min senare mätte jag upp 15,7V i det batteriet. Jag körde på motorns högsta växel. Inget blev varmt...inte ens ljummet. Nu väger ju inte båten lika mycket som den kommer göra senare, men jag är nöjd med testet. Jag uppskattar toppfarten till drygt 3 km/h (inte lätt att räkna ut det i en 8m pool). Dom 9 literna flytkraft räcker inte - det behöver vara betydligt mer. Tror jag gör pontonerna i frigolit och skär dom till en "vass" form. Ju djupare den ligger i vattnet desto lugnare blir färden.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	419 
Storlek:	150,2 KB 
Id:	45255  

  16. #16

    Standard

    Jag hade nog gjort pontonerna med avloppsrör i lämplig dimension. Bara att köpa rör och kapa till önskad längd och avsluta med ändpropp. Det finns även lämpliga vinkla också.

  17. #17
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag hade nog också använt avloppsrör.

    Hur funka den då?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #18

    Standard

    Hejsan, kul att det verkar funka bra!



    Jag röstar också på avloppsrör, med 2 meter 110mm rör (1 meter per sida) får du nästan 20 liter flytkraft och skulle det bli för mycket så fyller det rören med nånting tills den går så djupt som du vill.

    längst fram på rör pontonerna avslutar du bara med en 45 grader böj uppåt och så ett täcklock på det

  19. #19

    Standard

    Avloppsrör låter som en bra idé, men blev det frigolit eftersom jag hade det hemma.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	361 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	45337  

  20. #20

    Standard

    Version 2.0. 4mm plywood fastlimmat på ovansidan av pontonerna. Under träet ligger ett aluminiumplattjärn med gängade hål, för tvärslåerna. Motorn ligger i en förlängd petflaska som inte är helt tät dvs efter ett tag går motorn i vatten. Planen är dock att göra den vattentät. Vid full gas surrar det lite, men vid halvgas är den helt tyst. Ser häftigt ut när man glider fram med 60rpm! Testade också med styrning där jag använde ett stort kullager, rundstav och ett gammalt servo. Funkade ok, men behöver naturligtvis snyggas till och ev ett kraftigare servo. Tänker att jag vill ha 45 grader styrutslag åt var håll. Har en filmsnutt som jag skall försöka lägga här.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	1049 
Storlek:	116,6 KB 
Id:	45457
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	468 
Storlek:	92,8 KB 
Id:	45458

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •