Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Brev från tullen

  1. #41

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Letar klubb norr om Stockholm

    Standard

    HJÄLP Hur byter man avatar/profilbild på det här forumet? Jag har mitt konto kopplat till FB men det används inte. Försöker att ladda upp ett eget, men hittar inte var. Jag har ingen annan att fråga, så ni får ursäkta att jag postar här.

    Tacksam ett utförligt svar och screenshots om det går. Efter 20 år på nätet så är inte det här första forumet man är med men ibland vill det sig inte helt enkelt.

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Letar klubb norr om Stockholm

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeterGBG Visa inlägg
    Generellt så åker man alltid på tull+moms för DHL och Fedex. Dessutom betalar DHL moms+tull när de för in paketet och man får en faktura på det att betala inom 10 dagar. Och för det tar de en avgift som jag tror är på 100 kr? Men tumregeln är:

    DHL, Fedex, alltid tull + moms
    EMS ingen tull+moms

    EMS är långsammare men ändå helt ok om man inte har jättebråttom.
    Det här var Posten som slog till och paketet skickades med USPS från USA - 100:- tar alla fraktbolag ut och det kallas för "Importdeklarationsavgift". Mest tröttsamt är det när man får varor för några hundraringar och så får man 100:-. Det är ju ingen tull på RC prylar, utan endast moms.

  3. #43

    Standard

    Nja, det är väl tull på RC-prylar om de kommer från utanför EU om värdet överstiger 1300 kr?

  4. #44

    Standard

    Nu ska ni få en aktuell historia...

    Jag har en kompis på Azoerrna som tillhör Portugal. När han beställer från HK tar det väldigt lång tid i deras tull och han får betala för varje paket (iofs inget konstigt med det)

    För att saker skall gå smidigare och framförallt fortare så beställer jag sakerna hem till mig som sedan vidarebefordras till Azorerna och detta har gått mycket bra - tills det senaste paketet.

    Tullen där tycker inte om att jag skickar paket/gåvor värda 2-300 Euro och nu blev det problem så de vill ha intyg på att jag fört in det inom EU.

    Jag har skickat kopior på alla handligar om att jag fört in paketet men det hjälper inte utan paketet är på väg tillbaka till mig.


    Detta kommer bli världens dyraste Taranis


    Det man måste kunna ifrågasätta är varför deras tull kontrollerar paket som är skickade inom EU...men de är helt korrumperade och går inte att resonera med.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #45
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Har du gjort det ofta?
    eller är det en engångsföreteelse?

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Letar klubb norr om Stockholm

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeterGBG Visa inlägg
    Nja, det är väl tull på RC-prylar om de kommer från utanför EU om värdet överstiger 1300 kr?
    Inte som jag har läst det. 1300:- är gränsen för tullplikt, men tullsatsen när jag kollade var 0%. Tullverket och Posten anger inte moms och tull separat på fakturan, vilket egentligen är brott mot bokföringslagen.

    PS. Något som det borde vara strafftull (och inte bara tull) är Microsofts implementation av trackpad (Sitter på Mac bootad med Windows - 80% av alla klick blir högerklick)

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Har du gjort det ofta?
    eller är det en engångsföreteelse?
    Jag har skickat ett tiotal paket till Azorerna och färdiga Multirotors - men det spelar ingen roll för det är fortfarande inom EU och vid behov så betalar jag för införandet i EU
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •