Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Funkar byggmax XPS200 skivor?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Funkar byggmax XPS200 skivor?

    Har varit sugen ett tag på att bygga en liten viggen med 70 fläkt.

    Tror ni att dessa skivor funkar att skära ut kroppen i?
    http://www.byggmax.se/isolering/cell...-xps200-p16475
    de är ju rätt billiga i alla fall

    Enligt ritning så ska man köra med blå styrofoam...rätt dyrt och jag hittar det nästan bara på matton?

    Tack på förhand!

  2. #2
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ja det skulle nog fungera bra. Osäker men tror den väger 20kg kubikmetern med den beteckningen. Vi körde våra Viggar med 300 vit cellplast och den var onödigt hård kan tyckas. Det finns dom som byggt i 100 resp 80 cellplast men det verkar ömtåligt med stora kulor. Vi köpte våra skivor på XL-bygg. och gav, vill jag minnas 134:- skivan men den är å andra sidan 100mm tjock.
    Kroppen på våra är på tjockaste stället närmare 170mm. Det innebär 2 hoplimmade 100mm skivor. Du skulle klara dig med 3 x 50mm skivor men hela konceptet med mallar bygger på två 100mm tjocka skivor. Allt går ju att lösa o den XPS.en går nog utmärkt att bygga modeller med
    Med vänlig hälsning
    Mogge

  3. #3

    Standard

    Kolla runt lite. samma tjocklek som byggmax kan jag köpa billigare på lokala byggen. Dock är den de har på hyllan 250 har jag för mig

    Fördelen med de som Mogge köpte på XL Bygg förutom tjockleken är att de inte är falsade.

  4. #4


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    11
    Jobb
    Cnc-operatör
    Klubb
    Laholms mfk

    Standard

    Byggde min viggen av byggmax skivor. Men i halmstad är det blå 250 skivor. Fungerar riktigt bra.

  5. #5

    Standard

    Tackar för svar...då vet jag att de funkar iaf. Ska kolla med gamle far som är ute på lite byggen då och då...han kanske kan komma över billigt

    När jag ändå har er på tråden...om man bygger viggen från ritning från flitetest ex, hur får man bäst ut ritningen i rätt storlek? Skriva varje bit för sig?

  6. #6


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    11
    Jobb
    Cnc-operatör
    Klubb
    Laholms mfk

    Standard

    Skrev ut ritningen på en A0 skrivare. Ska nog inte vara några problem att köra det på en massa A4.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •