Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Fråga angående urladdning/uppladdning/lagring av lipo...

  1. #1

    Standard Fråga angående urladdning/uppladdning/lagring av lipo...

    Jag har några lipo-ackar liggandes som jag har kört "storage" på med min iCharger. Har nu kollat efter en månad (inget kul flygväder på ett tag) och det har inte hänt så mycket med spänningen i dem. Däremot tänkte jag köra en "discharge" för att sedan köra en fulladdning innan jag ger mig ut med min TBS Disco Pro. Är det någon fördel att "cycla" batteriet på detta vis, eller är det bättre att köra fulladdning från 3.85 V/cell (förinställt på iCharger för "storage"). Vad är discharge-läget egentligen till för på iCharger? Är det för att "cycla" ackarna, eller är det mer till för att ladda ur dem innan man kasserar dem? Är det säkert att köra dischare-läget på friska ackar (förinställt på 3.0 V per cell) - har för mig att man helst inte ska gå under typ 3.4 V/cell?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag brukar bara ladda från storage till fulladdat med min iCharger, och har bara använt cykle-läget på Nixx.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Nixx? Är det en modell av laddare?

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Som jag förstår det är det bara negativt att ladda ur lipo - batterier helt. Storage laddar batterierna typ halvfulla, eftersom det är dåligt att lagra dem med full spänning av någon anledning.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Nixx står för nimh/nicd - batterier, som kan må bra av att cyklas.

  6. #6

    Standard

    Aha, märkligt att det finns både discharge- och cycleläge på iCharger även för LiPo då.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Jag har iofs kört discharge en gång, för att ta reda på den verkliga kapaciteten. Den stämde faktiskt med etiketten

  8. #8

    Standard

    Körde du ner till 3 V/cell då? Eller ökade du upp den?

  9. #9

    Standard

    Man kan använda discharge och cycle för att "väcka" nya lipos då de har en beläggning på cellerna från fabrik för att kunna lagras utan att bli sämre. Cyclar man lipo innan man använder dem får man ut mer kapacitet från första flygningen och de håller längre. Man kan även flyga in dem men då bör man flyga lugnt de första flygningarna.

  10. #10
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ursäkta inhoppet, men har du somnat Mc Regor. Här finns något att bita i.
    Med vänlig hälsning Mogge

  11. #11

    Standard

    En annan fråga som kanske inte är så lätt att svara på - är det bättre att förvara en lipo-ack fulladdad än att t.ex. ladda ur den till, säg 3.9 V/cell? Eller är det bättre ju närmre 3.8 - 3.85 V (som verkar vara någon "magisk" gräns) man håller sig vid förvaring? Kanske inte spelar någon större roll? Har kört en fulladdning och håller nu på med en urladdning till 3.85 V, men det går lite segt då jag inte har någon bra last annat än den inbyggda i iChargern. Tänkte strax gå och lägga mig och vill inte ha ett lipo på urladdning medan jag sover, och det har inte laddats ur mer än till 4 V/cell för närvarande. Dumt att ta en paus vid 4.0 V och sedan fortsätta urladdningen i morgon? Vet inte när det blir flygning nästa gång, eventuellt till helgen.

  12. #12

    Standard Fråga angående urladdning/uppladdning/lagring av lipo...

    Läs igenom denna site så vet ni sen det mesta om lipo's.
    Lipo basics förklarar bl.a. Storage.

    https://sites.google.com/site/tjingu...arging-how-tos

  13. #13
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tack för tipset också!
    Behöver läsa på en hel del om lipo med.
    Gjorde en test i helgen o blev inte klok på resultaten, men det är nog tecken på att man fortfarande kan för lite om lipo



    Citat Ursprungligen postat av Reine Visa inlägg
    Läs igenom denna site så vet ni sen det mesta om lipo's.
    Lipo basics förklarar bl.a. Storage.

    https://sites.google.com/site/tjingu...arging-how-tos
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    En kort LiPo-fråga. Är det OK att ladda på bara lite, efter körning med LiPo, för att komma till Storage-spänning. Eller måste det gå uppifrån o neråt till lämpligt storage-läge?

    /Lars

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Huvudsaken är att accen ligger på 3,7-3.8 volt vid lagring.Hur du kommer dit spelar ingen roll
    Tobbe

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Huvudsaken är att accen ligger på 3,7-3.8 volt vid lagring.Hur du kommer dit spelar ingen roll
    Tobbe
    Tja, huvudsaken skulle jag säga är hur du använder batteriet inte hur det ligger på hyllan. Det är få som lagrar sönder sina batterier jämfört med använda sönder dem pga div misstag.

    Nu vet jag att i vissa applikationer där man prioriterar höga strömurtag och kontinuerligt hög last samt kör väldigt många cykler på kort tid hävdar att man kan märka av en fellagrad ack(tex tävlande 3D helikopter-piloter). Dock är det aldrig någonting jag någonsin reflekterat över och jag lagrar mina ackar precis så som de råkar vara när jag är klar för dagen, full/tom/mitt i mellan. Sen kan man ju undra om det är flitigt användande eller en felaktig lagring som gör acken dålig för tex helikopter 3D-piloterna.

    Jag tror fortfarande att om man dimensionerar för en kvarts flygtid och aldrig understiger 3.0volt så har man goda förutsättningar oavsett lagringsmetod.

    Vissa har pippi på att tanka ur sina modeller, det är också någonting man kan undra varför man gör. Kanske för att minska läckagerisken? En bil klarar sig ju utan problem i 30år med soppa i tanken och fullskalaflygplan förvaras alltid fulltankade. hm...
    Superhero

  17. #17
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    [QUOTE= fullskalaflygplan förvaras alltid fulltankade. hm...[/QUOTE]

    Stämmer, men det är uteslutande för att det inte skall finnas utrymme för att bildas kondensvatten.
    Trots det skall tankarna dräneras på eventuellt vatten inför dagens första start.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Lipo accen kommer lagringsladdad från fabrik och det måste väl betyda att det är vettigt?Eller är lagringsladdningen mindre "farlig" och med mindre energi i sig vid transport och lagring i butik,nån som vet
    Tobbe

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Lipo accen kommer lagringsladdad från fabrik och det måste väl betyda att det är vettigt?Eller är lagringsladdningen mindre "farlig" och med mindre energi i sig vid transport och lagring i butik,nån som vet
    Tobbe
    De måste ju komma med någon form av laddstatus. Energi kostar pengar så de laddar inte upp dem mer än de behöver. Ingen säger att det inte är vettigt, frågan är bara om det gör märkbar skillnad att förvara dem vid en exakt spänning eller laddstatus.

    Jag personligen har aldrig kunnat koppla samman ett li-po batteris död med att jag lagrat detta fulladdat.
    Superhero

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    LiPo tappar spänning från 4,20V/cell > 4,00V/cell på någon månad, sen går självurladdningen långsammare, cirka 5%/år. Det är därför vettigt att leverera och lagra något under denna spänning, t.ex. vid cirka 3,85V/cell. Sen sägs det att LiPo även tappar kapacitet om de ligger fullladdade alltid. Innan jag skaffade en balanseringsladdare med lagringsprogram räkte mina LiPo cirka 60 cykler. Nu räcker de längre (cirka 160-200 cykler). Obs jag använder kinalipo mest från hobbyking.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •