Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Info om APM?

  1. #41

    Standard Spännande provflygning.

    Jag hade en ganska spännande provtur med min första APM för några timmar sedan. Efter att ha jagat fatt på ett par problem med 3.01 firmwaren och uppdaterat till 3.1.5 så kunde jag äntligen armera den.

    Då jag inte vill prova för många okända saker samtidigt så har jag provflugit TBS discoveryn med en Naza-M först.

    APM 2.5.2 kortet är uppsatt med sex flight modes, stabilize, alt hold, loiter, auto, acro och RTL.

    Throttle failsafe och Battery Failsafe var satt till RTL. Det är en MYCKET dålig ide när man gör första provflygningen!

    Efter all kalibrering så lyfte jag med grundinställningar, att säga att den var svårflugen var en underdrift. Jag landade och kollade så att kortet fortfarande satt fast. Det gjorde det. Därefter provade jag i Acro läget då det inte bör vara känsligt för vibrationer. Från att vara riktigt svårflugen så blev den nu helt hysterisk. Jag flyger RC helikopter och kunde inte hålla den inom två meter från startplatsen.

    Jag googlade fram lite inställningar för en TBS discovery, de var inte så annorlunda men jag lade in dem manuellt och provade igen i Stabilize. Nåja, den går ju att flyga om man hela tiden är med och puffar runt spakarna en halvmillimeter för att hålla balansen. Jag är lite dåligt påläst när det gäller loggen men hoppas att jag skall kunna läsa ut något ur loggarna. Jag kommer på iden att det kanske är bättre om man flyger upp till 3-4m istället för att flaxa runt på en halvmeter. Lite bättre blev det allt.

    Sedan biir den helt utan förvarning stabil som om den står på ett betongfundament! Va fan tänkte jag, sedan bar den iväg uppåt och den lilla fan svarar inte på något jag gör! Jag börjar givetvis dansa regndans med radion över huvudet och testar alla lägen på radion och flaxar runt med spakarna men den hänger där så snyggt femton meter upp. Det är nu jag inser nackdelen med att ha Return To Launch som failsafe när inget är intrimmat. Efter femton LÅNGA sekunder så börjar den svara igen och jag tar snabbt ner den i Acroläge, så fort jag nuddar marken så slår jag om till throttle hold. Som man gör på en helikotper...FAAAN, den är ju kopplad till RTL och även om jag bara har throttle hold på i någon sekund så skall den fan upp på 15 meter igen. Ca 15 riktigt långa sekunder senare så landar den hur prydligt som helst av sig själv och jag hinner sätta foten på den innan den fick för sig något.

    Det skall bli lite range check på den där mottagaren i morgon. Den har givetvis flygförbud men det kan ju faktiskt vara att APMen ger för låg spänning till mottagaren, det är lite misstänkt att jag bara har 4.7 volt på de pinnarna. Mottagaren var ca 2-300 meter bort häromdagen när jag flög med Naza-M och den var hur lydig som helst. Idag nådde den bara fem till tio meter.

    Det här var mycket obehagligt, jag hoppas att jag hittar något i loggarna.

    Jörgen

  2. #42

    Standard

    Det verkar som om Failsafen på APM är lite bestämd av sig, när failsafe har gått in så gör den klart oavsett vad man säger till den. det som hände var att batterifailsafen gick in så att den flög hem. Om den är mer än 2 meter från launch platsen så lyfter den till 15 meter, väntar ett tag och sedan landar den.

    Att jag kunde flyga den i acro läge efter 15 sekunder ena gången ser ut att bero på att den fick en GPS glitch som avbröt return to launch. Det är fortfarande inte helt klart hur det skall bära sig åt.

    Idag så hade jag den inställd på att landa om batterifailsafen gick in när jag provade på flygfältet. Tyvärr så var den LÅNGSAM på att sjunka, så långsam att den bara drev iväg 50 meter bort längs fältet i promenadfart. Den sjunk väl en meter på den tiden och tog precis i en tistel innan den for ner i vår avgrundsdjupa och välväxta ravin.

    Spännande styrenhet att ställa in det här.

    Jörgen

  3. #43

    Standard

    Huhm... håller själv på med APM-grejjor. Inte så van än... har en egen DJI F450 med APM 2.6 (GPS, telemetri), men hjälper även en annan som har tre multicoptrar och två flyg med APMs. Det finns en hel del att tänka på. =) Jämfört med KK2, DJI Naza-M och ZeroTech YS-S4 v2.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140807_091253.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	143,0 KB 
Id:	47369

    Jag kör apm 2.6 i denna maskin på bild! Riktigt roligt och utmanande styrkort att lära sig! Sätta waypoints och lägga ner radion på backen och se flygmaskin flyga helt autonomt är bara en av många roliga finesser!

  5. #45

    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Något galet har du gjort för ingen av de två apm jag har någonsin flugit så där dåligt. Jag har en tbs disco och en vinge.

  6. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Något galet har du gjort för ingen av de två apm jag har någonsin flugit så där dåligt. Jag har en tbs disco och en vinge.
    Det råder inga tvivel om att jag gjort något fel, throttle failsafe har bitit mig två gånger nu. Den ena gången genom att 10.5 volt var lite högt den andra gången genom att jag tyvärr inte läste så noga när jag ställde om mAh inställningen, jag utgick från att det var hur mycket ström man använt men det är ju hur mycket man vill ha kvar när man aktivierar failsafe. Nu är battery failsafe inställd så att den inte kommer att kunna gå in igen.

    Om man tar ett exempel på udda beteenede: http://copter.ardupilot.com/wiki/land-mode/. Där antyder de att den kommer att försöka landa rakt ner, men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att den helt skulle ignorera radiostyrningen så som min verkar göra. Jag försöker hitta lite information om en parameter som heter Land_repositiononing men det är lite oklart om den gäller RTL, Auto och Land modes, eller bara RTL och Land.

    Att en battery failsafe inte tillåter dig att ändra flightmode är ganska naturligt, det är ju ett pågående fel. Jag tycker dock att det ostabiliserade läget skall ge dig direkt kontroll ändå. Jag får undersöka hur jag skall få det beteendet.

    Men att min ryggradsreflex med "throttle hold" skulle låsa fast den i RTL i en halv minut utan att jag kunde göra något åt det förstår jag inte.

    Jörgen

  7. #47

    Standard

    En bekant till mig använder en octa med APM 2.6 och när den har flugit rutten klar i Auto-läget så hamnar den i RTL och sticker hemåt och hamnar i Loiter eller så tar han över före. När den närmat sig och börjar sjunka så slår han över till Altitude Hold och landar den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #48

    Standard

    När jag började titta på APM för ett par månader sedan så stötte jag på en tråd där ett par som jag uppfattade som utvecklare diskuterade ett problem de fått med en kombination av battery failsafe satt till LAND och rx failsafe satt till RTL. Om jag minns rätt så hade de hamnat i ett läge där den började landa på grund av batterispänning, vilket ledde till att mottagaren gick i failsafe på grund av föremål mellan quadden och radion. Det gjorde att den gick i RTL och steg...länken kom tillbaka och battery failsafe tog över och började landa.

    De var i alla fall inte nöjda med beteendet och diskuterade hur det skulle låsa failsafe så att den gjorde klart. Efter mina erfarenheter med APM så skulle jag givetvis vilja veta mer om vad de kom fram till men jag hittar inte var jag läste det nu.

    Jörgen

  9. #49

    Standard

    Det finns många intressanta saker man vill få att funka och Failsafe kan sätta myror i huvet på en.
    Sitter och funderar på vad jag vill att ska hända och vad som kommer hända med en FireFLY6 som flyger med APM och hamnar i olika failsafe-situationer... eftersom den gör transitions mellan hovra -> flyga och flyga -> hovra där den använder en Naza med GPS i hovringsläget. Man vill ju ha hem den hel så att säga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50

    Standard

    Nu har jag lyckats flyga Discoveryn utan att failsafe gått in i några minuter. Främst i stabilize läge.

    När jag slutade kämpa emot så verkar den inte vara överkänslig på spakarna längre. Den bär sig åt som om den har MYCKET låg P gain och att de bara flyger på integralen. Bara P kan ställas för stabilize. Ett visst utslag på spaken ger den hastighet som man kan vänta sig...i genomsnitt. Istället för att sätta iväg i 0.2m/s så blir det kanske en rush på meter framåt, sedan en meter bakåt, slutligen 2 meter framåt och så vidare.

    Idag så provade jag med fastlimmade hörselskydd i minnesfoam som vibrationsdämpning, vibrationerna gick ner något och den största delen av vibrationsloggen ligger nu i +-0.05g området. Den modifieringen ryker dock då enheten "driver" något i foamen efter att man rört den. Det var också tydligt att det inte var vibrationerna som skapade problem.

    På schemat så har jag vanlig dubbelhäftande temp och nya Hobbywing Platinum Pro 30A OPTO reglage. Det går inte att utläsa vad jag har för sort nu. De fungerade dock perfekt med Naza. Jag kan också låna en uppsättning Afro 30A reglage av en vän om det kniper.

    Har någon tips om något jag bör försöka med?

    Jörgen

  11. #51

    Standard

    Nyckeln till framgång var nog att rensa eepromet i den och ladda in firmwaren igen. Det blev mycket annat ändrat samtidigt men jag hittade en del andra med liknande problem och för dem så verkar det ha varit skräp i eeprom som bråkade.

    Vi får se om vädret tillåter en autotune på lördag.

    Jörgen

  12. #52

    Standard

    Vädret tillät autotune i morses och för mig gick det på ungefär sex minuter, den flög helt klart bättre efter autotune. Jag blev i efterhand lite förvånad över hur flexibel den var i stabilize läget efter autotune, det gick fint att flyga åttor utan att den stretade emot.

    Nästa del att attackera är GPS låsningen. Den fungerade inget vidare nu, den stod någorlunda still men den gjorde ganska brutala justeringar om man jämför med Nazan som inte ser ut att justera någonting i så här bra väderförhållanden. Höjdhållningen är inte bra än så länge.

  13. #53

    Standard

    Nu har jag missat nåt. Autotune? På APM? Min DJI F450 med APM 2.6 står på ena byggbordet nu, den flög så sanslöst kasst senast så det gick inte att flyga den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #54

    Standard

    Det var alltså inte autotune som löste problemet jag hade med den, det berodde på att de inte städade ordentligt när de gjorde uppdateringen till 3.1.5. Den flög ok efter att jag rensat eeprom och laddat in firmware igen. Du finner CLI kommandona jag använde här: http://diydrones.com/forum/topics/ho...ment%3A1588595

    Autotune beskrivs här och det fungerade på första försöket för mig.
    http://copter.ardupilot.com/wiki/autotune/

    Jörgen

  15. #55

    Standard

    Idag gjorde jag min första helautonoma flygning. =)
    DJI F450 med DJI-motorer och ESCs samt en APM 2.6 med GPS/Compass.
    Lade upp allt i Mission Planner.
    Den gjorde en egen takeoff, flög själv via waypoints och kom tillbaks och landade själv.
    Jag bara slog på Auto och gav lite initieringsthrottle så aktiverades allt. Jag bara stod med händerna i fickorna. Coolt! :-D Man slapp ju frysa om händerna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #56

    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag bara stod med händerna i fickorna. Coolt! :-D Man slapp ju frysa om händerna.
    Det är ju precis det där vi modellflygare väntat på i alla år. Tänk vad skönt att slippa stå och frysa om fingrarna på vintern.

    Blev riktigt sugen på att testa lite autonom flygning på nån av multicoptrarna, men det får bli en annan dag.

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter_L Visa inlägg
    Det är ju precis det där vi modellflygare väntat på i alla år. Tänk vad skönt att slippa stå och frysa om fingrarna på vintern.

    Blev riktigt sugen på att testa lite autonom flygning på nån av multicoptrarna, men det får bli en annan dag.
    Haha, ja men det passade bra idag, va lite kyligt. =)
    En annan flygare och jag stod och pratade med varann medans hans flyg flög runt för sig själv och jagade waypoints, även den med autostart och autoland. Riktigt skojigt! Men nog är det roligt spaka själv också... men då ska man inte flyga multirotor.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Haha, ja men det passade bra idag, va lite kyligt. =)
    En annan flygare och jag stod och pratade med varann medans hans flyg flög runt för sig själv och jagade waypoints, även den med autostart och autoland. Riktigt skojigt! Men nog är det roligt spaka själv också... men då ska man inte flyga multirotor.
    Kort snutt från auto takeoffen hans...
    http://www.youtube.com/watch?v=QbwQ62gz5jc
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •