Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Info om APM?

  1. #1

    Standard Info om APM?

    Gah! Blir galen. Vad heter grejerna egentligen? APM? ArduPilot Mega? ArduMega Arducopter? ArduPlane? APM:Plane? Osv. Hur hänger allt ihop och vad heter vad? Tillverkare? Versioner? Manualer? Istället för att hitta PDFs som man kan läsa från början till slut så är det flera olika hemsidor som dräller med länkar kors och tvärs till samma och olika sidor. Var ska man börja? Nu ska jag iaf se på Kobra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Kobra's program var riktigt bra.



    Det är bara att gå in på http://www.diydrones.com/ och läsa på

    Arducopter, Arduplane och Ardurover är bara olika program som körs på APM (elektroniken)
    3D robotics orginalet


    Det som är extra Kul är att det var dessa herrar som var med i Kobra...



    EDIT:Stavar fel ibland
    Senast redigerat av UndCon den 2014-03-21 klockan 08:17.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Jag somnade så jag missade Kobra helt. Tur man inte hade nån tjänst så man kunde se på det i efterhand. Gah!

    Aha, så det är därför det är en ArduPilot 2.6 i flyget? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    direktlänkar (hittas på diydrones.com):

    copter.ardupilot.com
    plane.arducopter.com

    3drobotics.com


  5. #5

    Standard

    Håller med dig Ålänning, är rätt rörigt. Det jag försöker hitta är om mjukvaran Arduplane går att köra i Multiwii-korten. Får en känsla av att korten är "besläktade" med varandra, samma processorer osv. Någon som vet?

  6. #6

    Standard

    Jag vet att det kördes tidigare på kort med multiwii-sensorer (Wii) - men jag vet inte hur det har gått efter det.

    Det var många versioner sedan...

    I configen till Arduplane finns det ett antal alternativ till kort att köra på om jag minns rätt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Ser inte riktigt det krångliga i det! Ladda hem mission planner och läs steg för steg instruktionerna på: http://copter.ardupilot.com/

    Är det några specifika frågor så speca upp dom så ska vi nog kunna hjälpa dig!

  8. #8

  9. #9

    Standard

    Hållit på fixat på en Skywalker 2012 188 Event38 med ArduPilot 2.6 och GPS (med magnetometer) mot en Turnigy TGY 9X hela eftermiddagen. Enligt trial n error och googlat lite i manualer när vi stött på patrull. =) Några frågetecken återstår...

    1. Hur kalibrerar man kompassen på rätt sätt? Har sett lite olika filmer och det blir ju int rätt. Bäst vart det när resultatet vart att söder och norr va klockrena, men väst o öst omsvängda.

    2. När man lägger allt i Automode (flyga efter rutt) så börjar rodrena rycka åt ett håll lite nu och då, alltså inte mjuka små kompenseringar, utan nästan hela utslag. Vad är det bra för? Ser inte alls rätt ut.

    3. Hur disarmar man? Funkar ju inte dra throttlen ner och åt sidan (tror det var vänster för disarm) 2 sek. Är det så att automode armar själv? LEDen på APMen lyser rött efter initieringen.

    4. Vad är det som är APM egentligen?

    Allt ovan görs inomhus (satelliter funna). Som RC-flyg är flyget klart och det ska provflygas så fort vädret tillåter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Fråga 5. I "stabilize"-mode så reagerar höjdrodret som det ska, skevrodrena som de ska, men sidorodret gör ingenting. MEN, när man rollar flyget så att skevrodrena rör sig, då rör sig sidorodret också!!! Why? Kan man ställa om?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Det finns en del i manualen om det om jag kommer ihåg rätt...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Det finns en del i manualen om det om jag kommer ihåg rätt...
    Sablars! =) Det är ju nog så det är. Leta upp RÄTT manual och sidor (tack för länkarna ovan) och se vart det barkar.
    Perfekt flygväder bara och jag är ledig så jag tänkte skynda på lite... men det får bli en annan gång.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Skynda långsamt Jag gjorde nog 10-15 flygningar med olika tester

    1 flyga normalt
    (testar att allt är ok)

    2 testa stabiliserat läge
    (flyga från sig, dra kraftiga roder och släpp spakarna - kärran planar ut helt och hållet)

    3 testa loiter
    (kärran cirklar runt runt på samma ställe - jag anpassade cirkelns diameter i Mission Planner)

    4 testa return to home
    (flyga från sig på okänd höjd, min RTH är inställd till 50m höjd och GPS position över fältet via MissionPlanner. RTH aktiveras och kärran vänder om direkt, justerar till angiven höjd och cirklar sedan över platsen)

    5 testa waypoint navigation
    (en enkel rutt upplagd i MissionPlanner runt flygfältet. en fyrkant uppritad sedan RTH)


    6 börja flyga FPV när man vant sig vid APM, inställningar mm
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14

    Standard

    Haha, jo ja, jag är väl den som hejdat projektet lite. Ägaren uttrycker sig vid varje framgång i bygget "fint väder, prova?" och jag säger neeej! Men flygklar som RC-flyg (din punkt 1), det är den. De övriga punkterna verkar helt logiska och är typ planen vi hade. Ska grunna lite mer.

    Men ändå... tycker det är lite flummigt med tillverkare, namn, benämningar osv.
    Några frågor som säkert nån av er snabbt kan svara på...

    A. Vad skiljer Humummblabla ArduPilot 2.6 (som jag har):
    http://ardupilot.com/wp-content/uplo...sideentry1.jpg
    mot 3D Robotics APM 2.6:
    http://s3.amazonaws.com/3dr.producti...jpg?1393192921

    B. ArduPilot och APM och ArduPilot Mega säger att det är en och samma produkt med olika namn som en firma tillverkar men som flera gör lite hur de vill med vad gäller namn?

    C. Har läst om version 2, 2.5, 2.6 och 2.6+ (som står på höljet). Dessa är alltså endast hårdvaruversioner?

    D. Ordet Mega smyger in sig lite nu och då, detta står ingenstans på ArduPilot-hårdvaran (!?) men antar att ArduPilot Mega = APM. =)

    E. Benämningarna nedan är bara firmwares för de olika ändamålen?
    - ArduCopter (för multirotorer, numera APM:Copter)
    - ArduPlane (flyg, numera APM:Plane)
    - ArduRover (bil, numera APM:Rover)

    F. Det är alltså samma hårdvara till allt ovan? Alltså denna ArduPilot 2.6/APM 2.6.

    3D Robotics säljer även PixHawk (vad nu skillnaderna är).
    Finns även nåt som heter MultiWii, men det har jag noll koll på, varken tillverkare eller vad det handlar om, samma CPU som nämndes ovan? Denna liknar inte ett dugg hårdvarumässigt dock.
    Nåt mer som grundar sig på samma concept som APM/Ardupilot?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    När jag slår på rtl så drar coptern iväg i en jävla fart åt helt fel håll...
    jag har märkt att när jag kopplar in den till datorn så tror den att norr är mot söder och så vidare. men vad jag än gör så verkar det inte som att det gör någon skillnad... tilläggas kan ju att det e ett apm 2,6 kort i den.

    någon som har någon bra idé att komma med ?
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  16. #16

    Standard

    APM 2.6 har inte inbyggd magnometer(compass), kanske har du vänt den externa kompassen fel. Eller inte kalibrerat den.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Kompassen är orienterad "åt fel håll" mot hur det är konfigurerat i mjukvaran!

    APM 2.6 innebär extern kompass. Har du talat om för mjukvaran hur kompassen är orienterad? (3DR:s GPS+Kompass är te.x vriden 180 grader jämfört mot den inbyggda kompassen i APM 2.5.2/2.5).

    Se i Mission Planner där du kalibrerar kompassen ("under "Initial Setup" -> "Mandatory hardware").

  18. #18
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    jo då jag har kört kalibreringen ca 40 ggr nu :P men den fattar itne att norr inte e åt söder osv... och lite nu och då när jag slår på den så tycker den att offsetten e för hög på compassen. jag tror jag har fått till den biten nu iaf. får ta och prova det i morgon när det e lite ljusare ute
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  19. #19

    Standard

    Samma för mig, men Norr och söder är rätt, öst och väst är fel, så min beter sig som den är upp och ner. Kommer inte in i Mission Plannern, USB UART Serial-skitdrivern funkar ej...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    funderade på om man inte kunde ta och köra kalibreringen, när den sedan tror att norr e söder och så vidare så borde man ju kunna bara ändra orienteringen på den i mjukvara så borde det ju funka... men jag kan ju ha fel så att säga.
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •