Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: Info om APM?

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Fast kompassen vriden te.x 180 grader mot hur mjukvaran TROR det är när du kalibrerar den blir det totalfel. Dvs det påverkar inte kalibreringen i sig, den blir rätt. Men det går inte att med kalibrering kompensera att den är vriden eller upp och ner.

  2. #22

    Standard

    På APM 2.6an står det Forward med en pil och på GPSen som hör till (den med inbyggd kompass och två kablar) en pil som också ska peka framåt. Men kan Mission Plannern vara inställd på APM 2.5 i mitt fall? (i en dator som jag inte har här nu så jag kan ju inte kolla just det just nu).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    Tror det beror på vilken gps du har hur den ska sitta, för det får då inte forward på min iaf ;P däremot e gpsmottagaren "kapad" i ett hörn och jag har för mej att det betyder 1 eller framåt när det gäller elektronik så jag bara antog att den skulle sitta med det framåt och då få kompassen rätt me.
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  4. #24
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Jah, nu verkar grejerna fungera så nu ska jag bara komma på om jag ska lägga denna APM 2.5 med extern GPS osv i en quad, hexa eller flyg. =) Sen montera allt och sen är det aningen lättare fortsätta med guiden för setup.

    Men samtidigt som jag håller på med detta så håller jag även på med ett flyg med APM 2.6 som har lite lustigheter, se tidigare i tråden. Kanske nåt av dem löser sig också med tiden... om inte nån av er har nåt klokt svar?

    Dessa alltså:

    2. När man lägger allt i Automode (flyga efter rutt) så börjar rodrena rycka åt ett håll lite nu och då, alltså inte mjuka små kompenseringar, utan nästan hela utslag. Vad är det bra för? Ser inte alls rätt ut.

    Fråga 5. I "stabilize"-mode så reagerar höjdrodret som det ska, skevrodrena som de ska, men sidorodret gör ingenting. MEN, när man rollar flyget så att skevrodrena rör sig, då rör sig sidorodret också!!! Why? Kan man ställa om?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Standard

    2. Jag tvinnade alla kablar i hela flyget och efter det har jag inte vart med om glitcharna en endaste gång i något flight mode.

    5. Det ska nog va så, om man tänker efter, annars hamnar ju flyget i stall om det kämpar järnet med sidorodret i för mycket motvind/medvind. 90% av utslaget på sidorodret vid stabilize verkar va standard på denna UAV.

    Kompassen... jag kikade på lite filmer och blev bara konfunderad (fick bara 180 grader fel då). Det står att man ska rotera kompassen i alla 6 axlar. Det gjorde ju inte dom. Jag kom på ett sätt att "dansa" flyget för att uppfylla detta inom 60 sekunder och kompassen blev klockren! =) Dessutom är öster mot öster nu också. ;-)
    Jag kom på ett till sätt ocskå som är mer "renodlad rotering i alla axlar". Håll flyget i alla axlar och rotera (runt giraxeln åt bägge håll, runt rollaxeln åt bägge håll, runt vadnusistaxaln kallas, loopaxeln?).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Standard

    Woah! Nu står det en hög med APM-grejer på mitt bord. :-D
    APM 2.6 + stora GPSen med stativ + PM-enhet samt Quad-board och vad det nu var till.
    Tänkte sätta den i en DJI F450 och börja labba lite, tror det är lagom start.
    Sen ska den i ett flyg. ;-) Skoj!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du har verkligen många järn i elden, hinner du provflyga dem?
    Ser fram emot dina resultat av Apm, berätta gärna om alla missar också.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Du har verkligen många järn i elden, hinner du provflyga dem?
    Ser fram emot dina resultat av Apm, berätta gärna om alla missar också.
    Hehe... ja jag kan inte rekommendera mitt sätt att pyssla med RC-hobbyn. ;-)
    Det började för länge sedan med teorin "3 st flyg räcker enligt blabla". Men sen vart det mer o mer och fler olika RC-pryttlar. Kom till slut till en gräns där man märkte att byggandet tar en himla tid och att flygandet också tar sin tid. Men att jag inte skulle hinna med allt och flyga allt. MEN... ändrade om lite i mitt tänk. Jag gillar bygga och lära mig. Så jag tänkte köpstopp på nya flygetyg och istället få allt jag har flygklart (är ju ingen som köper en icke flygklar helikopter tex på denna ö). Så jag bygger klart, testflyger, antecknar alla förbättringar, fotar och sätter till salu (i fall att) och slänger in i förrådet (flygklara). Och så håller jag på med 3-4 projekt samtidigt. Dvs intensivt byggande istället för flygande. Sen när jag inte ork bygga men ändå vill tryna på RC så kikar jag över förbättringarna jag tänkt mig, funderar lite på dem, beställer de prylar som behövs. Lite nu och då faller det ner prylar och avier i postlådan och så blir det att bygga vidare och göra flygklart på nytt med förbättringarna på plats. Dags för testflygning 2. Sammanfattningsvis så blir det inte så mycket flyga, men det är ju såå himla kul läsa, fundera ut rätt grejer, lära sig, beställa, bygga och testa för att klura ut förbättringar till nästa gång. =) Snart har jag inget mer att köpa grejer till, så sen blir det väl att flyyyyga mycket mer! ;-) Till på det så dök det upp en person som ville ha hjälp med ortofoto med 4 flygetyg och det har verkligen skenat iväg så nu har man roligare än nånsin! :-D Flyger min Hubsan q4 nano, solen brukar skina och vinden är borta, men int hinner man allt, som du undrade.

    Jo, nånting jag började med för ett tag sedan, att ha flera byggbord med projekten på gång, ett på varje. Att fixa lite här och där tex en kvart eller mer så gör att det händer en hel del på en månad, än om man väntar en månad på att få en hel kväll ägnad till RC, vilket är rätt omöjligt verkar det som. =)

    Motgångar? Jo... hela tiden. 1: Jag har inte verktyg att få bort en @£$#¤%& mutter från en oanvänd DLE-55 som jag skaffat EME-starter till (Bulldog) fast jag skaffat några nya verktyg. 2: Jätteglad att bygga klar min Yak 54 50cc, men nej, saknades två väsentliga delar. 3: Tiden tar slut hela tiden, men jag har märkt att det finns fler kvarter än timmar på en vecka.

    Ikväll trillade det även in resterande delar till en 3D Robotics Aphex APM-hexa. ;-) Färdigbyggd på lördag, flygklar före juni.

    APM-fix och missar.... yes... kommer byta ut en KK2 i en DJI F450.... men före det så hade jag tänkt justera klart den med KK2 och sen testa med en Zero Tech YS-S4 v2 före jag använder APMen. Så lite galet ihopkört är det nog med den just nu. :-D

    Nu ska jag måla på bogserbåten (10 min sen kan jag inte måla mer)... ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Standard

    Och givetvis får man ge upp vissa RC-genrer... Depronflyg har jag lagt på hyllan (har inget kvar). Detsamma med EPP/EPO-nöjesflyg (finns kvar nåt större för UAV endast). Mindre helis än 450 är nono. RC-bilen är till salu (HPI Baja SS) och detsamma blir det väl med båtarna. Och stiftat den oskrivna regeln: Sälj 2 köp 1. ;-) Efter ett tag är man nere på ... 1?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Nu börjar vi från början heter din kontroll ardupilot och den inte kommer från 3dr är det en olaglig kopia. Har den ett annat namn men är samma kontroll som arduflyer är det en laglig kclon från de öppna ritningarna. Megat i apm är för att det sitter en atmell processor i kontrollen av modell mega. Pixhawk är den nya generationen som kommer ersätta apm inom 2år och den har 32bitars arm processor från st. I nuläget är mega processorn överbelastad så allt dom gör är att försöka optimera så mycket det går och försökaklämma in några få enstaka saker till nästa version, som troligen blir den sista och resten kommer bara vara optimeringar och buggfixar. Multiwii kan inte köra arduplane eller arducopter. Däremot finns det portar som låter dig köra koden på vissa multiwii kontroller som innehåller mega processor. Men då arducopter redan svettas kraftigt och dom måste lägga till !assa kod för att det ska fungera funkar det inte bra.

  12. #32

    Standard

    Börjar från början? Varför står det ArduPilot på vissa och APM på vissa då? =) Fast de kommer från 3DRobotics... Jag har 4 st här nu... Senaste står det APM 2.6 på och den kommer från 3DRobotics (beställd från deras shop alltså).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Ardupilot mega är ett trademark tillhörande 3d robotics. men det är en öppen plattfrom. så alla kan tillverka men då får man inte använda deras namn. så gör man som rctimer eller hobbyking och ger ett eget namn 'r det het okej.

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Måste höra med er. Min APM som jag har på en quad "reptile" eller "dead cat" ramlar titt som tätt ned från himlen. Minsta lilla glapp någonstans gör att den ramlar ner. Baron ät täckt enl Jambran, vibrationerna är mkt låga, men jag misstänker fartreglagen som spökar ibland trots att jag kollat dem och lött om där det behövts. Är det nödvändigt att se till att löda på PCB och inte använda guldkontakter mellan motor-fartreglage-acce? Är detta vanligt? Har ni upplevt detta problem?
    Peter

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Måste höra med er. Min APM som jag har på en quad "reptile" eller "dead cat" ramlar titt som tätt ned från himlen. Minsta lilla glapp någonstans gör att den ramlar ner. Baron ät täckt enl Jambran, vibrationerna är mkt låga, men jag misstänker fartreglagen som spökar ibland trots att jag kollat dem och lött om där det behövts. Är det nödvändigt att se till att löda på PCB och inte använda guldkontakter mellan motor-fartreglage-acce? Är detta vanligt? Har ni upplevt detta problem?
    Peter
    Hade liknande på min quad. Det var throtteln till escarna som inte var inställt bra.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  16. #36

    Standard

    Jag har haft glapp i bulletconnectors och det resulterar i att jag alltid löder...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #37

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har haft många orsaker till liknande fenomen.

    1. Glappande bullets
    2. glappande kontakter på styr/becsidan från escar
    3. Felaktigt styrkort
    4. Överbelastad bec i ett av reglagen som gett spänningen till övrig elektronik
    5. Skumma fenomen när "rödatråden" varit ansluten från alla reglage då orsakat överbelastning på en esc
    6.litet kabelbrott i motorkabel som gjorde att den tappade kontakt ibland , med ibland menar jag en gång på var 3dje-5e acc tog låång tid innan jag hittade det felet.

    Jag tror inte detta va allt jag varit med om men kort sagt kan man säga att det finns oändliga orsaker till fenomenet och det är väldigt svårt att hitta


    //edit

    Är det glapp i bullets eller nån annan typ av överbelastning så brukar det kännas rätt fort på värmen i reglagen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #38

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Har haft glapp på en förlägnings servo kontakt vilket ledde till att tre motorer random slocknade då jag kopplade alla signalkablar på två kontakter då det inte var opto esc. Tog mig en stund att liusta ut vad tusan som hände.. Slutade med atrt jag bytte ut den förlängnings kabeln och bytte stiften på alla esc för säkerhetskull. På en annan hexa efter den lärdomen så plocka jag bort kontakterna och satte krympslang runt stiften istället så dom inte kunde glappa även om dom ville.

  19. #39

    Standard

    Glapp är ett fan, men om man löder ska man se till att det löds bra också. =) Annars kan de också glappa och lossna. I tex riktiga flyg brukar det vara nån regel att man inte ska löda, eftersom vibrationer gör att kabeln går av där lödningen slutar. Det flyg jag byggde för nåt år sedan, där rekommenderade man kabelskor, skräpgrejer jag inte behärskar och hatar för att de lossnar mitt i allt. Men man ska väl ha en 200€-tång så löser det sig. =) Allt man täcker över, syns inte.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    jaa, APM och andra kort verkar vara känsliga och hinner inte boota om förrän den ligger på marken, eller.. Det kan uppenbarligen finnas rätt många tänkbara felkällor. Ju fler grejer man kopplar desto fler fel kan uppstå. Jag har ju kopplat buzzer, capacitor och tydligare ledindikator, som alla kan vara ett problem om de glappar. Jobbigt! Trots allt skönt att veta att jag inte är ensam om problemet. Jag höll på att knäckas ett tag. Peter
    Senast redigerat av Peter1 den 2014-06-13 klockan 07:17.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •