Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Quad och singel heli

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Quad och singel heli

    Hej

    Eftersom jag nu har ett par hundra timmars träning på både quadcopters och singel helis i min RealFlight sim så vill jag ta steget från "blåbär" till "mer avancerad nybörjare" och jag är givetvis ännu mer nyfiken på att lära mig flyga båda typerna, därför har jag utforskat HobbyKing:s hemsida mycket noga och hittade denna FBL maskin som jag tänkte investera i någon gång längre fram när bumblebee har blivit färdigbyggd,

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Version_.html.

    Känner någon av medlemmarna till denna modell och är det något för en lite mer avancerad nybörjare som tränat ca 400 - 600 timmar i simulatorn?
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Simulator i all ära, men det går inte riktigt att jämföra det med att flyga på riktigt.
    Som första heli tycker jag inte att man bör börja med större än 450, finns mycket begagnat på olika forum till mucket bra priser. man bör också tänka på tillgången på reservdelar i sverige, om man inte vill vänta ett bra tag på att få hem delar.
    Märken såm är bra kan vara tex: Align, mini Protos, Rave 450, och ev nån Align kopia mm.

    Helin du länkar till funkar säkert bra, men reservdelstillgången i Sverige är obefintlig, och för att få den i luften så krävs det servon, gyro, motor, fartreglage accar ev bec mm så du kommer nog upp i 10 000 kr minst innan det är klart.
    Och en heli av den storleken kan vara totalt livsfarlig för en nybörjare.

  3. #3

    Standard

    Själv förespråkar jag att börja med micro först även om jag inte flyger stora koptrar, men beror på om du flugit någon RC IRL innan ?
    Finns många 3D kapabla microhelis nuförtiden. Hobbyking har väl ett par också.
    Har haft en hel del kul med min Blade Nano Cpx även om jag är rätt kass pilot
    Bara krasha hur mycket man vill, billigt att laga om något pajar.

    Sen när du flyger den bra är det bara att skaffa en större !

  4. #4


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Själv förespråkar jag att börja med micro först även om jag inte flyger stora koptrar, men beror på om du flugit någon RC IRL innan ?
    Finns många 3D kapabla microhelis nuförtiden. Hobbyking har väl ett par också.
    Har haft en hel del kul med min Blade Nano Cpx även om jag är rätt kass pilot
    Bara krasha hur mycket man vill, billigt att laga om något pajar.
    Precis vad jag själv satt och tänkte. Jag har flugit helikopter i många år och tröttnat, men fått en nytändning med just Blade Nano beroende på att man inte behöver vara rädd för att det ska kosta skjortan varje gång man flyger. Den tål ju oerhört mycket stryk och är billig att laga om nåt ändå skulle gå sönder. Dessutom är den ju väldigt stadig och lättflugen. Jag langade över sändaren till min grabb i somras. Han har aldrig någonsin flugit helikopter, men lyckades hålla den i luften en bra stund. När jag tyckte det var nog så sa jag bara åt honom att dra av gasen, och Bladen singlade snällt ner i backen helt oskadd.. Bara att plocka upp och fortsätta flyga.

  5. #5

    Standard

    Jag håller delvis med föregående talare men skulle rekommendera mcpx bl framför nano (har haft båda) du får en lite mer väl flygande heli och borstlöst.. Den tål också endel stryk inte lika mycket som nanon men enda en hel del.. Du kommer få otroligt mycket träning med de små och den dagen du tar klivet upp på något större kommer du bli förvånad över hur stabila dom är i jämförelse.. Känner du sen att heli är något du vill fortsätta med skulle inte jag köpa en 450 utan gå upp på en 500.. Reservdelarna är inte många kr dyrare och du får en mycket stabilare och "härligare" heli.. Mer lätt meckat vid krasch med :-).. Ju större heli ju lättare o flyga tycker jag men reservdels priserna drar iväg framförallt efter 500 storlek.. Align är vad jag skulle rekommendera i början på "större" heli karriären.. Reservdelar till bra priser och lätta att få tag i.
    Senast redigerat av MrOnk den 2014-03-19 klockan 01:44.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När du så småningom kanske vill ha en större heli så brukar det finnas rätt gott om fina, begagnade för speciellt de duktiga heli-flygarna vill gärna ha "det senaste" och köper ofta nytt och då blir den "gamla" till salu - och det brukar vara bra grejor och inget s k "Kina-skit".
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •