Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Motor/ESC svra f tag p-problem

Standard Motor/ESC svra f tag p-problem

Hur brukar ni gra?
    Nr man kper en multikopter med 3, 4, 6, 8 motorer och ESCs s vill man ju helst ha samma motorer och helt klart samma ESCs med samma Firmware-version. OK, man kper 6 st av varje till sin hexa och s kvaddar man den och mitt i allt r en motor eller ESC svr att f tag p. Doh!

Kper ni fler av av varje nr ni en gng kper, eller r det "den dagen, den sorgen", eller r det en sjlvklarhet att det kps in 6st nya och man sljer bort de andra till nn som vill flyga quad med extra motor?

Inte jag som har detta problem, utan en bekant som har tre multikoptrar med samma motorer och ESCs (8, 6, 6) varav 1 motor r slut och 1 ESC r slut. Beslutsngest. Kper man 6st nya av nt s r man kanske i samma dilemma igen...

Been there, done that?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Kper en extra av varje. S till Quad 5st motorer och 5st ESC. Om man har tv eller fler quads kan man flyga med dem andra medans man vntar p delar till den som r trasig.

Kr man likadana motorer kan man iof vid ndfall byta motor/ESC till den man vill flyga med.

Standard

Behver kpa en ny ESC. De som r p hexan r 20A och helt svarta, men de lr ska vara dessa:
    https://store.3drobotics.com/product...0-amp-SimonK-1 Kan ju kpa en sn s blir det skert lika...
    Dock s r dom 20A och motorerna drar 20A vid 100% pdrag. r inte det lite fel ESC d?

Om jag ska kpa 6 (7) st nya ESCs fr dessa motorer:
    https://store.3drobotics.com/product...36-358-880kv-1 (obs, fel specs i lnken som finns p den sidan).
    Vad ska jag d kpa? r som sagt fr en hexa.

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Att ligga precis p marginalerna med el kan bli fel, farligt och dyrt. Mnga ESC:er r (precis som batterier och annat) optimistiskt mrkta och det finns alltid en liten naturlig variation p komponenter.

Jag brukar verdimensionera ESC:ers vrden med flit. S om min motor skall dra 20 amp, s vill man ha ett 25 A reglage, fr 25 A vill man ha ett 30 A osv. Att stta en 20 A ESC p nnting som enligt berkningar drar 19-20 A r farligt, kollar man p tex E-calc s kan det sl p +/- 10% eller dromkring.

En annan sak som skall tas i beaktande r att elektronikkomponenter slits en aning med tiden, detta gller srskilt elektrolytkondensatorer, som med ren blir "dementa", srskilt om man utstter dem fr variationer i temperatur. En elektrolytkonding som r 4-5 r gammal kan ha drivit 10-20% frn sitt nominella vrde (som kanske var en aning fel frn brjan pga toleranserna i tillverkningen). Och en konding i en ESC som lgger av betyder att coptern frvandlas till ett uselt segelflygplan.

Nr jag bygger datorer s verdimensionerar jag alltid spnningsaggregatet med 50-60% fr att skydda mot kondensatordemens. Det blir annars s att man fr byta ut det efter 2,5-3 r i mnga fall. Min "feta speldator" skall ligga p 600-700 watt nnstans i max effektuttag om man summerar komponenterna och tnker sig att allt gr p full platta, har ett 1200 W PSU i den. (Jag vet, overkill som fan, men PSU:n lr inte vara det som ddar datorn!)

Standard

Sant s sant! Vad gller 3DRobotics-grejerna s lste det sig, de svarta motorerna drar tydligen inte s mycket s det finns gott om marginal. Sett nn film med strmmtare med samma ESCs och motorer p en quad och det drog inte s mycket strm att det var i nrheten vid hovring. Vid full gas s nrmade det sig, men nd en sker bit ifrn. Man flyger inte s ofta med fullgas nr man fotar. =)

Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Lite smtt OT, men dock: Vad r din erfarenhet av 3DRobotics prylar & hur r de att ha att gra med som butik?

Har kikat en del p deras prylar senaste ret, och skulle vilja veta vad ngon som testat grejorna har att sga.

Standard

Tycker 3DR-multicoptrarna r enkelt byggda med fyrkantsprofiler i alu och resten r "utskurna" glasfiberskivor samt skruvar, muttrar o brickor och lite spacers. Inte jag som handlar med 3DR utan det gr han jag fixar p dessa t. Gillar dock inte att motorerna r "lapplsa", svrt hitta info om dem. D det senast bestlldes delar tog det typ 2 veckor f hem grejerna. Har tidigare inte s mycket erfarenhet av just hexacoptrar, bara hllit p med en Prototype 6 och en bunt quads och nn tricopter. S jmfrt med andra hexacoptar vet jag inte va jag ska sga. 50USD fr deras quadram r ju inte s dyrt. =) De tv hexacoptar som str p mitt bord nu r Event38 Aphex E382 som r ca 56 cm mellan propelleraxlarna. 11" r max, ca 4 mm mellan propellerspetsarna. Nu r jag s van med 3DR-hexorna s jag skulle kunna ha en sjlv som foto-hexa. =) Har ven haft lite att gra med en 3DR X8 som verkar mindre och smidigare. Nya hexan r inte en flat hexa utan en Y6.

S hr ser flata hexan: http://api.ning.com/files/uvilscSDxx...5827_small.jpg

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    1 024
    Jobb
    Maskin frare

Standard

Jag brukar ofta hlla mig till esc som ligger 10% ver kortslutningstrmmen p motorerna. Men det brukar inte st p multirotor motorer. S d hller jag mig till vad det str deras max frbrukning r istllet.

Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlgg
    Att ligga precis p marginalerna med el kan bli fel, farligt och dyrt. Mnga ESC:er r (precis som batterier och annat) optimistiskt mrkta och det finns alltid en liten naturlig variation p komponenter.

Jag brukar verdimensionera ESC:ers vrden med flit. S om min motor skall dra 20 amp, s vill man ha ett 25 A reglage, fr 25 A vill man ha ett 30 A osv. Att stta en 20 A ESC p nnting som enligt berkningar drar 19-20 A r farligt, kollar man p tex E-calc s kan det sl p +/- 10% eller dromkring.

En annan sak som skall tas i beaktande r att elektronikkomponenter slits en aning med tiden, detta gller srskilt elektrolytkondensatorer, som med ren blir "dementa", srskilt om man utstter dem fr variationer i temperatur. En elektrolytkonding som r 4-5 r gammal kan ha drivit 10-20% frn sitt nominella vrde (som kanske var en aning fel frn brjan pga toleranserna i tillverkningen). Och en konding i en ESC som lgger av betyder att coptern frvandlas till ett uselt segelflygplan.

Nr jag bygger datorer s verdimensionerar jag alltid spnningsaggregatet med 50-60% fr att skydda mot kondensatordemens. Det blir annars s att man fr byta ut det efter 2,5-3 r i mnga fall. Min "feta speldator" skall ligga p 600-700 watt nnstans i max effektuttag om man summerar komponenterna och tnker sig att allt gr p full platta, har ett 1200 W PSU i den. (Jag vet, overkill som fan, men PSU:n lr inte vara det som ddar datorn!)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •