Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorspärr på quadcopters.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Motorspärr på quadcopters.

    Hej

    Jag undrar och tycker det är mycket underligt att det inte finns någon motorspärr på quadcopters som det finns på sändaren till vanliga singelrotor helisar, en quad kan ju också orsaka rejäla skärskador om motorerna oavsiktligt startas eller om man råkar stöta till sändarens vänstra trottelspak. Detta kanske går att bygga dit?

    Jag tränar på att flyga en quad i RealFlight simen och den quaden har ingen motorspärr.
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Standard

    Jag har bara erfarenhet av KK 2.0 och där måste du armera innan du kan flyga, dvs motorspärr.

    Armerar man utan att ge ytterligare kommandon så går den tillbaka till Safe läget.

  3. #3

    Standard

    Vad jag vet så finns det ingen motorspärr på helisar så de är ännu värre...

    Det du pratar om som "spärr" är en spak "ThrottleCut" som är programmerad till 0% gas eller ännu mindre (-125)

    På de multirotors jag använt (Mikrokopter, KK och MultiWii) finns det spärrar dvs man måste föra spakarna på ett visst sätt för att aktivera motorerna.

    Det är alltså dubbel säkerhet då det tex inte räcker att föra en spak åt rätt håll utan den andra måste också stå rätt för att det skall "armeras" (aktiveras)


    ThrottleCut kan sådeles aktiveras lättare av misstag när sändaren trillar omkull eller att den dinglar på magen jämfört med en multirotor som kräver mer inputs.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Alla FC har armeringsspärr iaf på de FC jag varit i kontakt med DJI + Mikrokopter så det går inte oavsiktligt starta motorerna , dessutom har jag Immediately Mode så drar jag ner spaken i botten stannar motorerna i ett nödläge
    Senast redigerat av Stiffe den 2014-03-18 klockan 21:50.
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  5. #5

    Standard

    Throttle Hold (drar ner throttle-kurvan till noll)
    Throttle Cut (stänger av motorn på en metanol/bensin)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •