Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

mne: Spn flg fr hgt nra flyg

Standard Spn flg fr hgt nra flyg

Nu har det hnt hr p land, en person flg sin lilla quad (antagligen nt liknande en DJI Phantom) s pass hgt att nr han filmade fick med ett UL-flyg som flg frbi p samma hjd. Det var i ena lokaltidningen, bild o allt. Finns film p YouTube ocks, men ej hittat. "ville se vad som skulle hnda" eller va det stod. "Vem som helst kan kpa en sn hr" m.m. Ja va sger man...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Du har ingen bild p artikeln eller kanske en lnk om den finns p ntet?

Jvla stolpskott. Vet inte vad mer man kan sga.

Standard

Nix, ingen bild, kan frska fixa i morrn. Lnk, nix, finns ej utlagt p ntet, var i en papperstidning.

Standard

S det var frn youtubevideon tidningen fick reda p det ? Kanske inte stog.

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

Standard

Herre gud vilken idiot. En sund mnniska hade nog strtdykt sin leksak s fort man bara hr ett fullskalaplan i luften.
    En riktig hobbydrpare den dr tjomen..

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Nja jag skulle vl sga att en sund mnniska hade ver huvud taget inte befunnit sig p den hjden med en leksak.
    Bara att hitta klippet och kommentera vad man tycker om det hela.
    //Lasse

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Hjden vet vi inget om... sjlv tycker jag inte hjden r s farlig s lnge man ser till s det r fritt s att sga.
    Sjlvklart beroende p var man befinner sig ox..

Standard

Den som flg quaden uppskattade hjden till 350 meter (enligt vad som nmndes i tidningen). Vet ej om DJI Phantom eller Walkera liknande har OSD med sdan info? Antar att det var en sdan som anvndes (knner han som flg quaden, tror inte han pysslat med RC alls s jag anar bara att det kan vara frdigt kit). Det var lngt frn flygfltet och ovanfr glesbebyggelse, dvs 500 ft minimum fr privatflyget. Ingen UL-flygare som vet vad den hller p med ska inte knna sig trygg p s lg hjd, s de flesta jag knner hller sig hgre upp n det. S med tanke p det s snackar vi att privatflyget var p minst 500 ft och quaden var helt enkelt fr hgt. Tyckte till och med det var samma UL-flyg som jag vart med och byggt som rkade hamna p bild... s jag kan tnka mig att de som flyger den idag fick sig lite tankestllare nr en liten knodd r p samma hjd som dem nr de flyger. Ett av punkterna p vrmtet ikvll skulle jag tro... Nytt frsk att fixa artikeln hit i morrn. Frstod att den andre lokaltidningen ringt en RC-klubbmedlem och kollat lget lite hur vi gr. Tror det framgick att vi som RC-flyger har mer koll n den vanlige nyfikne fotografen som ftt tag p och provat dorvat upp lillquaden p hg hjd fr att f coola GoPro-filmer. Det r nog YouTube + sociala medier osv som sprider info fort hr, s jag r inte frvnad ver att lokaltidningar eller deras journalister hittar ett och annat.

I slutnden var det vl s att quad-flygaren ville f upp gonen hos folk s att de skulle inse att vem som helst kan kpa samma grejer och flyga hur de vill. Dumt stt att gra det p, det slipper man inte undan att tycka. Men visst, tanken va ju rtt tnkt. Dumma personer kper quads och flyger fr hgt... och att dom sedan hamnar fr nra flyg r ju nnu mer galet.

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    4
    Jobb
    Grafisk formgivare
    Klubb
    stersunds modellflygklubb

Standard

Halloj. Jag kanske missat att det finns info i ngot av inlggen, men, r det ngn som har en lnk till det som hnde? Tidningsnotis eller sjlva filmklippet kanske.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlgg
    Hjden vet vi inget om... sjlv tycker jag inte hjden r s farlig s lnge man ser till s det r fritt s att sga..
    Om man sitter och spanar framt/nert i sina goggles r det nog inte s ltt att ha koll p resten av himlavalvet s nog har hjden man flyger p stor betydelse skerhetsmssigt om man ser det i relationen till andra flygande farkoster.
    Roger

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Mcregor, absolut har du rtt.
    Men som jag skrev, beroende p var man befinner sig, tillsammans med det faktum att man faktiskt hr ett flygplan.

Dom gnger jag flugit hgt (specter och vingen) har jag gjort det p landsbygden, 7 mil frn nrmsta flygplats, och i det nrmsta rtt ovanfr mig sjlv (ex mina cloudbusting-filmer).
    S lnge jag hller mig inom en radie som lter mig hra mitt egna lilla flygetyg s r jag sker p att jag hr ett fullskala i god tid fr att hinna lokalisera det och dyka till en hjd vi inte har ngon kollitionsrisk p.

Jag skulle aldrig gra det om jag inte var sker p att det var utan risk fr fullskala.

Nu har jag flyttat, och med det ven min hobby till ngorlunda ttbebyggt omrde och vljer drfr att satsa mer p nrflygning med multirotor n hjdflygning med plan.

Sunt frnuft..

Standard

Sunt frnuft slr de flesta regler p fingrarna
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Helt klart, regler r till fr att brytas och iom det uppfanns sunt frnuft

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Problemet med "sunt frnuft" r ju som vi vet att det r en vldigt flytande och personlig definition s det var nog snarare av den anledningen som regler tillkom...
    Roger

Standard

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	minihelifotatflyg.jpg 
Visningar:	356 
Storlek:	72,3 KB 
Id:	44948
    Telefonfotat frn ena lokaltidningen Nyan ( www.nyan.ax ).

Blomsters avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Trans MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlgg
    Nja jag skulle vl sga att en sund mnniska hade ver huvud taget inte befunnit sig p den hjden med en leksak.
    Bara att hitta klippet och kommentera vad man tycker om det hela.
    Hittade det;
    Nra flygkrock i haga!
    Svrt att sga avstndet men fr nra var det och fr hgt, undrar om UL piloten sg den ?!

Standard

UL-krran flyger egentligen inte s lgt...mnga tuffar runt p 1500fot vilket oftast r under TMA(kontrollerad luft).
    Om nu quadfraren uppskattar till 350m(1050fot) ground s motsvarar det 1500fot eller till och mer mer n det p mnga platser eftersom fullskala flyget har sin referenshjd frn havsytans hjd. Vi ligger ofta p 1500-2000fot ver havsytan. Ofta blir det d ett hundratal meter lgre ver marken p platsen. Vrt att tnka p nr man flyger rc.

Nu nu tror jag dock att alla som r serisa tnker p detta, dock oroar jag mig fr de som r (oftast)yngre och vill vara hftiga p youtube...knns inte alltid som om konsekvenstnkandet r riktigt utvecklat. Oftast har de inte heller ngons kontakt med klubb eller hobbyn i sig, vilket ocks r ett problem.

Standard

Frr eller senare s kommer fpv regleras rtt ordentligt.
    Sjlv s ser jag till att ha en spotter, samt flyger jag lite hgre s har jag koll p flightradar/ads-b. Och ser till att jag aldrig ligger p samma hjd som ngot annat plan.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlgg
    Frr eller senare s kommer fpv regleras rtt ordentligt.
    Sjlv s ser jag till att ha en spotter, samt flyger jag lite hgre s har jag koll p flightradar/ads-b. Och ser till att jag aldrig ligger p samma hjd som ngot annat plan.
    Korkat och mindre genomtnkt att flyga s hgt dr det kan komma plan. Jag tycker iallafall att det r coolare att flyga s lgt som mjligt
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Simon - hller med dig helt men det r svrare att flyga lgt och krver ju drmed mera av piloten och i mnga fall r det ju tyvrr oerfarna piloter som flyger dessa farkoster - i alla fall de som utmrker sig mest negativt med vrt stt att se det hela.
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •