Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp!

  1. #1

    Question Hjälp!

    Hej jag undrar om något av följande skulle funka för att bygga lite enklare modeller
    http://www.mattonbutiken.se/index/pr...ANNA_VIT_.html
    Eller
    http://www.mattonbutiken.se/index/pr..._70x100cm.html

    Eller vad ska man ha för något?

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Det där är kapaskiva och de är inte så lätta. Använd Depron istället, det är bättre för modellflygplan.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Det där är kapaskiva och de är inte så lätta. Använd Depron istället, det är bättre för modellflygplan.

    // Fredrik W

    Vart finns depron att få tag i?

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Va!!?
    Kapaskiva funkar ju som ett ypperligt substitut för jänkarnas "dollar tree foam board", som är ett mycket erkänt byggmaterial!

    Se tex http://flitetest.com/articles/nutball-scratch-build

    men men... nån typ av depronkopia finns iallafall hos matton.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Grafisk formgivare
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Kapaskiva är det nya depron. Inte lika lätt, men funkar superbra för utomhusmodeller. Har blivit väldigt populärt att bygga i på senaste tiden. Kör med limpistol så går bygget lätt. Kolla in Flite tests byggen. Dom har en mängd ritningar och bygginstruktionsfilmer på youtube. Lätt det bästa jag sett i "nya materialbyggen"... https://m.youtube.com/watch?v=zMzqxA0V1Xo

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Tänk på att kapaskiva är tyngre än dollar tree foam, så det fungerar nog inte så bra att bygga deras lättaste plan, typ FT-Flyer, i alla fall lär det inte räcka med en 24-grams motor. Men det ska fungera bra för de planen som är gjorda för lite starkare motor, typ Versa och Spitfiren.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av finnen Visa inlägg
    Tänk på att kapaskiva är tyngre än dollar tree foam, så det fungerar nog inte så bra att bygga deras lättaste plan, typ FT-Flyer, i alla fall lär det inte räcka med en 24-grams motor. Men det ska fungera bra för de planen som är gjorda för lite starkare motor, typ Versa och Spitfiren.


    Okej, då får jag tacka för alla svar också får vi se om jag får något byggt snart

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av finnen Visa inlägg
    Tänk på att kapaskiva är tyngre än dollar tree foam, så det fungerar nog inte så bra att bygga deras lättaste plan, typ FT-Flyer, i alla fall lär det inte räcka med en 24-grams motor. Men det ska fungera bra för de planen som är gjorda för lite starkare motor, typ Versa och Spitfiren.
    Jag kan faktiskt vittna om att även flyer`n flyger utmärkt bygg i kapaskiva, med 24g motor

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Limpistol har jag aldrig riktigt förstått finessen med vid bygge av lätta modeller. Det måste bli avsevärt tyngre än att limma med t ex UHU Por och såååå brådis har man ju sällan att få en ny kärra klar..
    Roger

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hur ytbehandlar ni kapaskivan?
    Depronet har ju fördelen att inte påverkas av t.ex fuktigt gräs mm.
    Det finns billiga Kapa-skivor med och utan lim hos en konstnärmaterialsbutik i Liljeholmens C.
    Kommer inte ihåg namnet dock.
    // Mats W

  11. #11
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har använt färgad packtejp med framgång. Finns att köpa på Elfa eller via HobbyKing. Tejpen ökar dessutom styvhet avsevärt.
    Jag har utan framgång letat efter den typ av polyuretan-lack som amerikanerna använder. Det kallas Minvax i USA och kryper in i papper eller trä och härdar sedan vilket ger ett totalt vattenskydd med mycket lite kostnad i vikt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •