Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Brev från tullen

  1. #21
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Du väljer valutan själv på Banggood.
    Handlar alltid i dollar och av 41 försändelser på två år är det en som "fastnat" i tullen för mig.
    Ja visst längst upp till vänster på deras sida det blir 1557sek i dollar mot 1631sek räknat på euro.

    //Jens

  2. #22
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    O väljer man svensk valuta kostar den 1159kr och då slipper man tull för varor under 1300kr moms däremot kommer man inte undan. tullverkets sida är ju bra.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    O väljer man svensk valuta kostar den 1159kr och då slipper man tull för varor under 1300kr moms däremot kommer man inte undan. tullverkets sida är ju bra.
    Fick du betala tull ? Aldrig hört det med de prylar vi handlar ifrån Kina...
    Inte heller diitt "fakturabelopp" ifrån Tullen tyder på annat än moms...
    Roger

  4. #24

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag fick en leverans från USA igår, och jag fick också betala tull. Har beställt från Tru-Turn tidigare och det har gått igenom utan påslag. Det som jag däremot reagerar emot är att Posten tar ut ytterligare 100:- bagis för speditionsavgift. Har aldrig behövt göra det tidigare.
    Posten och tullen är väl skilda från varann så det ska väl inte vara några pålagor för frakt eftersom den är redan är betald, eller är det något annat som är inbakat i det priset. Är jag ensam om att få betala den kostnaden?

    Ett annat sätt att slippa tull är att be säljaren att skriva garantiutbyte på beställda varor vilket jag gjort tidigare med en annan leverantör i USA, och då har det funkat ända hem till utlämningsstället.
    /Lelle

  5. #25

    Standard

    Det är posten som sköter/hanterar det - därför deras påslag...

    Jag har oftare kontroller på paket från USA jämfört mot Kina.

    En kul detalj....jag har skickat saker till Azorerna och de har fastnat i tullen där (Portugal) - det öppna fria handels-EU slår till med full kraft.

    Korrumperade tull-nissar hindrar sådant som fria gränser...troligen får jag tillbaka paketet och får dessutom betala returfrakten...men vad gör det - en Taranis till i huset gör ingen skada
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Jag fick en leverans från USA igår, och jag fick också betala tull. Har beställt från Tru-Turn tidigare och det har gått igenom utan påslag. Det som jag däremot reagerar emot är att Posten tar ut ytterligare 100:- bagis för speditionsavgift. Har aldrig behövt göra det tidigare.
    Posten och tullen är väl skilda från varann så det ska väl inte vara några pålagor för frakt eftersom den är redan är betald, eller är det något annat som är inbakat i det priset. Är jag ensam om att få betala den kostnaden?

    Ett annat sätt att slippa tull är att be säljaren att skriva garantiutbyte på beställda varor vilket jag gjort tidigare med en annan leverantör i USA, och då har det funkat ända hem till utlämningsstället.
    Är det säkert att du betalat tull? Det sannolikaste är att du betalat moms samt den 100 lapp som posten tar ut för "tullklareringen". Det finns andra speditionsfirmor som tar ut ännu högre tullklareringsavgifter så det är inte specillt märkvärdigt att posten gör det. Moms beräknas på det sammanlagd värdet av varorna och frakten. Inget att ondgöra sig över som jag ser det eftersom det är så det svenska regelverket ser ut.

  7. #27
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fick du betala tull ? Aldrig hört det med de prylar vi handlar ifrån Kina...
    Inte heller diitt "fakturabelopp" ifrån Tullen tyder på annat än moms...
    Roger
    Mervärdes skatt vad f....n är det

    Tullavgifter 63kr resten mervärdesskatt ???

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Mervärdes skatt vad f....n är det

    Tullavgifter 63kr resten mervärdesskatt ???
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rdesskatt

  9. #29

    Standard

    Alla dessa avgifter... Fick tull förra helgen, 86 spänn i tull och 100 spänn i adminastrionsavgift.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Letar klubb norr om Stockholm

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Jag fick en leverans från USA igår, och jag fick också betala tull. Har beställt från Tru-Turn tidigare och det har gått igenom utan påslag. Det som jag däremot reagerar emot är att Posten tar ut ytterligare 100:- bagis för speditionsavgift. Har aldrig behövt göra det tidigare.
    Posten och tullen är väl skilda från varann så det ska väl inte vara några pålagor för frakt eftersom den är redan är betald, eller är det något annat som är inbakat i det priset. Är jag ensam om att få betala den kostnaden?

    Ett annat sätt att slippa tull är att be säljaren att skriva garantiutbyte på beställda varor vilket jag gjort tidigare med en annan leverantör i USA, och då har det funkat ända hem till utlämningsstället.
    Lelle, det funkar inte, du hade tur. Om det är garanti så måste du skicka tillbaka grejerna för retur och då avgår den tull som du betalade första gången. Skickar du inte tillbaka så har du i alla fall fört in något i Sverige - tullen tar inte ställning till om saker som förtullas fungerar eller ej, utan att det passerar en godtycklig linje på en karta. Då åker du på fraktavgift så oftast är det inte värt. Trist, men vi kan inte ändra spelreglerna. Jag är glad att jag får prylar till en bråkdel av priset av vad saker kostade på 90-talet.

  11. #31
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tack för strängen förstod redan.
    My sarcastic side of flying Men tyck synd om mig

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Letar klubb norr om Stockholm

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Du väljer valutan själv på Banggood.
    Handlar alltid i dollar och av 41 försändelser på två år är det en som "fastnat" i tullen för mig.
    Jag älskar Banggood. Leveranserna kommer i svart plast och ibland står det BANG GOOD - frugan undrar så klart. Men snabba är det. Jag väljer alltid Expedited Shipping Service och får grejerna på en vecka. Krashade heli innan påsk, bestälde Skärtorsdag och fick paket med DHL på tisdag morgon!!!!!

    I fredags fick jag mail ifrån DHL om att jag hade flyttat så jag fick tokspel och den late j*veln fick komma tillbaka på kvällen. Han hade sagt att mitt mobilnummer inte funkade och att han inte kunde mig på adressen. Det är toklögn för jag får DHL 2-3ggr i månaden plus en massa andra paket. Det finns information hur de lämnar gods nere i vid entren. Jag såg honom andra gången och han ringde mig från bilen (på numret som tidigare inte fungerade = "fick ingen signal alls"). Jag såg åt honom att kliva ut ur bilen och följde honom från fönstret. Det var tydlig att han aldrig har varit på området tidigare. För hade han varit det så hade han med lätthet kunnat leverera paket.

    DHL måste köra fram och om inte jag är på plats finns det andra som kan ta emot. Den här late j*veln ringde, kanske fel nummer och bestämde sig att jag kan nog vänta till på måndag. En torsdag, då kan de köra ut på fredag morgon eller nått, så jag ringde tillbaka och gnällde. Han såg ut som en missbrukare (ja, jag är ganska säker att han inte klarar ett urinprov) men det är inte första gången chaffören säger att de har bommat trots att de aldrig har varit på plats.

  13. #33

    Standard

    Missbrukare säger du? DHL har ett litet rykte för att "tappa" bort paket.

  14. #34

    Standard

    DHL är inget logistikföretag i mina ögon...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #35

    Standard

    Det är lustigt att det är dem stora företagen typ DHL, Fedex som inte verkar funka klockrent. Fedex kundtjänst är helt värdelös. 20 minuters telefonkö och en operatör som inte har något direkt intresse att hjälpa dej. För att företag ska kunna locka till sej kunder i dagens marknad kan man inte bara fokusera på pengar och prispress, supporten och bemötandet är otroligt viktigt. Jämför till exempel Readymaderc och HK. Av all recenisoner jag läst hittat jag inte en enda negativ eller nån som gett under 5 stjärnor och dem som jag lyckades hittade som var mindre positvia hade blivit lösta inom två dagar och kunden hade sedan gett 5 stjärnor. Ett bra exempel på hur det ska se ut. Sen är det iförsej skillnad på de två företagens sysslor och gören. BTW. Börjar lukta trådkapning (dock inget dåligt, intressant att höra folks erfarenheter)

  16. #36

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av piotrkundu Visa inlägg
    Lelle, det funkar inte, du hade tur. Om det är garanti så måste du skicka tillbaka grejerna för retur och då avgår den tull som du betalade första gången. Skickar du inte tillbaka så har du i alla fall fört in något i Sverige - tullen tar inte ställning till om saker som förtullas fungerar eller ej, utan att det passerar en godtycklig linje på en karta. Då åker du på fraktavgift så oftast är det inte värt. Trist, men vi kan inte ändra spelreglerna. Jag är glad att jag får prylar till en bråkdel av priset av vad saker kostade på 90-talet.
    Där ser man. Lär mig alltid något nytt varje dag. Får väl tillskriva den goda fe som släppte igenom prylarna den gången.
    /Lelle

  17. #37

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    lustigt, dhl har alltid funkat bra för mig.
    Högst 1vecka från beställning i kina till dörrleverans.

  18. #38

    Standard

    DHL står för DetHänderLite

    Har haft massor av bekymmer med de inom arbetet. Vår huvudleverantör fick helt plötsligt plastbrist så DHL fick ta över lagret, har gått ett halvår och fungerar fortfarande inte felfritt. Var väldigt frustrerande i början av säsongen.

    Fick en stor sändning från en annan leverantör som också använder sig av DHL Service point och ca80% av paketen hade någon form av skada.

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Letar klubb norr om Stockholm

    Standard

    Jag tycker det svenska webshopparna har tunt utbud och dålig service och den enda anledningen jag handlar hemma är att jag hoppas få prylarna över dagen. Men som sagt DHL har lyckats att leverera från Kina snabbare än en svensk webshop för order gjord samma dag. Att några chafförer på DHL är idiotier kan man leva med, det är inte unikt för DHL, SL eller något annat transportföretag.

    PS. Align T-rex 150 BNF kom med posten igår *skryt* och *glädje*..... samt 750:- i moms och tull *gråt* Men då beställde jag reservdelar så det räcker till en till 150

  20. #40

    Standard

    Generellt så åker man alltid på tull+moms för DHL och Fedex. Dessutom betalar DHL moms+tull när de för in paketet och man får en faktura på det att betala inom 10 dagar. Och för det tar de en avgift som jag tror är på 100 kr? Men tumregeln är:

    DHL, Fedex, alltid tull + moms
    EMS ingen tull+moms

    EMS är långsammare men ändå helt ok om man inte har jättebråttom.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •