Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vilken FC för nybörjare?

  1. #1

    Question Vilken FC för nybörjare?

    Hej.
    Jag och en vän håller på och planerar att bygga varsin quad. Till en början tänkte jag köra på en QAV500 och min vän en QAV400 men Cinetank lockar nog mer som det ser ut nu.

    Hur som så tänkte vi bygga en HK Q450 till att börja med så vi kan krascha lite utan att plånboken gråter så mycket.

    Den stora frågan just nu är viken flygkontroll vi ska använda. DJI Naza verkar vara ett allmänt begrepp nästan men vi har sätt att Openpilot inte är så himla tokiga heller.
    Vi har redan frågat OP-forumet men de är naturligtvis väldigt färgade och säger att OP är bäst.

    Om jag får be om en nyanserad åsikt från de som har erfarenhet från båda alternativen, vilken är då bäst i förhållande till "flygkvalitet" och "nybörjarförlåtande"? Borde in OP vara väldigt förlåtande om man ställer in den så?

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tror att alla är nöjda med det de har, eller i allafall inbillar man sig att det är så, i kompromiss med kostnad och prestanda.
    Själv kör jag KK2 och ZeroUAV X4, dock skall jag byta ut KK2 till ett annat ZeroUAV inom kort då jag uppgraderar till en ny kopter. Efter som jag vill ha gps lock och möjligheten att flyga manuellt också vilket dessa kontrollers kan erbjuda.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Jag röstar på Naze32 jäkligt trevligt kort och inte löjligt dyrt för vad det är. Open pilot är i princip samma hårdvara men det kostar 3 gånger så mycket.

    På fpvlab finns det några trådar om naze32. Den har även ett fungerande gps stöd vilket open pilot "snart" ska släppa (snart har dom sagt i ett år).

  4. #4

    Standard

    Intressant fråga. =) Det finns tekniska nybörjare och sen de andra nybörjarna, vilken FC passar bäst för vem? ;-)
    Ska följa...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Tack för många förslag!
    Tittade lite på Naze32 men det verkar vara en gammal modell och allmänt svår att få tag på. Vart köper ni denna och finns det någon sida som beskriver system och programvara lite närmare eller är det forum som gäller?

    Ska plugga lite på ZeroUAV. X4 såg lite dyr ut men det kanske finns billigare som är riktigt bra?

    Ålänningen, Jo vi båda är tekniker ut i fingerspetsarna men kanske inga programmerare av rang, men sånt går att lära sig det med. Mitt mål är nog att inte behöva programmera så mycket, då betalar jag hellre mer av bekvämlighetssjäl.

  6. #6

    Standard

    Naze32 är i den nyaste generationen med 32bit processor. Kommer nya versioner med jämna mellanrum. Kolla abusemark det är han som gör dom (timecop heter han på forum). Han har alltid haft hemma när jag har kollat. Där finns även länkar till forum.

    Vad för typ av flygning ska ni göra?
    Ha roligt med lite acro eller gubbflyg dvs bara hovra med gps mode och vid några tillfällen glida runt?

    Naze32 är det mer inställningar och tack vare det så kan man flyga acro med den.

    Naza är mycket begränsad men lättare att få till att flyga bra men den är värdelös för acro.

  7. #7
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Har inte mycket att jämföra med men jag använder DJI Naza Lite och är väldigt nöjd.
    Den är så nära PnP man kan komma.

  8. #8

    Standard

    Som neu säger så kanske man först bör komma fram till hur man ska flyga... Fota? Filma? Glida? Snabbåka? FPV? RC-flyga bara? Aerobatik? Pris spela roll? Lättinställd? Möjligheter eller klarar man sig med något? GPS? Ställa in med USB, wireless, platta, dator? Telemetri? Behov av gimbal? Räcker det med quad, eller blir det hexa eller kanske octa (då faller fler bort)? Osv.... Vilka faller bort beroende på behovet? Sen är det lättare. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Då jag som sagt är nybörjare har jag svårt att svara på hur jag kommer flyga men (har flygit små-quads en del så är på nivå 2 av 10 kanske).
    Mitt mål från början är att snyggt och med hör precision filma. Ska använda en gimbal och vill även kunna styra den.

    Den quaden jag ska bygga nu är inte till för att filma utan att lära mig flyga och därmed behöver jag en flygkontroll som jag ska använde även på det stora bygget. Huruvida acroflygning är ett mål eller inte kan jag inte svara på nu, det kanske kommer som ett mål.
    Eftersom det är filmning som är aktuellt (i första hand) vill jag kunna ändra karaktären på quaden för att kunna göra mjuka och fina rörelser. Samtidigt vill jag ju kunna flyga lite galet också vilket jag er som ett krav att kunna göra för att kunna filma snyggt.

    FPV är högaktuellt, till den stora varianten. När man känner sig lite säkrare kanske man kan montera FPV på testquaden också.
    GPS, RTH och andra bekvämligheter vill jag även ha fast jag önska ha kontroll över funktionerna.
    En sak jag har reagerat på i Naza är att RTH skr på 20M höjd och det är svårt (omäjligt?) att ändra på det, vilket innebär att ett träd lätt skulle kunna stå ivägen vid RTH-aktivering. En sådan sak skulle kunna vara en dealbreaker för mig.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PSJ Visa inlägg
    Då jag som sagt är nybörjare har jag svårt att svara på hur jag kommer flyga men (har flygit små-quads en del så är på nivå 2 av 10 kanske).
    Mitt mål från början är att snyggt och med hör precision filma. Ska använda en gimbal och vill även kunna styra den.

    Den quaden jag ska bygga nu är inte till för att filma utan att lära mig flyga och därmed behöver jag en flygkontroll som jag ska använde även på det stora bygget. Huruvida acroflygning är ett mål eller inte kan jag inte svara på nu, det kanske kommer som ett mål.
    Eftersom det är filmning som är aktuellt (i första hand) vill jag kunna ändra karaktären på quaden för att kunna göra mjuka och fina rörelser. Samtidigt vill jag ju kunna flyga lite galet också vilket jag er som ett krav att kunna göra för att kunna filma snyggt.

    FPV är högaktuellt, till den stora varianten. När man känner sig lite säkrare kanske man kan montera FPV på testquaden också.
    GPS, RTH och andra bekvämligheter vill jag även ha fast jag önska ha kontroll över funktionerna.
    En sak jag har reagerat på i Naza är att RTH skr på 20M höjd och det är svårt (omäjligt?) att ändra på det, vilket innebär att ett träd lätt skulle kunna stå ivägen vid RTH-aktivering. En sådan sak skulle kunna vara en dealbreaker för mig.
    Jag har själv precis byggt min första quad, baserat på Q450 från HobbyKing. Jag kör med KK2.1 (Nu finns även KK2.1.5) med Stevies Firmware 1.15S1 Lite (för nybörjare). Den är mer än tillräckligt bra för mig i alla fall, med möjlighet för att göra ändringar i settings på plats med 4 knappar och en LCD-skärm. Man behöver inte koppla upp den mot en dator eller liknande för att göra ändringar. Jag skulle rekommendera denna för ditt första bygge för att lära dig flyga, så kan du köpa en ny när du ska bygga en större. Kostar väl 20 eller 30USD på HobbyKing, så det är inte så stor investering. Med Stevies senaste firmware (1.16S1 Pro) kan du även ha två olika profiler (en för lugn och fin flygning och en för lite mer aggressiv, med eller utan Self Level), som du kan byta mellan "in flight" med en brytare på sändaren. Då kan du lära dig flyga med den, och samtidigt göra vidare research på vilken du vill använda till ditt större bygge senare! :-)



    Oavsätt: LYCKA TILL!!!

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Om höjden är ett problem vid rrh, kanske lite planerande innan flygning, löser det problemet! En riktig kontroller går att avbryta när du vill under rth.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    12
    Jobb
    Field Engineer

    Standard

    Tjena!

    Det är jag som är polare med PSJ och bygger den andra Coptern.

    Det känns som det är FC som är det stora frågetecknet på en Quad, finns så många olika varianter i olika prisklasser.

    Ultimat vore att få tag i en FC som man kan programera enkelt till det man vill ha den, inte köpa en beroende på flygstil. En bra FC borde vara en man kan tweaka till vad som helst eller är det som att köpa en F1 eller Rally-bil? Man hamnar i de spår man väljer bil efter?

    Vad skiljer dem? Kvaliteten på Gyrot?

    Av vad jag sett på Youtube är OP lite enklare att ställa in olika flightmodes på, tycker generellt att gränssnittet verkar mer lättarbetat. Med fler inställningar, inget mig emot så länge man förstår vad dem gör.

    Openpilot har ju steglösa vred från "Moderate" via "Snappy" till "Insane".

    Det måste ju vara väldigt anpassningsbart till flygningar som både riktar in sig på snygg filmning eller mer testa att köra lite acro och race?

    Har Openpilot dåligt stöd för GPS i dagsläget? Är ju inte Prio 1 för mig så länge det kommer. Steg 1 är ju att få den i luften. RTH kan ju vara bra i de fall man ev skulle tappa kontakten med den. Men det känns som gimbal, fpv etc har högre prio.

    Kul med bra respons, alla åsikter är kul att ta del av.

    /Daniel

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    12
    Jobb
    Field Engineer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pstub Visa inlägg
    Jag har själv precis byggt min första quad, baserat på Q450 från HobbyKing. Jag kör med KK2.1 (Nu finns även KK2.1.5) med Stevies Firmware 1.15S1 Lite (för nybörjare). Den är mer än tillräckligt bra för mig i alla fall, med möjlighet för att göra ändringar i settings på plats med 4 knappar och en LCD-skärm. Man behöver inte koppla upp den mot en dator eller liknande för att göra ändringar. Jag skulle rekommendera denna för ditt första bygge för att lära dig flyga, så kan du köpa en ny när du ska bygga en större. Kostar väl 20 eller 30USD på HobbyKing, så det är inte så stor investering. Med Stevies senaste firmware (1.16S1 Pro) kan du även ha två olika profiler (en för lugn och fin flygning och en för lite mer aggressiv, med eller utan Self Level), som du kan byta mellan "in flight" med en brytare på sändaren. Då kan du lära dig flyga med den, och samtidigt göra vidare research på vilken du vill använda till ditt större bygge senare! :-)



    Oavsätt: LYCKA TILL!!!

    Låter inte så dumt som starter. Har dock inga problem att köpa det "bästa" redan från början, så man lär sig hur den arbetar å kan förändra din vid byte av frame, props eller vad man nu har som kan påverka Quaden. Men verkar som sagt som en bra instegsmodell.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Som neu säger så kanske man först bör komma fram till hur man ska flyga... Fota? Filma? Glida? Snabbåka? FPV? RC-flyga bara? Aerobatik? Pris spela roll? Lättinställd? Möjligheter eller klarar man sig med något? GPS? Ställa in med USB, wireless, platta, dator? Telemetri? Behov av gimbal? Räcker det med quad, eller blir det hexa eller kanske octa (då faller fler bort)? Osv.... Vilka faller bort beroende på behovet? Sen är det lättare. =)

    Mångsidig vill jag nog ha om det är möjligt. Filma fina vyer skulle vara riktigt kul med gimbal tex. Men även att testa och köra lite "raceigt" och leka så att säga. Det är som att fota, man vill ju inte bara ta kvällsbilder med lång slutartid, sportfoto är också kul!

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Naze32 är i den nyaste generationen med 32bit processor. Kommer nya versioner med jämna mellanrum. Kolla abusemark det är han som gör dom (timecop heter han på forum). Han har alltid haft hemma när jag har kollat. Där finns även länkar till forum.

    Vad för typ av flygning ska ni göra?
    Ha roligt med lite acro eller gubbflyg dvs bara hovra med gps mode och vid några tillfällen glida runt?

    Naze32 är det mer inställningar och tack vare det så kan man flyga acro med den.

    Naza är mycket begränsad men lättare att få till att flyga bra men den är värdelös för acro.
    Jag får känslan av att Nazan kan vara för begränsad men enkel att använda, så det låter inte som nått för mig. Gillar inställninnar. Det verkar som Naze32 kan confas med OpenPilots mjukvara. Hur lika är dem? Så den har GPS-stöd etc. Är den rent av en förfinad variant? Eller hur ska man sortera in den? Av priset att döma så skulle man få för sig att det är en snikvariant. Vart får man tag på dem?

    Edit: Hittade; http://abusemark.com/store/index.php...2i93e85f0upk91

    320kr Nästan så man slipper tull.
    /Daniel

  14. #14
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Som redan sagt så beror det på vad man vill göra och vilka maskiner man vill ha i luften , som nybörjare med en hyfsad kopter som man kanske inte vill störta med i parti och minut är det väldigt bekvämt med GPS och RTH , tappar man hur den ligger eller flyger lite långt ifrån släpper man bara spakarna så blir den parkerad i luften eller så kallar man hem den med RTH , när man känner sig säker på att flyga kan man säkert uppskatta lite mer egenkontroll om man vill flyga snabb FPV utan GPS , snickrar man bara ihop något träkors och billiga motorer mm kan det kanske kvitta om man ramlar ner då och då , gillar man att klydda med inställningar och parametrar hit och dit kan man gå på CCD 3 eller annat op , själv uppskattar jag plug and play lösningar för stabil foto / film flygning och tycker det går bra nog att flyga det jag uppskattar kanske inte så mycket acro men hyfsat snabbt när det behövs
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    12
    Jobb
    Field Engineer

    Standard

    Japp jag är med i de svängarna.

    Vilka uppenbara begränsningar finns det? Gimbal tex, fungerar inte med ett flertal? Är det pga att den ska synkas mot gyrot i FC?

    Vad finns det mer för uppenbara fallgropar man bör undvika?

    FPV (börja billigt och gå över till gopro för filming) i första hand för mig, GPS kommer i andra hand efter det.

  16. #16
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dazzin Visa inlägg
    Japp jag är med i de svängarna.

    Vilka uppenbara begränsningar finns det? Gimbal tex, fungerar inte med ett flertal? Är det pga att den ska synkas mot gyrot i FC?

    Vad finns det mer för uppenbara fallgropar man bör undvika?

    FPV (börja billigt och gå över till gopro för filming) i första hand för mig, GPS kommer i andra hand efter det.
    Att inte FC har gimbalstabilisering kan man strunta i idag då nästan alla gimbals med bra filmkvalité är Brushless och då har eget styrkort för det , tänker du ha GPS längre fram så måste du ha en FC som den möjligheten finns
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Börja med en billig fc så ni kan prova er fram om hobbyn verkligen passar er. Så ni inte slösar pengar i onödan. Så ett kk2.0 hade jag rekommenderat

  18. #18

    Standard

    KK2 tycker jag med. Efter några ackar vill man som nybörjare ha nåt bättre med GPS för att man inte vill lära sig flyga. ;-) Började med 4st gyron, sen blev det KK2 (3 st) och nu är det APM på väg (sniffat på DJI samt Zero Tech som jag vart nyfiken på).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Samt att när du tycker att kk2an gjort sitt så låt den sitta kvar på quaden å lär ut vår fina hobby till dom som inte kan =)

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    12
    Jobb
    Field Engineer

    Standard

    Har kollar mycket på KK2 men den känns lite som en återvändsgränd.

    Jag har tänkt att köpa det som är bra, och snåla smart. Motorer etc kan man uppgradera, lika så en FC, men bättre att börja på en platform som man kan köpa till gps och så med tiden. Med KK2 blir det FC byte till ett helt annat fabrikat i så fall. Känns ju bättre att börja med nått man kan växa i och lära sig att förstå. Sen kan jag erkänna att jag inte så så förtjust i hur man ställer in KK2. Då lockar OpenPilots mjukvara mycket mer.

    Som det är nu lutar det åt en Revo helt klart, magkänslan säger så.. om det inte finns nått uppenbart dåligt med den förutom att den inte kan ta en GPS just i skrivande stund, men det går att komma runt med annan FW samt så "ska" det komma en GPS.

    Har iaf fått för mig att en FC är nått man lär sig ställa in och bli bra på, då känns det bökigt att behöva byta istället för att köra lagt kort ligger.

    Eller tänker jag fel?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •