Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hjälp Filmrigg i Ryggsäck Skoterkörning

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    2
    Jobb
    Statligt anställd
    Klubb
    Lone-Wolf

    Standard Hjälp Filmrigg i Ryggsäck Skoterkörning

    Hej.
    Jag vill bygga en rigg som jag kan vika ihop och rymms i en ryggsäck. Ska hjälpligt kunna ta med den på någon planerad skotertur i fjällen och filma lite åkning. Så några minusgrader behöver den tåla.
    Bakgrund:
    Jag är ny i denna hobbyn och skulle behöva lite vägledning. Jag köpte förra året en Futaba T8FG och har kört simulator länge och klarat dom kurser som finns där. Mitt mål är att bygga ihop en rigg som är prisvärd och rymms i en större ryggsäck, hyffsat lätt att ta med sig. FPV finns i framtidsplanerna.
    Jag vet ännu inte om jag ska köra på Quad eller Hexa, detta få bli lite beroende på vilka sorts ramar ni rekomenderar.

    Mina krav:
    Filma med GoPro. Klara av minusgrader hyffsat. Kunna vikas ihop och bäras i en ryggsäck.

    Jag ska använda min sändare Futaba T8FG och NAZA-M V2 GPS (Mest pga att jag hittade en jätte bra video där dom konfar den med Min sändare)

    Tack på förhand.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har blivikt y6 frällst.
    Du kan köpa en ex turnigy talon tricopter ram eller liknande och köra y6konfiguration på den och ha en ihopvikbar helikopter.
    Det är ingen ide att vela med billiga saker köp tiger motrer navigator serien med deras propellrar välldigt bra kvalite. Nu vet jag inte om dom har dom mindre motorerna för 6S batterier, men då jag börjat köra med 6s på min stora 4+kilos och får ut fina flygtider och låg förbrukning rekomenderar jag det. eller kanske 4s för att kompromissa med vikten, då den ska vara lätt att ta med sig. flygkontroll. DJI har jag inte testat men är APM frällst så den rekomenderar jag varmt, den liksom bara funkar, inget vel inga konstigheter! Motorer vill du ha några som driver på 9-10" propellrar effektivt med 4S då för medtagbarhetens skull. Så kan du slänga på en gopro kamera med gimbal på den och flyga runt och filma din skidåkning.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    2
    Jobb
    Statligt anställd
    Klubb
    Lone-Wolf

    Standard

    Tack för ditt svar. Hmm, Tricopter har jag aldrig tänkt riktigt på.. En quad/hexa borde väl bli stabilare och kunna bära mer vikt?
    Geförsig så blir den väl smidigare att vika ihop som tricopter.

    Kan du berätta lite fördelar-nakdelar mot quad för samma arbetsområde?

  4. #4

    Standard

    Jag byggde en liten hopfällbar 450 H quad, som blir både liten och platt. Den går enkelt i en lite större ryggsäck. Om du är helt ny kanske det är bättre att köpa en färdig ram i och för sig.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...från-grunden-2

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03455.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	193,2 KB 
Id:	45275

  5. #5

    Standard

    Y6 är en hexa i tricopter-utförande, dvs 2 motorer på varje arm, en uppåt och en neråt -> mer lyftkraft på mindre multicopter än med enkel tricopter, quad. En liten flat hexacopter kan bli lite knepig att vika ihop och få "liten". Men för en GoPro så är nog Y6 och vanlig hexa kanske lite overkill? Det skulle vara en ihopfällbar TBS Discovery Pro (den som har gimbal). =) Eller liknande. Men om det finns, dunno... Den ramtypen = slipper se propellrarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    en tricopter med 11" propellrar och gimbal flyger lätt en gopro.

  7. #7

    Standard

    Denna kanske kan vara nått annars http://www.minihquad.com/frames/mini-spider-hex

  8. #8

    Standard

    Välkommen till en riktigt kul hobby

    Leta upp en video på youtube som visar vilken typ av kvalite du vill ha på filmningen så är det lättare att rekommendera riggen. Sen beror det på vad du menar med prisvärd, ska den vara bra för priset eller billig så att säga. Budget ?
    Flygtiden är också en stor faktor, generellt behövs det en större kopter (större proppar) för en effektiv enegiförbrukning med lång flygtid men räcker det med kortare flygtid så funkar det lika bra med en minirigg sålänge du inte behöver gimbal och liknande. Behöver du GPS med hold position osv. är det bättre med en större ihopfällbar då utrustningen blir svår att klämma in på en mini. En stor/tyngre kopter klarar oftast vind bättre också men beror på.

    Det är för och nackdelar med dom flesta alternativen. Liten kopter är svår att navigera på längre avstånd osv. (utan FPV) men lättare att packa.

    Citat Ursprungligen postat av Benz0187 Visa inlägg
    Hej.
    Jag vill bygga en rigg som jag kan vika ihop och rymms i en ryggsäck. Ska hjälpligt kunna ta med den på någon planerad skotertur i fjällen och filma lite åkning. Så några minusgrader behöver den tåla.
    Bakgrund:
    Jag är ny i denna hobbyn och skulle behöva lite vägledning. Jag köpte förra året en Futaba T8FG och har kört simulator länge och klarat dom kurser som finns där. Mitt mål är att bygga ihop en rigg som är prisvärd och rymms i en större ryggsäck, hyffsat lätt att ta med sig. FPV finns i framtidsplanerna.
    Jag vet ännu inte om jag ska köra på Quad eller Hexa, detta få bli lite beroende på vilka sorts ramar ni rekomenderar.

    Mina krav:
    Filma med GoPro. Klara av minusgrader hyffsat. Kunna vikas ihop och bäras i en ryggsäck.

    Jag ska använda min sändare Futaba T8FG och NAZA-M V2 GPS (Mest pga att jag hittade en jätte bra video där dom konfar den med Min sändare)

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-05-03 klockan 13:21.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •