Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: FrSky TARANIS -channel order (kanlordning)?

  1. #1

    Standard FrSky TARANIS -channel order (kanlordning)?

    Sitter och ska göra min första setup med TARANISEN. Har kollat en del videos på Youtube och läst en del på nätet men jag får inte riktigt till det och har därför en fråga.

    Först vill jag säga det att jag har gjort förstagångskalibreringen och div inställningar enligt vad som skrivs och sägs när det gäller BASICS. Sändaren kommer ju med en defaultmodell MODEL 01 inlagd och MODE 2 inställd. Defaultinställningen för kanalordningen var TAER.

    När jag skapar mina nya modeller vill jag ha följande grundinställning på kanalordningen:
    Ch 1= Aileron (höger spak vänster-höger)
    Ch 2= Elevator (höger spak upp-ner)
    Ch 3= Throttle (vänster spak upp-ner)
    Ch 4= Rudder (vänster spak vänster-höger)

    Så i menyn RADIO SETUP har jag ändrat Channel order = AETR och behåller Mode 2 men Mode 2 läge i RADIO SETUP ritar dock upp RTEA vilket förbryllar mig? Varför? Kanalordning för standard Mode 2 är väl AETR (Mode 3 läget ritar dock upp AETR men väljer man det får man trottelvarning).

    När jag bytte kanalordning till AETR gjorde jag även en ny spakkalibrering.

    Går jag nu in i menyn CHANNEL MONITOR och kollar och rör på spakarna så ligger fortfarande spakarnas kanalordning på defaultmodellen MODEL 01 enligt default kanalordning = TAER. Varför? Är detta specifikt bara för just defaultmodellen och kommer nya modeller som jag skapar att tilldelas den kanalordning som jag vill ha, dvs AETR och som väl är standard Mode 2?

    ...och ska man kanske ändra till Mode 3 och ändra på vilken spak trottelvarningen ska komma?

    Någon som har några vettiga svar på detta och hur ni har konfigurerart er TARANIS?

    Tacksam för svar.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  2. #2

    Standard

    Jag har inte en Taranis men jag kör ER9X på en Turnigy och dom redan sparade modellerna påverkas inte av att du ändrar kanal ordningen bara nya modeller.
    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Går jag nu in i menyn CHANNEL MONITOR och kollar och rör på spakarna så ligger fortfarande spakarnas kanalordning på defaultmodellen MODEL 01 enligt default kanalordning = TAER. Varför? Är detta specifikt bara för just defaultmodellen och kommer nya modeller som jag skapar att tilldelas den kanalordning som jag vill ha, dvs AETR och som väl är standard Mode 2?
    Efter ytterliggare djupdykning var det inte så svårt som jag först trodde. Det var bara att rensa alla kanalerna i MIXER och hämta upp en ny 4 kanalig defaultmodell i TEMPLATES. Då skapades den nya modellen med nya kanaler i mixern efter den kanalordning som jag satte i RADIO SETUP, dvs AETR...och då visade också mätarna i CHANNEL MONITOR rätt kanaler.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Jag har inte en Taranis men jag kör ER9X på en Turnigy och dom redan sparade modellerna påverkas inte av att du ändrar kanal ordningen bara nya modeller.
    /Jonas
    Ja det var så det blev här också, dvs att nya modeller skapas med den kanalordnng som man valt i RADIO SETUP.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •