Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: L-39 maiden gjord!

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard L-39 maiden gjord!

    Då har den flugit! Fan va bra den flög. Slutvikt hamna på 3.9kg med bränslet. Starten var inga problem, med klaff ännu bättre. Trots sin lilla spännvidd flög den på vingen. Lite elak om man råka dra för mycket höjd men det var bara att dra ner utslagen så man slipper eventuella problem. Landade som en dröm, kom in mycket mycket långsamt och kunde ha hög nos innan sättning. Ställen klarade gräs perfekt tack vare sin dämpning.
    Nu har jag fått fäste för jet det är helt klart!

    MEN, 3e flygningen fick jag ett konstigt problem, flame out i starten, det har hänt nån gång innan men då vet jag att det var luft i slangarna men det var det inte denna gång utan jag hade bara tankat upp fullt från halvtank. Det var i uppstarten som motorn tvärdog och spotta massa rök bakom sig och ECUn balla ur då den inte ville kyla trots trimmen i botten. Jag startade om allt och då fungera det. Vad kan ha hänt? Kan det vara relaterat till start nr 2 då sidvinden fick planet att gå ut i en gräshög och kasta upp massa gräs (vett i fan om det gick in i motorn dock, har ju FODskydd) Se film: https://www.youtube.com/watch?v=F7km...3bbl16tOdkW8-A

    Stort tack till gräsklipparmannen på Varas modellflyg fält som klippte fältet kort minuter innan första flygning samt min gode vän Denny som var fotomannen för dagen!


    //Sebbe

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Verkar inte gå att ladda upp bilder nu, det laddar upp men kommer aldrig någon bild, försöka igen senare...

  3. #3
    Jensuss avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jobb
    Cnc opratör Fleroprations maskiner
    Klubb
    Herrljunga Modell Flyg Klubb

    Standard

    Grattis Sebbe.. Kul du fått upp L-39 i luften... Har ni tänkt åka till Älmhult i helgen eller?? Ses väl på nästa Väst tävling annars... Ha det gott.. Mvh Jens

    Obs ett gott råd slarva ALDRIG med att ha med en brandsläkare när du flyger jet... Från en som vet vad som kan hända

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Svarar på det tekniska och mer allmänt i mon. Avbruten start kräver manuell kylning med gasspaken på denna ecu
    Superhero

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ny dag... Kul att den flög. 3.9kg med soppa är riktigt bra vikt för denna typ av modell och de nya motorerna som ger 3.5kg dragkraft har inga problem att veva iväg med den vikten. Jag använder telemetri till min modell och låter en strömmätare räkna mAh som soppapumpen gör av med, ca 1mAh per CC soppa, på så vis landar man alltid med "tom tank" och en lätt modell, det oavsett flygtid eller väderlek.

    En jetmotor är som vilken förbränningsmotor som helst, man behöver lite inkörning på den för att greppa allt och det är andra saker som är viktiga jämfört mot elmodeller. Ofta får man problem om man krånglar till det, typ som att inte ha av/på på trimmen utan blandar in strömbrytare etc. Att man slarvar med "learn radio" i ECU eller så. Att man inte adapterar ECU innan man flyger eller låter någon till synes erfaren pilla med parametrarna i ECU. Just för Kolibri är det andra inställningar jämfört mot stora motorer.

    Sen kan det vara som du säger att den sugit in gräs, då störs luftslödet och man kan blåsa ut lågan. Denna service med rengörning kan både HAB, CS turbinservice (eller jag för den delen) lösa över en dag om du tror det behövs.


    Åter igen, ku latt den flög fint
    Superhero

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Senaste flygningen gick sådär. 2a landningen så testade jag mer flaps vid landningen, fick ett jäkla lyftkraftsökning stallade och damp ner, som tur var gick bara ett 4mm fäste, enkelt fixat!

    Har lite filmer här iaf, 2 starter och 1 flyby

    Start: https://www.youtube.com/watch?v=1mOrAfVHS1Y

    Kvick start: https://www.youtube.com/watch?v=R84Th_UvJyY

    Flybys: https://www.youtube.com/watch?v=cnEm...3bbl16tOdkW8-A


    //Sebbe

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gött mos, du får titta ner någon gång och visa upp den. Vi brukar vara ett gäng som kör jetflyg här i krokarna.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •