Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tricopter med KK2.0 tvärdör i luften.

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    46
    Jobb
    Automation
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Tricopter med KK2.0 tvärdör i luften.

    Hej!

    Jag har en tricopter med följande setup (rc exploer HV):
    KK2.0
    4 cells, 2200mAh lipo
    Afro 20A ESC (simon K fw)
    hitec optima7 mottagare
    hexTronik DT750 motorer
    BMS-385DMAX Digital Servo

    Jag har flugit många gånger utan problem (om vi bortser från pilot relaterade problem), men nu har det hänt 2 gånger att den bara tvärdör mitt under flygning och trillar ner som en sten. Alla tre motorer bara stänger av. När jag kommit fram till den så ser allt ok ut. (förutom knäckta propellrar och lite avdragna buntband.)
    Kör med extern lipo vakt som kollar varje enskild cell och alla lyser grönt. En av flygningarna var bar 30 sekunder in på påbörjad flygning efter ny laddning.

    Någon som har någon ide om var man ska börja felsöka?
    Då alla motorer stänger av samtidigt så borde det vara kk kortet. Kan kortet själv stänga ner motorer, gå över i "SAFE" mode etc. av någon anledning?

    Med vänlig hälsning
    Martin

  2. #2

    Standard

    Om kortet är i läge SAFE efter att den "trillat ner" tyder det på att kortet startat om av någon anledning.
    Hur mår BEC på fartreglaget på första motorn?
    Någon skada på kablage mellan KK och fartreglage 1?
    Får fartreglagen kylning så dom inte bryter för att dom blir varma?

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Kolla efter glapp i matningen till KKkortet från ESC MOTOR 1. Om den glappar blir det reset på KKkortet.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    46
    Jobb
    Automation
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej! Fick äntligen tid över att plocka ihop den efter sista chrashen.
    kollat alla anslutningar.
    Fartreglagen sitter helt öppna på bommarna.
    Har hållt den fast igång och lirkat på alla kontakter men kan inte återskapa problemet.
    Dock upptäckte jag att några kuggar i tail servot gått åt skogen så att servot ibland kuggade över och gick ryckigt.
    Frågan är om servot vid något tillfälle kan ha hakat fast och då sänkt matningen till kk kortet?

  5. #5
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Kan du återskapa problemet om du tar av propparna, håller maskin i handen, ger halvgas och svänger den snabbt höger/vänster? Då jobbar servot extra hårt och om den drar ner din BEC-spänning så bör du märka det i detta testet.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    46
    Jobb
    Automation
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hann byta servot innan så det blev inga tester med det kassa servot tyvärr. Har flugit några rundor med nytt servo utan problem. Satte den dock hårt i backen nu senast och mosade accen, dock ingen hårdvara att skylla på utan endast pilotfel.
    Har fixat ny drevsats till det gamla servot, så när jag lyckats få loss och flyttat kullagret från okdrevet så ska jag testa på nytt och se om det kan lasta ner BEC.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb lös

    Standard

    Hade på min quad med.. Kikade över alla kontakter minsta lilla glapp så kom detta problem.. Så klämde åt dom lite o en sålänge har det vart löst..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •