Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Turnigy 9X / FrSKY Taranis / Devo

  1. #1

    Standard Turnigy 9X / FrSKY Taranis / Devo

    Ni som provat dessa sändare och dess varianter, kan ni ställa upp nån sorts "ordning" på hur bra ni anser dem vara? Kvalitet, prisvärda, funktion osv. Eller fördelar/nackdelar. Grova drag. När folk ska köpa sändare så frågar de mig vad det finns för alternativ till Futaba, JR, Spektrum, Multiplex som är billigare, då brukar jag svara "begagnade Futaba, JR, Spektrum, Multiplex?". ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Det jag kan säga som äger en Turnigy 9X är att det är väldigt mycket radio för pengarna.
    Hade tidigare en Hitec Optic 6 och med den radion kände man sig närmast bakbunden av tillverkaren då alla knappar spakar och reglage var låsta till den funktionen tillverkaren hade bestämt.
    Med min 9X kan jag sätta den funktion jag vill på vilken spak eller knapp jag vill, helt underbart.
    Taranis bygger på samma mjukvara som 9X så programmerings möjligheterna är dom samma men Taranis har "extra allt" och har en betydligt högre finish och kvalitet än 9X och där kan man säga att man får extremt mycket radio för pengarna.

    Och båda dessa radio är modul baserade så man kan vara kompatibel med flera fabrikat inkl. alla BNF farkoster som binder mot Spektrum gör det inte sämre.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Jag har en Turnigy 9X som är ombyggd väldigt mycket. Flexibelt syhstem tack vare OpenSource programvara som är hästlängder bättre än orginal.

    Taranis har implementerat en del av dessa mods i designen och är därför lite mer "out of the box" färdig.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Ditt alternativ är ju redan bra - beg märkesradio
    9XR har jag erfarenhet av så den kanske man kan orda om - Sett från pris & funktion så är den en utmärkt nybörjarradio och lite till, sätter man tex. i FrSkys modul så har man ganska billiga mottagare och en bra länk. Programmering av modeller är nog inte så nybörjare, den kan såpass mycket att man kan behöva läsa in sej eller ha hjälp att ställa in de första modellerna. Sedan är den inget precisionsinstrument, tycker den funkar perfekt för flyg/acro men redan i 3D och tex. multirotor tycker jag den saknar den sista precisionen (flyger normalt med 14SG i fält). Och ergonomin är lite siochså: den är ok i handen, lite klumpigare än märkessändarna, men brister i att några av switcharna "ligger lite långt borta".
    Jag har fö. flugit en hel del med min och den har liksom bara fungerat, både med gammal coronamodul, FrSkys modul samt en Fasst-modul.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    9x är en "gör-det-själv-radio". Direkt från fabrik var/är den inget speciellt, men med lite modifikationer blir det en mycket kompetent radio. Men jag skulle inte råda någon att köpa en ny 9x idag. Turnigy 9xr är nästan lika billig och har en bättre processor= plats för ännu fler modeller och avsevärt bättre byggkvalitet. FrSky Taranis är dyrare, men fortfarande väldigt överkomlig i pris. Den är bättre än 9x/9xr i alla avseenden och har i princip alla finesser man kan tänka sig och några till. Den stora skillnaden för användaren mellan 9xr och Taranis är att Taranis har betydligt bättre spakar och stöd för röstmeddelanden och telemetri.

    Konstruktions-mässigt sett håller 9x god leksaks-kvalitet, medan 9xr är som de flesta andra mellanklass-sändare. Taranis är fysiskt sett inte alls bättre byggd än 9XR, men elektroniken är mycket välbyggd med fint bultade kabelhärvor och krympslang överallt. Den ser ut som en topp-radio inuti.

    Både Taranis och 9xr hade barnsjukdomar när de var helt nya. Dessa är historia vid det här laget. Man kan förvänta sig att de funkar lika tillförlitligt som andra märken.

    Jag skulle däremot personligen aldrig koppla in strömmen på en ny Turnigy 9x innan jag öppnat den och kollat att allt sitter där det skall och verkar OK.

  6. #6

    Standard

    Kanske ett litet avsteg från ämnet i tråden men....
    dvogonen: jag kan läsa mellan raderna att du har öppnat både 9X och 9XR, vet du om spak gimbalen passar rakt av från 9RX på 9X?
    HK säljer utbytes kit för 9XR och funderar på att byta i min 9X, för som du säger så kunde noggrannheten i spakarna varit något bättre....

    /Jonas

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Nej, det gör de inte. Men spakarna från Taranis går att använda och är dessutom bättre än 9XR-Spakarna.

  8. #8

    Standard

    Ingen som provat någon Devo och kan jämföra mot 9x, 9xr, taranis?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Jag har haft Spektrum, 9Xr och nu Taranis. Jag tycker Taranis är grym, och mkt bättre än den DX7 Spektrum som jag hade. Väldigt bra finish och kvalitet. 9Xr funkar den med, men ligger väldigt långt efter i kvalitet jämfört med Taranis. Vill man ha en kvalitetsradio till ett väldigt bra pris kan jag varmt rekommendera Taranis.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •