Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motor och ESC kan brinna upp?

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Motor och ESC kan brinna upp?

    Hej

    Jag har visserligen frågat samma fråga tidigare och fått svar men jag omformulerar frågan litegrann.

    Jag har beställt 1 st Qbrain ESC från HobbyKing som är i leverans till mig, https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=42715.

    Jag har också beställt ett Turnigy Nano-Tech 3S 3300Mah 65-130C LiPo, https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=32751, men nu undrar jag om det funkar även med ett Turnigy Nano-Tech 3S 3850Mah på 65-130C på bumblebee quadcopter där HobbyKing rekommenderar en LiPo på högst 3S 3300Mah, jag tänkte isåfall beställa ett sånt också men HobbyKing varnar för att både ESC:n och motorerna kan överhettas och brinna upp om jag använder större LiPo än vad dom rekommenderar.

    Jag har också funderat på att skaffa en Turnigy Nano-Tech på 4S 4000Mah men även där så varnar HK för att motorerna och ESC:n kan överhettas och brinna upp.

    Den bumblebee jag köpte från HK heter bumbebee 550mm C, det finns en "S"-variant också, och var en ARF-kit där motorerna följde med och dom ser ut så här, https://www.hobbyking.com/hobbyking/...ess_Motor.html.

    Jag skulle vilja testa med olika storlekar på LiPo-accarna för att se hur mycket det skiljer i flygtid mm på ett 3S 3300Mah, ett 3S 3850Mah samt ett 4S 4000Mah men om det nu stämmer som HK varnar för att både ESC:n och motorerna kan överhettas och brinna upp så låter ju det ganska skrämmande att ens försöka med ett sådant test. Använder någon annan medlem här LiPo-accar med större kapacitet än rekommenderat?
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Det är motorerna + propstorleken + spänningen (antalet celler) som avgör strömförbrukningen. Ett större batteri med samma spänning bör alltså vara ok,med brasklappen att vikten ökar, så medeleffekten ökar antagligen. Det finns alltså en gräns för hur tungt batteri du kan ha, men använd lite sunt förnuft så ska det gå bra.

    Om du däremot ökar till 4s så kan saker överhettas om det inte är dimensionerat för det.

  3. #3
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av finnen Visa inlägg
    Det är motorerna + propstorleken + spänningen (antalet celler) som avgör strömförbrukningen. Ett större batteri med samma spänning bör alltså vara ok,med brasklappen att vikten ökar, så medeleffekten ökar antagligen. Det finns alltså en gräns för hur tungt batteri du kan ha, men använd lite sunt förnuft så ska det gå bra.

    Om du däremot ökar till 4s så kan saker överhettas om det inte är dimensionerat för det.
    Jaha, så då kan det funka med ett 3S 3850Mah också då?
    Mathias, simulatortränad.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Jaha, så då kan det funka med ett 3S 3850Mah också då?
    Det funkar med vilket 3s batteri somhelst då alla har samma spänning.
    de där motorerna tror jag inte du ska köra 4s på dock.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I detta fall är det ju rätt liten skillnad i kapacitet trots allt men generellt så brukar större kapacitet och speciellt i kombination med hög belastbarhet (höga C-tal) innebära lägre inre resistans i acken (ytterligare en faktor som alltså påverkar inmatad effekt) vilken, om motor och reglage inte begränsar, normalt ger högre ström och inmatad effekt och skillnaden kan vara större än man tror - speciellt om man går ifrån lite äldre/slitna ackar till moderna med hög max belastbarhet. Men i detta fall tror jag knappast att något sådant bör inträffa eftersom det skiljer rätt lite i kapacitet mellan den rekommenderade acken och den som TS funderar på att köpa. Men som vanligt gäller den gamla devisen "att mäta är att veta".
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •