Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Bygger min första hex

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Teamleader - skulle tro att du är den enda här på forumet som kan läsa in nån form av "mobbning" i mitt förra inlägg. Jag är absolut motståndare till sådana fasoner och mitt förra inlägg var enbart tänkt som råd till dig - precis som många andras.
    Roger

  2. #42

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har det hobbywing reglaget opto pro 30a är stört nujd funkar flawless med 6s och riktigt stora propellrar på 22pol motorer. Gjorde mycket efterforskningar innan jag köpte dom reglagen i vilka som verkligen fungerar med högpol låg kv motorer.

    Citat Ursprungligen postat av andlb Visa inlägg
    Om det nu var möjligt att byta motorerna och göra om/rätt lite? Så tycker jag du ska kolla på Sunnyskymotorerna, oavsett vilken av tidigare nämnda kan du köra 30A esc med rätt propellrar. Undantagen kommer ibland om du ska ha mer än 4s vilket blir ett krav på den ramen i fallet med 380kv eftersom ramen inte klarar hur stora propellrar som helst, de flesta esc är också 2-4s, HW Platinum Pro Opto 30a klarar 2-6s och är ett bra reglage, du slipper också att klippa den röda som du annars måste eftersom du ska köra med Naza. Har du kollat något på ecalc? Det ger en fingervisning om verkligheten..

  3. #43

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    med 12tum drar ett par låg kv motorer 8a tillskillnad mot 26a på 100%
    där har du anledningen till varför vi försöker råda dig att skaffa andra motorer.
    När du kan ligga med 6motorer lika mycket ström förbrukning som 2 av dessa ntm 3530
    kolla där 15" propellrar ligger på halva förbrukningen med 2kg lyftkraft!
    Nuff said. ntm3530 kommer garanterat fungera bra för dig bara att dom är tokigt törstiga så du får kort flygtid och behöver köpa nya ackar oftare. sunnysky 4108 är samma motor som hobbykings multistar 4108. När man köper motorer av hobbyking bör man alltid beställa minst 2 extra! för man får ofta någon som är kass där magneterna gnager och har sig.

    http://www.hobby-wing.com/sunnysky-x...ess-motor.html

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Jag ska ha dubbla LiPo accar på 14,8V 4S för motorerna kräver det, det har jag skrivit här förut, ecalc var det någon medlem som gav mig länken till och jag har kollat den men den var svår att använda och förstå, Hobbykng har gjort egna motortester med både 3S och 4S LiPo, ett 3S LiPo på 11,1V klarar propellrar på 11X5,5 inch med 200W och 20A eller 12X6 inch propellrar med 266W och 26A eller 10X5 inch med 200W och 18A.

    Ett 4S LiPo på 14,8V klarar 10X5 inch propellrar med 385W och 26A eller 9X6 inch på 355W och 24A, se tabell nedan.


    Prop Tests:
    8x4 - 14.8v - 251W - 17A
    8x4 - 11.1v - 121W - 11A
    9x6 - 11.1v - 178W - 16A
    9x6 - 14.8v - 355W - 24A
    10x5 - 11.1v - 200W - 18A
    10x5 - 14.8v - 385W - 26A
    11x5.5 - 11.1v - 200w - 20A
    12x6 - 11.1v - 266w - 26A



    Motorerna har inte kommit än så därför har jag inte monterat dom och det finns fortfarande en chans att byta ut dom. Dubbla 4S LiPo accar ger dubbelt så lång flygtid som dubbla 3S LiPo gör. Ramen till Tarot 680 PRO vill ha ESC på 20-30A medan NTM 3530 motorn på 380W vill ha ESC på 40A. Kan jag välja nåt mittemellan eller ska jag gå upp till 45-60A på ESC?

  4. #44

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Antingen väljer du esc efter kortslutningströmmen på motorerna eller så lägger du på 10-20% över vad det står att motorn drar med den propeller du tänker köra. tänk på att det kan ge skillnad på minuter att välja reglage som väger 30 gram istället för 70gram när dom är så många.

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Jaha, men motorerna vill ju ha 6 st ESC på vardera 40A, vad händer om jag väljer ESC på 20 eller 30A då?
    Jag blir lite orolig och fundersam när du säger "under större delen av flygningen" och "reglagen klarar högre värde än vad som anges under en viss tid", ursäkta Simon men det tolkar jag som att ESC orkar bara ett par minuter sen blir dom överhettade och brinner upp. Men är du helt 100% säker på att 6 st ESC på 20-30A orkar driva 6 NTM motorer på 1100KV och 380W vardera så skaffar jag sådana för ESC har jag ännu inte skaffat.

    Det är nog som henke.a skrev, att det är nog mera storleken på propellern som avgör storleken på ESC:erna.

  5. #45

    Standard

    Svar på en tidigare fråga:
    Folk köper från HobbyKing av flera orsaker... en kan vara att de inte har råd att köpa dyra grejer... en annan kan vara de vet exakt vad de köper och vad det egentligen går för och detta räcker hur bra som helst för deras behov... andra köper sådant någon här på forumet rekommenderat.... andra köper saker därifrån på skoj för att testa... osv. Man får vad man betalar för helt enkelt. HobbyKing är en försäljare, de säljer sina grejer, inte andras, därför rekommenderar de sina grejer. Om de lägger upp en sida med tips på vad man ska välja så är det bekvämt för dem som inte ork eller kan sätta sig in i allt (erfarenhet etc) och de säljer bättre om det är bekvämt för köparen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Blir kul å se din Tarot när den är klar. Har tänkt köpa en sådan själv. Nu kör jag med en budgethexa från Rc-timer, min första hexa



    Spec
    afro fartreglage från HK 30A
    Multistarmotorer 2213 HK
    FC APM 2.6 köptbeg här på forumet
    Led från HK
    På filmen billiga proppar 10-4,5
    3S 4000mha
    Peter

  7. #47

    Standard

    1100kv på 4S är väldigt högt, jag kör runt 650kv på mina maskiner med 4S och 900kv-1100kv på 3S.
    Driver Svenska FPV forumet http://fpv.nu
    Trex 700 Vbar, Trex 500BeastX,
    QAV500 Openpilot Revolution , T8FGS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •