Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Loiter-problem i flyg med APM 2.6

  1. #1

    Standard Loiter-problem i flyg med APM 2.6

    Flyget flyger på bra höjd i autoläge och efter navpoints, stabilisering funkar bra, RTL funkar bra, Loiter ger fina cirklar.
    MEN... i Loiter så vill den där cirkeln luta lite väl mycket neråt åt söder och när det börjar gå neråt så gasar flyget och när det går uppåt drar den av gasen. I det stora hela så kommer flyget närmare och närmare marken, två varv går, men inte tre (från 120m). Va sjutton gör man åt det? Har testat flera gånger och det är samma varje gång. Climbrate pendlar mellan -13 och +13 fast den ska vara max 5. Dessutom är det rätt så hög fart i loiter?! Navpointsflygningen går i lugn takt enligt man ställt in den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Ditt problem uppstår förmodligen inte bara i loiter men är tydligt där då problemet är att behålla höjd när planet bankar.

    Har du airspeed sensor?

  3. #3

  4. #4

    Standard

    Ingen airspeed sensor.

    Upplevde inte höjdproblem i annat än loiter då flyget flög på tok för fort enligt mig. Med navpoint-flygningen så flög flyget bara 12m/s, stabilt och fint.

    Dålig koll på FBW. B kräver väl airspeed sensor, har icke. Tror FBW A fanns på ena switchläget, men testade ej. Hade ej läst på så jag visste vad det var... Använde följande flight modes: Manual, Stabilize, Loiter, RTL, Auto och sist fanns FBW.

    Har konstaterat att flyget (SkyWalker 2012 188) har väldigt dålig stjärt som fladdrar vid högre hastigheter samt att rodrena på flyget flexar för mycket så utslag på rodrena gav inte så mycket utslag på flyget. :-/ Funderar på uppgradering.

    Man undrar ju... med tanke på hur bra flyget höll höjden hela waypoint-flygningarna som flögs i ca 12m/s så kanske det var den höga hastigheten som jävlades i Loiter? Varför den gasade på vet jag inte, men med tanke på att kanske den höga farten och den dåliga stjärten samt mjuka rodrena, så dök flyget?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Jag har ställt ner både cruise speed och max speed på min Bixler för APM'en gasade på mer än jag någonsin gör vid manuell flygning


    Höjdsensorn är känslig för vind - sitter den väl skyddad?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Ja enklast vore väl definitivt att sänka hastigheten för att se om det försvinner. Skywalker som plattform är ju oerhört välbeprövad med APM så den är det inget fel på, däremot ska den inte flyga fort.

    FBW-B kräver som du säger airspeed sensor. FBW-A är optimalt för att prova plattformen då all input du gör sker över APM. Det innebär i princip att du håller en WP framför nosen som du med spaken flyttar på. Den använder alltså allt som den gör vid auto fast du kan i realtid göra input.

    Normal tillvägagångssätt för att säkerställa funktionalitet är Stabilize - FBW - Auto.

  7. #7

    Standard

    Ja flyget hade helt klart galet hög hastighet i loitern. Det är rejält bra knuff i den där setupen fast flyget vägde nästan 2 kg.
    Måste klura vidare på det ni nämner.

    En fråga... hade ju kontakt med flyget med telemetri, men sen dog ju datorn 5 minuter före slutet. Sparas ingen logg i APMen eller nåt så man kan få reda på vad som hände efter datorn dog? (orsak: flyget gasade ju så hög hastighet i nedåtgående vinkel i loitern så jag måsta ta över manuellt men det gick inte att rädda, för hög hastighet och styrförmågan var som väck -> dorv i åkern).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Ingen som vet om man kan få ut nån info från APM-flygningen i efterhand? Som tex vad det kommer för styrkommandon från mottagaren.

    Nu står det mitt i allt TRE APM-maskiner här hos mig... så det börjar bli lite väl mycket nu! Men tusan så roligt. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •