Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stinger 64 med Baby Kolibri

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Stinger 64 med Baby Kolibri

    Under vintern och våren har det filats på en ny jetmotor som är mindre än vanliga Kolibri. För ett par veckor sedan så verkade det positivt med testerna och en av två prototyper skulle hinna vara färdiga inför Kolibriträffen i Sydtyskland. Jag förberedde en Stinger 64 med 250cc tank och frästa delar estimerade utefter de mått jag fått från Martin och Marcel som utvecklar motorn ihop.

    Väl på plats i jetmotorfabriken så gjordes de sista justeringarna av Ruslan och motorn installerades i min maskin framåt natten. Finslipad och ballanserad till under 1.5mg/mm provkördes den och det gavs tummen upp för flygtest.

    Den är verkligen söt med en diameter på bara 45mm och nätta 150gram. Den ger nästan 1kg dragkraft och är ganska kritisk att starta, pumpen är specialbyggd och var också i minsta laget, precis på gränsen. Tomgång på 126000rpm och maxvarvet begränsat till måttliga 245000rpm av den gamla ECUn. Med nya prylar blir det ännu lättare och mindre givetvis.

    Med motorn provkörd i maskinen på kvällen innan så visste vi att det borde funka. Finjusteringar av ECU och motorn hoppade igång med hjälp av Martin, Marcel och mig.

    En repa blev det för Stingern och motorn gav bra med fart för maskinen. Den väger 750gram utan soppa och är förmodligen världens lättaste turbinmodell. Helt okritisk att flyga om än något framtung, motorn funkade kanon med den lilla pumpen fick jobba lite för hårt och ECU stängde ned motorn innan soppan var slut.

    Martin tror det kan bli 1.5kg dragkraft med lite nya delar.

    Galet tacksam för att jag får vara med och testa nya tuffa prylar, tusen tack till Martin och Marcel! Hoppas motorn kommer i produktion framöver, den är perfekt för alla 70mm EDF-kärror där ute!



























    Superhero

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Läcker motor! Skriv gärna mer :-)

  3. #3

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Coolt Henke!
    Sjuka toleranser på så små motorer antar jag....en ny ecu så varvar den säkert över 300000rpm då.
    Snart går det kanske konvertera umx modeller typ habun?

    //Pierre

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Coolt Henke!
    Sjuka toleranser på så små motorer antar jag....en ny ecu så varvar den säkert över 300000rpm då.
    Snart går det kanske konvertera umx modeller typ habun?

    //Pierre

    Jao, kanske inte UMX men möjligtvis att flyga inomhus. Martin har pratat om en motor som ger 200gram dragkraft och ska varva 500.000rpm, går på gas via en magnetventil. Nu behöver ni inte vara oroliga för att jag ska köra jetmotor inomhus i alla gympahallar, men det hade varit tufft att göra det en gång när det passar - om det blir en så liten motor.

    Kompressorn finns iaf.

    Superhero

  5. #5

    Standard

    Fantastiskt! Det här kommer jag hålla ögonen på, turbiner för så små kärror är makalöst intressant.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Martin, Marcel och Ruslan i full fart








    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •