Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Tips på trevlig seglare?

  1. #1

    Standard Tips på trevlig seglare?

    Jag söker efter tips på en trevlig elseglare, en sån där som man kan bara ligga på rygg under fina sommardagar och bara flyta runt med .....

    Helst runt 2 meter, balsa, plast eller EPP/foam spelar inte så stor roll egentligen ......

    /Håkan

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enkel, billig, okomplicerad men med bra rykte - http://www.mft.nu/?ProdID=352980
    Dock ingen egen erfarenhet men läser du på lite så finns många entusiastiska ägare.
    Finns även i en storebror - http://www.mft.nu/?ProdID=352936 - med skev och klaffar men då försvinner lite av enkelheten - samt att flera av dom som ägt båda tycker att den vanliga är den bättre termikseglaren.
    Sen finns ju alltid klassikern Multiplex Easy Glider - http://www.autopartner.se/flygplan/m...ternalsearch=1
    Det var färdiga kärror av EPP/EPO - sen finns det ju massor av andra också...
    Roger

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det här är nog den bästa el-seglare jag haft och har, den flyger otroligt bra.
    Dessutom ett enastående bygge, "VACKERT"

    http://www.topmodelcz.cz/index.php?&...detail&id=4482
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    Standard

    Tack, en bra början!

    Har haft en Easy Glider men det var inget för mig .... ser inte ens ut som en segelkärra med de där böjda vingspetsarna. Det som är bra med att få tips så här är att man kan komma på vad man vill och inte vill ha.
    Keep ém coming!

  5. #5

    Standard

    Den var ju riktigt snygg men flaps kan jag nog vara utan och gärna en T-tail men inte ett måste.


    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Det här är nog den bästa el-seglare jag haft och har, den flyger otroligt bra.
    Dessutom ett enastående bygge, "VACKERT"

    http://www.topmodelcz.cz/index.php?&...detail&id=4482

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den LIP rekommenderar är säkert en utmärkt kärra men den blir ju avsevärt dyrare och den kräver mera jobb att sätta ihop. Men är man villig att satsa detta så skulle nog även jag välja den kärran för visst är "riktiga" byggen dessutom trevligare än kärror av isoleringsmaterial...
    Har varit på G flera gånger att köpa Top Models Astra som är aningen mindre än Avia men tyvärr har jag inte kommit till skott ännu.
    Roger

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kanske inte helt vad du söker, men väldigt bra flyt har den här kärran.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Synd att du inte gillar flapsen, dom använder jag bara när jag skall landa för att överhuvudtaget ha en chans att komma ner på fältet.
    Den utrustas med 6st 9 grams servon jag har HXT900 + motor fartreglage och mottagare.
    Det är en upplevelse att flyga den, tro mig jag har testat ett antal.
    Tar mig max 5min att montera den inför flygning.

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Den var ju riktigt snygg men flaps kan jag nog vara utan och gärna en T-tail men inte ett måste.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag hade roligt med en blue Phoenix för något år sedan, helt klart den bästa seglaren jag haft, bara kasta iväg och sedan njuta en bra stund. Dock inte snabb eller snygg men bra.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Kanske inte helt vad du söker, men väldigt bra flyt har den här kärran.
    Snygg kärra!
    Hade i ärlighetens namn inte tänkt på gummistart alls för då slipper man elmotor och planet blir "rent" dvs ingen motor etc men det faller lite på "bökigheten" och att eldrift ju blir bekvämare - jag sa väl att det skulle bli en bekvämlighetsseglare!

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag hade roligt med en blue Phoenix för något år sedan, helt klart den bästa seglaren jag haft, bara kasta iväg och sedan njuta en bra stund. Dock inte snabb eller snygg men bra.
    Lustigt, sent igår kväll kom jag på att jag för väldigt, väldigt många år sedan byggde och flög just en Blue Phoenix och hur otroligt kul jag hade med den, trots en MRC 2-kanalare på 27mhz inhandlad på SEMO-hobby. Jag satte t.o.m på en Cox 0,8 på den med en liten motorgondol (ovanpå vingen) och flög den runt, runt på Tallriken i Pildammsparken i Malmö till mångas förtret - kan inte förstå varför, en liten Cox motor låter väl inte så mycket eller.... ?

    Just enkelheten är det som tilltalar mig, bland all elektronik och systemkunskap man måste ha idag med multikopter, avancerade sändare med 17 392 programeringsmöjligheter ....

    Kan man sätta i en liten elmotor, fällbar prop och två servo i en Blue Phoenix? Kanske någon som redan gjort det? Var får man tag i en BP idag?

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Kan man sätta i en liten elmotor, fällbar prop och två servo i en Blue Phoenix? Kanske någon som redan gjort det? Var får man tag i en BP idag?
    Jag har kapat nosen på min och satt i en 80-grammare framför brandväggen. Att det blev så stor motor beror på att jag hade lite bakvikt. Dessutom har jag 3S 2200mAh som batteri. Två servo brukar man ju ha. Det räcker med Hitec HS 81, kanske till och med lättare.
    fredrik

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag har kapat nosen på min och satt i en 80-grammare framför brandväggen. Att det blev så stor motor beror på att jag hade lite bakvikt. Dessutom har jag 3S 2200mAh som batteri. Två servo brukar man ju ha. Det räcker med Hitec HS 81, kanske till och med lättare.
    Jamen vad bra att någon redan gjort detta!
    Kollade lådorna med gamla grejor och hittade en AXI 2212/26 (57gr), första versionen, och 2st väl använda HS-56HB, borde väl funka? Och så ett 20A? Enda ack jag har som är tillräckligt liten för att passa (?) är en 3S 1300mah men den borde väl räcka eller?

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Elkonverterade BP är rätt vanliga. Liten/lätt motor kanske kräver lite längre kropp framför vingen men det är väl bara att prova ut. Även jag tilltalas av det enkla som för mig är en seglare med endast sida och höjdroder även om givetvis klaffar eller bromsar skulle vara bra vid landningen - men då går lite av enkelheten förlorad. El-konverterar just nu en GP Fling 2M och det är just denna typ av enkla kärra. Hade jag tänkt mig för lite så borde jag kapat nosen ännu mera så hade jag antagligen sluppit besvären med en något framtung kärra men gjort är gjort för motorspantet sitter redan på plats.
    F ö borde väl dina prylar fungera i en elkonverterad BP även om den inte blir nån racer direkt.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Den ser väldigt enkel och lättbyggd ut.
    Just landningen är det jag funderar lite på - BP:n glider ju rätt så bra .....

    Synd denna är så liten - annars mycket bra pris: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

  16. #16

    Standard

    Hittade en kul bild, inte BP men Electric Lady.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Twin electric lady.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	45129  

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag hade också en motor på min för att komma upp 100m, jag tog en inomhusmodells motor med reglage och satte på en 2S1000 packe på min, den kom upp 1239m och flög i merän en timme på en sådan acke.
    Ken

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Lustigt, sent igår kväll kom jag på att jag för väldigt, väldigt många år sedan byggde och flög just en Blue Phoenix och hur otroligt kul jag hade med den, trots en MRC 2-kanalare på 27mhz inhandlad på SEMO-hobby. Jag satte t.o.m på en Cox 0,8 på den med en liten motorgondol (ovanpå vingen) och flög den runt, runt på Tallriken i Pildammsparken i Malmö till mångas förtret - kan inte förstå varför, en liten Cox motor låter väl inte så mycket eller.... ?

    Just enkelheten är det som tilltalar mig, bland all elektronik och systemkunskap man måste ha idag med multikopter, avancerade sändare med 17 392 programeringsmöjligheter ....

    Kan man sätta i en liten elmotor, fällbar prop och två servo i en Blue Phoenix? Kanske någon som redan gjort det? Var får man tag i en BP idag?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har ju också en liten Multiplex Panda som mer än väl uppfyller kravet på enkelhet... Är ju bara drygt 1,1 m i spv och väger drygt 400 g så nån utpräglad termikkärra är det ju inte men härom veckan gjorde jag ett uppstig med 12 sek motortid och hittade rätt bra termik. Så bra att jag vid 4 tillfällen var tvungen att dyka rakt ner för att kunna se kärran igen. Trots det var jag uppe i 17,5 minuter och det var väl vad jag orkade med den lilla kärran och mina gamla ögon...
    Förstår inte hur Kenneth överhuvudtaget kunde ha nån ögonkontakt med en 2 m-kärra drygt 1200 m upp... För mig ligger maxavståndet avsevärt närmare kan jag säga men det kanske beror på åldern...
    Roger

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tror också det har med åldern att göra och därför kan man inte dra en linje om vad som är LOS. Jag har en annan seglare som är betydligt större och den var mindre i luften än BP´n, tror jag var uppe på 3km men då var jag rädd, fick sådan termik att den inte kom ner, trots dykning och alla bromsar ute, Fox 7m 32kg, nåja tillslut kom den ur blåsan och jag dök rakt ner tills jag såg den klart igen.

    BP är underskattad, kan jag säga. Vet inte om den finns färdigbyggd att köpa?
    Ken

    Förstår inte hur Kenneth överhuvudtaget kunde ha nån ögonkontakt med en 2 m-kärra drygt 1200 m upp... För mig ligger maxavståndet avsevärt närmare kan jag säga men det kanske beror på åldern...
    Roger
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20

    Standard

    ASW-28 är en snygg seglare med T-stabbe
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •