Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: När är acken "tom"?

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Timer eller telemetri är ju det bästa. Jag använder lvc som en sista säkerhet. Kickar den in så vet jag att jag har flugit för länge.

  2. #22
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Jag har också telemetri men som finnen kör jag också med lipolarm. Ska justera ner den nu från 3.6V til 3.4V kanske eftersom 3.6V får man efter bara nån minut i flygningen o paniken installerar sig
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  3. #23

    Standard

    Skulle vara lätt att koppla in en lipovarnare och där på ett relä som klipper spänningen till motorn när ena cellen går ner under varning. Sen har man fortfarande spänning till mottagaren så att man kan glida ner, om man nu vill bygga eget.

    Eller så köper man en färdig modul som redan är framtagen för att förhindra att ens lipon blir förstörda, beställde en för några veckor sedan till ett av mina flygplan jag ska el-konvertera.
    Finns i flera utföranden som räknar antingen varje cell eller på cellernas summa. En bra idé är ju då att välja en som räknar cellvis då som flera skrivit kan cellerna variera väldigt mycket individuellt.

    http://www.ebay.com/itm/Novak-5476-S...item3a8d1fca79

    Dock inte rekommenderat på multirotors =)
    Senast redigerat av Landin81 den 2014-05-18 klockan 04:55.

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Ok, kan det bli snett i mAh uttag också mellan cellerna som det kan bli med spänningen?
    Nej
    Strömmen går igenom alla celler, så det är exakt samma ström. Däremot skiljer kapaciteten speciellt på lite använda och billiga batterier.
    fredrik

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nuförtiden med telemetri så använder jag med min Graupner/SJ en kombination av förbrukad laddning (mAh) och mätning av de individuella cellernas spänning (V). Genom att ha larm på båda dessa storheter så är jag tamligen säker på att jag inte drar ur batterierna för hårt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •