Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Val av motor till hemmabygge

  1. #1

    Standard Val av motor till hemmabygge

    Hallå alla glada modellbyggare!

    Tänkte höra med er om ni har något bra förslag på vilken motor jag bör skaffa till denna kärra?

    Den har en vingbredd på 1500x230 cm, 1010 cm lång och väger drygt 1125 gram (utan all dess "inälvor")

    Hade vart trevligt om det skulle funka med en motor som går på 3S Lipo batteri men vet inte om det finns sådana motorer som kan hantera ett sådant plan. Fast jag har ingen större koll på motorer så därför jag frågar efter hjälp

    Här kommer även en liten bild på vad jag har lyckats skapa i dagsläget
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140330_154647.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	44747

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En tumregel är att motorn väger 10% av färdigt plan
    Räkna med 1/2 vikt setup, 1/2 vikt flygplan och du slutar på 2.2kg
    För att "fisflyga" räcker 220W/kg, för att hovra räcker 450W. Detta ser ut som ett högvingat nybörjarflyg och borde kräva cirka 275 W/kg. Du behöver alltså 550W inmatad effekt.
    På 3S skulle det bli 55A/10V, fullt möjligt. Du behöver i så fall en motor som tål 60A och ett reglage som tål 60A.
    En motor på kring 200gram skulle räcka. Det finns på såväl rcflyg.se som hobbyking.com
    På motorns datablad står vilket kV den har. KV avgör propellerstorlek, men det går också hand i hand med hur stor propellerfrigång du behöver. Jag har en bra 550W motor som har kv=840, och som jag flyger med 13x7 fällbar propeller.
    Motorn heter 3548
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...ner_Motor.html
    Jag har den i ett segelplan som bara kör fullgas i 30s och sen vilar. Du ska ha lite mindre propeller, kanske 12x6
    Senast redigerat av freddan_6 den 2014-04-01 klockan 13:58.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •