Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Hemmgjord träskbåt

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Hemmgjord träskbåt

    Efter att ha fått en ide påvägen hem från jobbet på skärtorsdagen så byggde jag mig en träskbåt under långfredagen
    Skrovet gjordes av blå markisolering som jag hade liggandes och täcktes med flygplans klädselfilm.
    Måtten blev ca 50x30cm och stoppa dit motor, esc och propeller som jag hade liggandes.
    Ska enligt uträkningarna ge 50km/h och 800g thrust på 3S.

    Båten provkördes på lördagen och den fungerade kalasbra och var riktigt rolig fram tills limningen till motor/roderfästet gav vika vilket skickade allt utom skrovet ner på en bäcksbotten :'(

    Skam den som ger sig!

    Hem och bygga om lite stadigare. In led en till uppsättning av samma grejjer och denna gång bultades fästena fast genom skrovet.
    Nu sitter det stadigt och båten provkörs igen under söndagen i samma bäck.

    Vid fullfart så drar båten kraftigt åt höger, fulla roder åt vänster orkar precis hålla den rakt.
    Detta misstänker jag beror på motorvinkeln så ska prova justera lite (tro den ska riktas så de blåser mer åt vänster?)

    Nästa problem, man kan ju inte hålla sig från att prova fullfarts sladd svängar
    Men de skulle man varit försiktig med!
    Vid den sista skickas båten upp i luften å sekunden efter ligger den upp och ner.
    Ut å klättra på lite isflak å fiska upp den med medhavda teleskop metspö (tur man ät förberedd).

    Hem och plocka isär å torka all elektronik samt kolla accen.
    Fartreglaget gav upp men allt annat fungera efter kontroll, accen verkar ha klarat sig.

    Nu ska jag trycka in allt utom motorn i en vattentät låda ;-)

    Har suttit å sökt efter information om sådana hära båtar men hittar intr mycket.
    Funderar vars jag ska ha tyngdpunkten?
    I min är den rätt långt bak och misstänker att de är orsaken till varför den tar luft, detta i kombination med den extremt låga vikten i förhållande till ytan på skrovet (väger nog bara 800g).

    Om någon har erfarenhet av sådana hära så tas tips tacksamt emot.
    Postar bild och specifikationer på allt strax.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Ta en titt här i denna tråden:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1902931 .

    Mvh
    /Kenneth
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  3. #3
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kollade igenom den tråden men fick inte riktigt svar på de jag ville.

    Men nu har jag fått en rolig idé till båten som jag kanske ska göra verklighet av
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #4

    Standard

    Täta fartreglaget med vanligt silikon för badrum så klarar det fler blöta bad. För det lär det ju bli….

  5. #5

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Silikon är lurigt kan krypa och skapa dålig kontakt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    109
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Silikonet skulle alltså luckra upp lödningarna och lägga sig som ett isolerande lager mellan ytorna?

  7. #7

    Standard

    Har bara lagt det i var ända av krympslangen - inga problem hittills. Har haft det så i mina sjökärror i flera år - där några har badat riktigt ordentlig och fortsatt fungera. Men saken är inte värd att debattera - var och en får göra sina egna erfarenheter!!??

  8. #8

    Standard

    Ballong och smältlim? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thelonnquist Visa inlägg
    Silikonet skulle alltså luckra upp lödningarna och lägga sig som ett isolerande lager mellan ytorna?
    Nope mellan till ex han och honkontakt . Vet flera som haft sådana problem men även sådana som använt det utan problem så det går men finns en risk
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    109
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Då har man verkligen slabbat på rejält!
    (troligen bara ett problem på dji-style escar?)

  11. #11

    Standard

    Har även använt "Plasti Dip" på känsligare komponenter som mottagare. Har även det fungerat bra - senast så flöt sändaren runt i flygkroppen efter en något vågad roll på låg höjd. Det viktiga är att hålla kontaktytorna fräscha då det lätt får beläggning (eller säger man korrosion) vid sjöflyg i saltvatten. Det senare har nog varit orsak till mina haverier?

  12. #12

    Standard

    Hej Skrotiz, kommer du någonstas med bygget eller sitter det fast?

    Jag skulle gärna vilja se en bild och få höra vad du byggt med för grejer även vikt och sådant är intressant speciellt skulle jag vilja ha en länk till vad du klätt skrovet med (jag är en bil kille egentligen så jag är helt grön på flygplan), jag ska själv beställa hem el och börja bygga en sån här vilken dag som helst, jag har alltså ingen vidare erfarenhet av detta men jag har sugit åt mig den lilla information jag har kunnat hitta på internet.

    Angående att den drar åt sidan och vilket håll du ska vinkla motorn så tror jag att man kan tänka sig funktionen hos en fena (eller vad det heter på ett flygplan, som sagt är en bil kille egentligen), eller ett roder på en vanlig båt, men nu är det din motor som agerar fena/roder alltså om den drar åt höger så är din motor för mycket vriden åt vänster, (tänkt dig att du vrider motorn jätte mycket åt vänster proppen kommer då suga/blåsa luft så att framändan på "båten" åker till höger), om jag inte bara är jävligt trött nu så ska det nog vara rätt.

    och angående tyngdpunkten så har jag på internet hittat denna fina bild det är en nitro motor på bilden men det påstods att den skulle funkar bra till nitro, el, bensin., en bra start med vart man vill ha tyngdpunkten verkar alltså vara just under i framkant av motorn för att sedan flytta den lite framåt eller bakåt beroende på hur den presterar, vill den stegra så ska tyngdpunkten självklart framåt. notera även att du skulle kunna dimensionera det mesta av resten av skrovet med bilden nedan men notera måtten som det står min bakom för det är verkligen minimum mått man kan bygga det betydligt större, bredden på skrovet står inte med på bilden men det ska i alla fall vara minst lika brett som propellern.





    Nu hoppas jag på att du ska kunna rätta till problem du har och få den att fungera.

    Om det inte gör något så kan jag posta bilder / info på hur det går med mitt eget bygga?

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hejsan!
    Jodå mitt bygge är ju näst intill klart, eller jadå de finns såklart gott om plats för förbättringar men så är det ju alltid
    Ska se om jag lyckas kasta upp en bild, brukar ha problem med det men ska prova.

    Jag kör med en RCTimer BC-2826/15 930kv med 10x3,8 pusher propp, drivs av en 3S1500 acc.
    Enligt min effektmätare så ger den endast 150W men måste nog kolla upp det igen för de låter lite.
    Ska ställa den på vågen å se vad vikten ligger på, har blivit lite tyngre nu när jag har en matback som vattentät låda.

    Skrovet klädde jag med typ detta, kräver lite teknik men blev bra med en hårfön(kraftig/het) även fast de var första gången jag klädde något med sådan film.

    Och tusen tack johan501 för den där bilden!!!
    Kanonfint att gå efter, ska kolla mina mått mot den och får förmodligen bygga ett nytt skrov
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #14
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140418_221054.jpg 
Visningar:	299 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	45215

    Nu hoppas jag att bilden inte blir jättestor, och blir den jätteliten så finns den att titta på i min profil också.
    Detta är den första versionen med dragande propeller, inget på denna bild finns kvar förutom skrovet och träplattan som är limmad fast under motor fästet.

    Däremot finns planer på ett sök/räddnings uppdrag för å få tag på grejjerna som sjönk i ån men de blir nog ett eget projekt, har redan hunnit prova lite olika grejjer men inte hittat nåt ännu.

    Och självklart är de fritt fram att kasta upp andra bilder på träskbåtar hära
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #15
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Någon som vet hur man väljer rätt propeller till en sån här båt?Vill man ha hög dragkraft eller hög vindhastighet?Jag körde på hög dragkraft och de funkar väl sådär.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #16

    Standard

    Jag har egentligen ingen aning men som jag förstått det och ser på saken teoretiskt så vill man ha kraft så man får båten att plana men mycket mer behövs inte och sedan vill man ha varv på proppen för att nå önskad fart,

    dock är jag för dålig på detta med propellrar för att veta vad det är som ger fart och kraft??

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Någon som vet hur man väljer rätt propeller till en sån här båt?Vill man ha hög dragkraft eller hög vindhastighet?Jag körde på hög dragkraft och de funkar väl sådär.

  17. #17
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kraften får man från storleken på propellern(diametern) och farten kommer från stigningen.
    En propeller med måtten 10x4" flyttar sig 4tum framåt varje varv den snurrar, därav kan man räkna ut farten på ett ungefär.
    Hur man räknar ut kraften har jag däremot ingen aning om.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #18

    Standard

    Okej då förstår jag,

    Vad fick du för symptom med mycket dragkraft då?

  19. #19
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Symptom, senaste körningen funka de bara fint men den är inte så snabb.
    Sen är min propeller för stor för skrovet om man går efter måtten i bilden tidigare.

    Men den är skitskoj iaf
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nytt skrov ska skissas upp och skäras ut.
    Tror jag fortsätter på samma setup med 10" propellern men gör ett lite större skrov anpassat för den propellern.
    Också ska jag ha rundat parti framtill ner mot botten istället för den raka kanten jag har nu.
    Och lite belysning och snyggare motorfäste och roder.
    Och en förare, och kanske fpv och dittan å dattan...

    Får hoppas min nuvarande håller ett tag till så jag hinner få färdigt den nya
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •