Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Setup till Skywalker Falcon?

  1. #1

    Standard Setup till Skywalker Falcon?

    Har beställt mej en Skywalker falcon och kikar lite på motor alternativ. Vikt flygklar blir runt ett kilo fullastad (kroppen, batteri (2200mah 3s), motor, fpv, gopro osv)
    Funderar på en 2826 1400kv med en 8x4 efter rekomendation. Den ger ett tryck på 1000 gram men det behövs kanske mera? Förslag? Helst ska motorn vara från Hobbyking då jag vill ha allt i en order.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Falkonen ser ju ganska slimmad och lättdriven ut, skulle inte lite högre kv och/eller brantare stigning på proppen var lämpligt?

  3. #3

  4. #4

    Standard

    Jag funderar, 2826 2200kv med en 7x3 propp? Ger 1300grams tryck, låter bra...

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Tänk på att det angivna trycket är på bänken (statiskt), det som spelar lika stor roll för farten är trycket vid olika hastigheter(dynamiskt)
    Med låg stigning blir trycket snabbt mycket litet då proppen skickar iväg en stor mängd luft i låg hastighet, för att trycket blir 0 när proppens "utblåshastighet" = planets hastighet.

    Vid hög stigning flyttar proppen lite luft i hög hastighet, då kan planet flyga mycket snabbare med samma tryck.

    Vid låg stigning är den statiska effektiviteten högre, vid hög stigning är den dynamiska effektiviteten högre.


    jag körde med denna
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rSearch=1800kv

    med en 7X6 på x5an, funkade toppen, (väldigt) bra drag när man ville, och effektiv under marschfart.

  6. #6

    Standard

    Hur många ampere på reglaget hade du?

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Jag körde ett plush 40a, dock krävdes 5ah batterier i nosen för att balansera upp den med den ganska tunga motorn, undra om detsamma krävs med falconen?

  8. #8

    Standard

    hmh, CG ligger långt fram i nosen på den...

  9. #9

    Standard

    Jahop, fick ett mejl att falcon inte var i lager längre i eu trots att jag köpte den när den var i lager. Kollade på hk och den finns inte kvar överhuvudtaget i eu så helt borttagen. Förslag på fpv plan? Gärna hobbyking! måste kunna släppa på ett 2200mah 3s och en gopro hero 3 med skalet på (vågar inget annat)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •