Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: VattenLandning

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard VattenLandning

    Hej
    Jag har råkat "landa" i vatten, sötvatten med en AFR, balsa/plywood-modell, en sån som är färdigklädd. Det tog några timmar innan jag fick upp den igen.
    Den är rak o fin, även vingarna. Jag har förhoppning att det ska gå att flyga igen. Är det nåt jag ska tänka på? Finns det risk att strukturen blivit spröd, eller nåt?

    /Lars

  2. #2

    Standard

    När jag byggt flyg så har det ibland varit behov av att böja balsa och plywood med hett vatten/ånga. Så själva träet ska väl klara det? (inte vet jag) men limmet har jag märkt att påverkas av hett vatten.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    I mitt fall så var ju vattnet kallt, men, det handlade faktiskt om en hel natt i vattnet. Det är ju som ett under att jag kunde hitta just det där trädet där planet kilat fast sej. Klarälven är ju ganska stor.....
    /Lars

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag bröt av nosen på planet vid vattenkraschen. Själva motorfästet, konstruktionen av plywood som håller elmotorn (i mitt fall). Är lämpligt att använda epoxi, eller blir det starkare, vibrationssäkrare med vitlim (utomhusvitlim). Jag vill ju inte behöva lägga till alltför mycket material som förstärkningar......
    Vilket lim är bäst?

    /Lars

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Epoxy är generellt starkare än vitlim. Utomhusvitlim är det bästa vitlimmet. Till brandvägg och motorfäste brukar jag använda epoxy. Men epoxy har två nackdelar: allergirisk - använd nitrilhandskar och tyngd - inget avdunstar utom lite bäverlukt så använd bara lite lim och bara i fogen. Epoxy brukar få full styrka efter 24h, så vänta till nästa dag innan du flyger.

    Lite extra material brukar jag kosta på mig vid en sån "landning", t.ex. trekantslister eller ett extra lager 0,8mm plywood beroende på hur brottytan ser ut. Det väger inte mycket.

    Ett alternativ till som fyller ut ifall material saknas är PU. Detta blir väldigt starkt, men expanderar kraftigt. Härdaren är vatten, så blomspruta på så går det snabbare. En PU-limning bör sitta i press i 24h.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Det får bli epoxi o lite förstärkningar...

    tack/Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •