Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Spån flög för högt nära flyg

  1. #21

    Standard

    Inte kommer man undan stolpskott och slappöron.
    Det säljs vapen enligt strikta regler, ändå har vissa svårt följa dem.
    Vad göra liksom?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22

    Standard

    Då ska jag passa på att fråga. Hur högt får man RC flyga eller inte bör flyga över?

    Kom att tänka på det nyss. Då jag har haft med mig min quad när jag varit ute och jobbat för att flyga på lunchen.
    Men på vissa ställen läs Värmland/Dalsland så kan det komma JAS39 på låg höjd.

    Det kom just två stycken i mitt tycke väldigt lågt.

  3. #23
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Händer att dom flyger CAS i okontrollerad luft.


    //Matte

  4. #24
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Verkar dyka upp lite här och där nu...
    https://www.youtube.com/watch?v=CAo4i4LCtuI

    //Matte

  5. #25

    Standard

    Hans krashvideon från 1000m rakt ner i centrala Stockholm var ännu värre.. seriöst allså vaf... ren dum tur att det inte gick värre. Man blir lagom sur när man ser sånt

  6. #26

    Standard

    https://www.youtube.com/watch?v=GfxdeRx2fLA

    I Stockholm - högt upp, tappa kontrollen = idiot, idiot, idiot och idiot

    dessutom verkar han inte ens reflektera på vilka regler han bryter mot...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #27
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Mcregor, absolut har du rätt.
    Men som jag skrev, beroende på var man befinner sig, tillsammans med det faktum att man faktiskt hör ett flygplan.

    Dom gånger jag flugit högt (specter och vingen) har jag gjort det på landsbygden, 7 mil från närmsta flygplats, och i det närmsta rätt ovanför mig själv (ex mina cloudbusting-filmer).
    Så länge jag håller mig inom en radie som låter mig höra mitt egna lilla flygetyg så är jag säker på att jag hör ett fullskala i god tid för att hinna lokalisera det och dyka till en höjd vi inte har någon kollitionsrisk på.

    Jag skulle aldrig göra det om jag inte var säker på att det var utan risk för fullskala.

    Nu har jag flyttat, och med det även min hobby till någorlunda tätbebyggt område och väljer därför att satsa mer på närflygning med multirotor än höjdflygning med plan.

    Sunt förnuft..
    Tror du att du hinner reagera då jag kommer på 100ft i M0.9?
    Jo, ni kommer reagera men först sekunderna efter och när det luktar skit i brallan...
    Våra frontrutor ska klara en fågel på X kilo i Y fart (hemliga siffror)... Men jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om jag fick en quad i rutan...
    7 mil utanför tätbebyggda områden är ingenting, tar typ 5 minuter efter start....
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  8. #28
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Händer att dom flyger CAS i okontrollerad luft.


    //Matte
    Vi flyger alltid i vad ni kallar "okontrollerad luft" dvs G-luft som går från ground till FL95. Alltså från marknivån till 9500 ft...
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Vi flyger alltid i vad ni kallar "okontrollerad luft" dvs G-luft som går från ground till FL95. Alltså från marknivån till 9500 ft...
    Men ni kan flyga hur lågt ni vill eller är det kontrollerat på något sätt.

    Där jag är nu har jag hört plan hela veckan men inte på låg höjd.
    Men jag vinkar gärna nästa gång du kommer förbi 😃

  10. #30
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Witalis Visa inlägg
    Men ni kan flyga hur lågt ni vill eller är det kontrollerat på något sätt.

    Där jag är nu har jag hört plan hela veckan men inte på låg höjd.
    Men jag vinkar gärna nästa gång du kommer förbi 😃
    30 meter är en skarp gräns. Normalt 50 meter vid lågflygning/attackuppdrag. Det är fullt tillräckligt med alla mobilmaster som ploppar upp överallt, vindkraftverk och fågel... nu måste jag väja för idioter som tror de har koll likt han i videon från Stockholm.... Nu säger jag inte att alla är idioter men jag har sett alldeles för många såna videor nu för att tro att detta kommer gå "regelverket" förbi.
    Sen att luften är okontrollerad betyder inte att den är oreglerad. Tänk på detta alla ni som flyger.
    Fast, vem skulle bli ledsen om en pilot kraschar ett JAS pga att det krockat med en leksak?
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  11. #31
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Okontrollerad luft är hämtad av flygledarna, väljer dom att kalla det så gör jag även det. Hur menar du med att den är reglerad? Enligt dom är den väldigt oreglerad upp till typ 2500-3000m kommer inte riktigt ihåg.

    //Matte

  12. #32
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jävlar va sne jag blev efter att ha sett hans videos i några inlägg ovan.
    Såg den när han brakade ner med hexan.
    Han kom ju inte mer än upp till 1km innan han skriver att batterierna är på oroväckande låg nivå. Va fan gör han ens på den höjden till att börja med om han VET att han inte har batterikapacitet nog att ta sig ner igen? Och rätt upp i ett bostadsområde med typ 5% obebyggd markyta? Chansen att INTE göra skada vid krash är ju minimal.

    För att förtydliga vad jag känner, jävla idiot!
    Sälj skiten och gör något annat på fritiden istället så kanske folk överlever.
    Damn.....

  13. #33

    Standard

    Tur man bor på demilitariserade Åland då så man slipper se lågtflygande stridsflyg och dylikt!!! Hm.. :-( ... snyft....
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du skall vara glad att du slipper bli hörselskadad, nej på ljuddämpare på skiten. De varar ändå bara 10 minuter i strid innan de blir nerskjutna av en handburen typ av missil
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #35

    Standard

    Jag tycker det ät rätt häftigt att se JAS glida förbi när man sitter på ett hus tak 😃
    Men känns bra att veta hur lågt de kan komma om man skulle ha med quaden på lunchen, vore inte kul att krocka med ett.

    Men att flyga en kilometer upp i stan är galet. Det gör man inte!!!

  16. #36

    Standard

    Min känsla är att han vill skylla på något istället för att säga "shit, dumt av mej, förlåt" eller bli anklagad för att nästan krashat en fullskala. Precis som att dem som sprayar graffiti säger att det är konst i domstolen. Känns lite konstigt att han skulle riskera en flygplanskrash med eventuellt dödlig utgång för att få folk att "reagera". Då vore det la bättre ifall han flugit på något mindre olämpligt område för att visa "ja så här kan man göra ifall man inte tänker med alla hjärncellerna". Men ifall han verkligen ville få en reaktion med det där stuntet så finns det många mindre sköna ord att beskriva det han gjorde. Jag visste nånstans inne i huvudet när RTF kvaddar som typ phantom började komma att "jättebra för dem som vill börja och testa på lite MEN sen kommer dem som inte tänkt igenom allt helt"

  17. #37

    Standard

    Börjar nästan önska att det kommer ett regelverk och licens för detta, tyvärr. Inte roligt om man ska oroa sig för att tuta in i en quad när man är ute å flyget, att få en i bilrutan på vägen hem eller i skallen när man är ute en sväng på stan. Antar att det bara är en tidsfråga....:/ såååå fruktansvärt tråkigt att folk inte kan respektera andra människor utan bara jaga likes på FB eller youtube!

  18. #38

    Standard

    Klippen ni länkar till på tuben är privata. Finns dem att se någon annan stans?

  19. #39

    Standard

    Bara i lokala kopior
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Våra frontrutor ska klara en fågel på X kilo i Y fart (hemliga siffror)... Men jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om jag fick en quad i rutan...
    Rutan din håller skulle jag gissa, men kanske inte motorn? Du har ju ett bra räddningssystem dessutom så för både FPV pilot och JAS pilot så är det nog ingen fara för livet, men sen när du klivit ur så trillar det ner 6ton stridsflygplan tankat med flera tusen liter bränsle ett par kilometer längre bort, där är det ju turen som styr hurvida någon står i vägen.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •