Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: FPV Vinge på 6S?

  1. #1

    Standard FPV Vinge på 6S?

    Hej på er här!

    Ny här på rcflyg, har mest hållit till på HeliSweden då helisar varit min grej. Har flygit helikopter (och lite quad) i typ 4 år nu så det börjar bli dags att testa något med vingar...

    Jag har funderat på att skaffa en vinge (denna kollar jag på: http://www.flyingwings.co.uk/index.p...product_id=306) som FPV (har en Quad FPV, så all elekronik finns). Vet att de skall vara lite svårare att flyga en vinge jämfört med typ EasyStar/Bixler etc. Men vad tusan, man måste ju följa sin känsla före hjärna i bland. Nog om det...

    Jag har lite 6S 3300 mAh acc:ar (och ESC's) som ligger efter en helikopter jag sålt. Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet/kommentarer på om det funkar att göra en 6S setup på en vinge (typ 1m - 1.2m i storlek)? Jag är INTE ute efter hög hastighet/power, utan bara att återanvända Lipo's och ESC's (80A eller 100A har jag). Om jag kan få bra flygtid med stora acc:ar är det ett plus.

    En tanke jag hade var att testa skaffa en motor med typ 700kV (och då 6S) till en 1.2m vinge. Hur funkar detta? Är jag helt ute och cyklar och borde köra på en 3S/4S setup?

    Tacksam för alla tips jag kan få.

  2. #2

    Standard

    Hm, jag tror du får dubblera din nya vinges vingspann en eller flera ggr för att komma upp i lämplig storlek till din setup. =) Jag har 2S 2200 i min TBS Caipirinha med 20A ESC som är 85 cm. De där större vingarna närmare 2m har väl typ 4S-ackar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Rent spontant så måste jag säga att det låter som en liten overkill och överdrivet tung setup för den lilla vingen.

    jag kör med 3cells setup på min rvjet jag kan nog gå upp nån cell men mer än så känns väldigt overkill.

    sälj accarna och köp nya du är bara snål du bor för nära smålandsgränsen eller vänta nu bor du inne i småland ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    3S på små vingar och 4S på större typ de som TBS använder
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    För 6cell så känns det mer lämpligt med en vinge på 3m

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    skulle mycket väl kunna tänka mig en vinge på 2 meter med 6cell och en motor med riktigt låg kv , men ner under 1,5 så blir den nog väl tung och tråkig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Hrm...ja, ni har förmodligen helt rätt. Jag får fundera en gång till...och kanske är det som Simon säger att jag är lite snålänning igen...
    Tack för alla synpunkter, jag får fundera mer på detta.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har ju inte upplevt dig som snål men du bor ju där du bor så det är nog förklaringen.

    jag skulle satsat på 3cells setup. kanske två st 2200 mah accar för att kunna sprida ut accvikten lite
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Standard

    Äsch, bara leta efter en motor som passar i Kv så ska nog 6S fungera ypperligt. Exempelvis så har vi flugit RVJET med 3S och motorer mellan 1000-1350kV med 10-12"-proppar. 6S borde i teorin fungera precis lika bra till motorer med 500-675kV om samma proppar ska användas.

  10. #10

    Standard

    Lite så var grundtanken och anledningen till att jag ställde frågan...nu blev jag lite nyfiken på det igen. 😀
    Om jag går vidare med det lovar jag att posta resultaten här.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det är ju inte farligt att prova. du har ju halva setupen.

    ska följa projeket . köp fort så man kan få se grejerna på habohelimeet
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    det är ju inte farligt att prova. du har ju halva setupen.

    ska följa projeket . köp fort så man kan få se grejerna på habohelimeet
    Mmm. Jag får se hur det blir. Förhoppningsvis har jag prylar hemma till Habo-träffen och då kan vi ju tjata lite mer om det...

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gruffy Visa inlägg
    Mmm. Jag får se hur det blir. Förhoppningsvis har jag prylar hemma till Habo-träffen och då kan vi ju tjata lite mer om det...
    absolut. kan slänga in min rvjet i bilen så kan vi kika lite på den också. om den lever då det är en träff innan habo
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Har också exakt samma batterier och står i samma tankar om skywalker plan för fpv, skriv gärna om du hittar nåt passande!

  15. #15

    Standard

    Det skall jag göra. En sak som jag måste tänka på är att jag kommer att ha en Pixhawk som autopilot och den kommer bara med default V och A mätare för upp till 4S. Om jag skall ha 6S så behöver jag komplettera med en Attopilot 90A (eller liknande) så jag kan få riktiga mätningar. Verkar inte heller finnas en massa motorer som passar...jag vill ha en som är typ 35mm i diameter och då finns det inte massor att välja på för 6S. Kanske blir det en 3S setup (har några gamla sådana också) för att komma igång med. Time will tell!

  16. #16

    Standard

    Den här skulle nog passa bra med 6S i en RVJET. Lite tung men då får du ju mindre problem med tyngdpunkten om du vill flyga med gopro: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...or_1100w_.html

    Alternativt denna, mindre effekt men även mindre vikt (det står dock bara 4-5S):
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ner_Motor.html

    Bägge kombinationer borde fungera bra med 12"-proppar.

  17. #17

    Standard

    Tack för tipsen! Skall studera dem och fundera kring vikt lite mer. Har köpt mig en Venturi FPV, något större än den jag länkade till i första tråden. Måste dock kolla med vikt etc på denna. Hade även ett par gamla 3S acc:ar liggandes så jag tänker testa det först. Just nu funderar jag mest på hur stora utslag jag skall ha vid maiden...spännande!

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag brukar börja med att ha ett par olika utslag programmerade på en brytare och även med rejält med expo på ett läge så man kan välja det läget om det blir lite vildare än man tänkt sig. men samtidigt tycker jag att finkänsligheten från helikopterflygandet hjälper väldigt mycket utan den finkänsligheten hade jag nog kraschat fler maskiner vid maiden flygningar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Vill du inte sälja ackarna kan du ju splitta dem till 3S?

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Vill du inte sälja ackarna kan du ju splitta dem till 3S?
    Det har jag inte ens tänkt på...första tanken är att det är krångligt och kanske lite osäkert...men jag får allt googla det lite. Tack för idén.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •