Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Bygger min första hex

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gårdö Visa inlägg
    Väx upp...
    Det där va dock grymt onödigt och mest trollande
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #22
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Det där va dock grymt onödigt och mest trollande
    Ja det var det, den som sa det borde själv växa upp och mogna framförallt. Tack Simon för att du står på min sida och stöttar mig i sådana här konflikter.
    Mathias, simulatortränad.

  3. #23

    Standard

    HobbyKing är stora för att de säljer billiga grejer, inte för att dom är bra.
    Många idag anser att billigt är bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Ta det lugnt.
    Att kvtalet inte har nån betydelse anser jag är bullshit. Sen finns det andra saker som påverkar också.

    Tror man kan hitta minst 10 youtubefilmer med info som är helt åt skogen på mindre än 10 min . Det gäller att hitta folk som vet vad dom pratar om.


    Ibland får man fundera på om andra är aggressiva eller om det är så att man själv reagerar aggressivt.
    Jag är aldrig aggressiv men blir jag bemött med argument som "väx upp" och dylikt som någon här tydligen vräkte ur sig,såna argument gör mig fruktansvärt aggressiv och sårad och då bemöter jag folk likadant, så är det bara.
    Mathias, simulatortränad.

  5. #25

    Standard

    Jäh, man ska inte sänka sig till andras nivåer, men man ska respektera och ta hänsyn. Hur svårt kan det vara? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Standard

    Hobbyking är världens skit! Dåligt support och dåliga produkter men ändå handlar folk där (även jag själv men försöker undvika). Varför? Jo det är billigt och mycket funkar även om det inte är perfekt (eller ens nära).


    Dagens samhälle: Billigt=bra

  7. #27

    Standard

    Om det nu var möjligt att byta motorerna och göra om/rätt lite? Så tycker jag du ska kolla på Sunnyskymotorerna, oavsett vilken av tidigare nämnda kan du köra 30A esc med rätt propellrar. Undantagen kommer ibland om du ska ha mer än 4s vilket blir ett krav på den ramen i fallet med 380kv eftersom ramen inte klarar hur stora propellrar som helst, de flesta esc är också 2-4s, HW Platinum Pro Opto 30a klarar 2-6s och är ett bra reglage, du slipper också att klippa den röda som du annars måste eftersom du ska köra med Naza. Har du kollat något på ecalc? Det ger en fingervisning om verkligheten..

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En bra arbetsordning för nybörjare är att fråga först, reda ut vad som är lämpligt och till slut beställa. Gör man i motsatt ordning så är risken uppenbar att det blir fel. "Den råd lyder är vis" heter att gammalt ordspråk och det stämmer nog även här. Tror personligen mera på de duktiga multikopterflygare vi har i detta forum än på vad som skrivs på t ex Hobbyking. Och har du läst diverse trådar här under några månader så framkommer det rätt snart vilka som är duktiga och kan sin sak.
    Har du egna åsikter som går stick i stäv med hur verkligheten ser ut så får du nog också finna dig i att bli kritiserad men se det som nåt positivt för denna kritik är ju bara en hjälp för dig att komma på rätt spår och få ett lyckat slutresultat.
    Min egen fundering i det sammanhanget är varför du drar till med såpass stor maskin som din i princip första multikopter ? Många hade nog valt nåt lite mindre och billigare av det jag sett skrivas i dessa spalter men jag är som sagt ingen multikopterflygare själv.
    Roger

  9. #29
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Jag har redan kollat in massor med filmer på tuben, forum har jag varit medlem på i många månader, jag har flugit riktig radiostyrd helikopter inomhus med AKMG:s medlemmar i månader, jag har deltagit på AKMG 100 års jubileum i Nordstan, jag har ca 600 timmar i PC-simulator.
    Vad har dom sakerna med erfarenhet att välja rätt grejor att göra?

    Bara för att någon har varit på några F1-lopp och kört F1 spel i 600 timmar på datorn gör inte att den personen kan bygga en F1 bil.
    Som sagts tidigare så är det bästa rådet att lyssna på dom som har gjort detta i åratal och som har egen erfarenhet av vad som fungerar och inte. Dessa råd är värda 100 gånger mer än säljtexten på Hobby King eller en film på Youtube som du inte vet vem som står bakom.

    Upplever inte att någon är elak utan försöker bara ge dig råd. Hur du väljer att göra med råden och hur du bemöter dom är upp till dig.

    Att såga råd med motiveringen att du minsann kört simulator i x timmar kommer inte att ge dig mycket hjälp i framtida trådar/frågeställningar.

  10. #30
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En bra arbetsordning för nybörjare är att fråga först, reda ut vad som är lämpligt och till slut beställa. Gör man i motsatt ordning så är risken uppenbar att det blir fel. "Den råd lyder är vis" heter att gammalt ordspråk och det stämmer nog även här. Tror personligen mera på de duktiga multikopterflygare vi har i detta forum än på vad som skrivs på t ex Hobbyking. Och har du läst diverse trådar här under några månader så framkommer det rätt snart vilka som är duktiga och kan sin sak.
    Har du egna åsikter som går stick i stäv med hur verkligheten ser ut så får du nog också finna dig i att bli kritiserad men se det som nåt positivt för denna kritik är ju bara en hjälp för dig att komma på rätt spår och få ett lyckat slutresultat.
    Min egen fundering i det sammanhanget är varför du drar till med såpass stor maskin som din i princip första multikopter ? Många hade nog valt nåt lite mindre och billigare av det jag sett skrivas i dessa spalter men jag är som sagt ingen multikopterflygare själv.
    Roger
    Varför rekomenderar många medlemmar här HobbyKing om dom nu lurar folk och varför handlar du och många andra där själv.

    Jag har hört talas om nätmobbing många gånger förr vilket är väldigt vanligt idag och det börjar bli det här också. Vems sida står du på nätmobbarna eller...?

    Jag har frågat folk här förut vilken maskin man ska börja med och några säger en Blade CPX, några säger en heli i 450 storlek, några säger att en heli i 450 storlek inte är bra att börja med, någon idiot påstår att denna hobbyn inte passar mig men vad vet dom om det. Någon säger att en stor maskin flyger mycket lugnare och syns mycket bättre än en liten jag får hela tiden olika svar vilket är jäkligt frustrerande och då tycker inte jag det är konstigt att jag reagerar så här. Jag har fått höra i hela mitt liv att man ska inte lita på vad någon annan säger för då blir man lurad och jag har blivit lurad, mobbad, diskriminerad för att min morsa har fött mig med ett mycket sällsynt funktionshinder, jag blir diskriminerad i arbetslivet och när jag försöker söka jobb, jag har blivit slagen, misshandlad och förföljd i skolan, den där skétna feminismen diskriminerar det manliga könet, m a o jag har haft en jäkligt besvärlig uppväxt. Såsom vårt samhälle är skapat idag är det mycket svårt att lita på folk idag och det är dom där skétna moderaternas fel att det blivit så här.
    Mathias, simulatortränad.

  11. #31
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Vad har dom sakerna med erfarenhet att välja rätt grejor att göra?

    Bara för att någon har varit på några F1-lopp och kört F1 spel i 600 timmar på datorn gör inte att den personen kan bygga en F1 bil.
    Som sagts tidigare så är det bästa rådet att lyssna på dom som har gjort detta i åratal och som har egen erfarenhet av vad som fungerar och inte. Dessa råd är värda 100 gånger mer än säljtexten på Hobby King eller en film på Youtube som du inte vet vem som står bakom.

    Upplever inte att någon är elak utan försöker bara ge dig råd. Hur du väljer att göra med råden och hur du bemöter dom är upp till dig.

    Att såga råd med motiveringen att du minsann kört simulator i x timmar kommer inte att ge dig mycket hjälp i framtida trådar/frågeställningar.
    Jag ska bygga en hexacopter, ingen jävla F1 bil, håll dig till ämnet istället, och jag har inte ens nämnt erfarenhet men däremot vad jag gjort för att skaffa mig erfarenhet, många medlemmar här har gett mig rådet att börja träna i simulator och det har jag gjort i 600 timmar nu så jag har faktiskt tagit till mig dom råd jag får här. Youtube frågar alltid efter upphovsmannen till filmen och det går inte att lägga ut filmer där utan att ange upphovsnamnet, jag har själv skapat massor med filmer och lagt ut på tuben och jag är hobbyfotograf och väl insatt i upphovslagar etc så kom inte här och tala om för mig att jag inte vet vem upphovsmannen är. Jag avgör vem som är elak och utövar mobbing på någon annan och inte du, hoppas du förstår sånt.
    Mathias, simulatortränad.

  12. #32
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Jadu... Om du väljer att alltid tolka det andra säger och skriver på absolut sämsta tänkbara sätt så förstår jag att du känner dig mobbad. Alla i den här tråden utom Gårdö har försökt hjälpa dig, men bara blivit påhoppade. Jag önskar dig lycka till med din hobby, och lämnar ett sista tips: det kommer att bli en ganska ensam och tråkig hobby om du väljer att skälla på alla som försöker hjälpa dig.

  13. #33
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andlb Visa inlägg
    Om det nu var möjligt att byta motorerna och göra om/rätt lite? Så tycker jag du ska kolla på Sunnyskymotorerna, oavsett vilken av tidigare nämnda kan du köra 30A esc med rätt propellrar. Undantagen kommer ibland om du ska ha mer än 4s vilket blir ett krav på den ramen i fallet med 380kv eftersom ramen inte klarar hur stora propellrar som helst, de flesta esc är också 2-4s, HW Platinum Pro Opto 30a klarar 2-6s och är ett bra reglage, du slipper också att klippa den röda som du annars måste eftersom du ska köra med Naza. Har du kollat något på ecalc? Det ger en fingervisning om verkligheten..
    Jag ska ha dubbla LiPo accar på 14,8V 4S för motorerna kräver det, det har jag skrivit här förut, ecalc var det någon medlem som gav mig länken till och jag har kollat den men den var svår att använda och förstå, Hobbykng har gjort egna motortester med både 3S och 4S LiPo, ett 3S LiPo på 11,1V klarar propellrar på 11X5,5 inch med 200W och 20A eller 12X6 inch propellrar med 266W och 26A eller 10X5 inch med 200W och 18A.

    Ett 4S LiPo på 14,8V klarar 10X5 inch propellrar med 385W och 26A eller 9X6 inch på 355W och 24A, se tabell nedan.


    Prop Tests:
    8x4 - 14.8v - 251W - 17A
    8x4 - 11.1v - 121W - 11A
    9x6 - 11.1v - 178W - 16A
    9x6 - 14.8v - 355W - 24A
    10x5 - 11.1v - 200W - 18A
    10x5 - 14.8v - 385W - 26A
    11x5.5 - 11.1v - 200w - 20A
    12x6 - 11.1v - 266w - 26A



    Motorerna har inte kommit än så därför har jag inte monterat dom och det finns fortfarande en chans att byta ut dom. Dubbla 4S LiPo accar ger dubbelt så lång flygtid som dubbla 3S LiPo gör. Ramen till Tarot 680 PRO vill ha ESC på 20-30A medan NTM 3530 motorn på 380W vill ha ESC på 40A. Kan jag välja nåt mittemellan eller ska jag gå upp till 45-60A på ESC?
    Mathias, simulatortränad.

  14. #34

    Standard

    Om du kollar vad motorn drar med den popen du ska använda välj esc därefter.. sen kommer du i stort sätt aldrig maxa esc vid normal användning enligt min erfarenhet..
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  15. #35
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Jadu... Om du väljer att alltid tolka det andra säger och skriver på absolut sämsta tänkbara sätt så förstår jag att du känner dig mobbad. Alla i den här tråden utom Gårdö har försökt hjälpa dig, men bara blivit påhoppade. Jag önskar dig lycka till med din hobby, och lämnar ett sista tips: det kommer att bli en ganska ensam och tråkig hobby om du väljer att skälla på alla som försöker hjälpa dig.
    Mobbing är aldrig något man väljer att bli, det finns massor med sjuka psykopater och andra underliga typer som väljer ut ett offer som dom anser är svagare än dom själva och är man funktionshindrad så åsidosätter man samhällets mallar för den perfekta människan. Jag har växt upp med diskriminering och mobbing i mer än 40 år nu så kom inte och påstå något annat, men du verkar ju vara såpass korkad så du tro väl att jag har valt att bli mobbad så därför anser jag att det inte längre är någon idé att ens fortsätta argumentera med korkar. Hjälp tar jag gärna emot men folk säger att dom bara vill hjälpa men isjälva verket så ställer dom till det ännu mer, det kallas praktisk mobbing och jag har själv blivit utsatt för sånt likaväl som det du kallar påhopp.
    Mathias, simulatortränad.

  16. #36

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du kan utan några som helst problem ha en esc på 30A skulle säkert gå med 20 också du kommer ligga på halva kapaciteten under större delen av flygningen. Reglagen klarar även högre än det står under en viss tid det är nästan alltid max kontinuerlig ström som den är märkt med.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #37

    Standard

    Teamleader, glöm inte bort att du inte måste lyssna på folksråd. Och sen kanske det inte är så bra för stämningen att skriva vad du tycker om medlemmarna här, du kan ju helt enkelt ignorera vem du vill. Men lycka till med bygget.

  18. #38
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Du kan utan några som helst problem ha en esc på 30A skulle säkert gå med 20 också du kommer ligga på halva kapaciteten under större delen av flygningen. Reglagen klarar även högre än det står under en viss tid det är nästan alltid max kontinuerlig ström som den är märkt med.
    Jaha, men motorerna vill ju ha 6 st ESC på vardera 40A, vad händer om jag väljer ESC på 20 eller 30A då?
    Jag blir lite orolig och fundersam när du säger "under större delen av flygningen" och "reglagen klarar högre värde än vad som anges under en viss tid", ursäkta Simon men det tolkar jag som att ESC orkar bara ett par minuter sen blir dom överhettade och brinner upp. Men är du helt 100% säker på att 6 st ESC på 20-30A orkar driva 6 NTM motorer på 1100KV och 380W vardera så skaffar jag sådana för ESC har jag ännu inte skaffat.

    Det är nog som henke.a skrev, att det är nog mera storleken på propellern som avgör storleken på ESC:erna.
    Senast redigerat av teamleader den 2014-05-07 klockan 11:20.
    Mathias, simulatortränad.

  19. #39
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    Teamleader, glöm inte bort att du inte måste lyssna på folksråd. Och sen kanske det inte är så bra för stämningen att skriva vad du tycker om medlemmarna här, du kan ju helt enkelt ignorera vem du vill. Men lycka till med bygget.
    Jag välkomnar givetvis råd men jag avgör också vem jag vill lyssna på, det finns ett ordspråk som lyder "själv är bäste dräng". Jag har själv försökt ge råd många gånger men blir t o m mobbad för mina kunskaper också, säg nåt jag inte har blivit mobbad för?

    Men att som någon medlem här skrev att jag var en dramaqueen, och att jag skulle sluta med denna hobby, det kallar jag påhopp och sånt hatar jag.
    Mathias, simulatortränad.

  20. #40
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Jag ska bygga en hexacopter, ingen jävla F1 bil, håll dig till ämnet istället, och jag har inte ens nämnt erfarenhet men däremot vad jag gjort för att skaffa mig erfarenhet, många medlemmar här har gett mig rådet att börja träna i simulator och det har jag gjort i 600 timmar nu så jag har faktiskt tagit till mig dom råd jag får här. Youtube frågar alltid efter upphovsmannen till filmen och det går inte att lägga ut filmer där utan att ange upphovsnamnet, jag har själv skapat massor med filmer och lagt ut på tuben och jag är hobbyfotograf och väl insatt i upphovslagar etc så kom inte här och tala om för mig att jag inte vet vem upphovsmannen är. Jag avgör vem som är elak och utövar mobbing på någon annan och inte du, hoppas du förstår sånt.
    Om man anstränger sig för att inte förstå vad andra personer menar förstår jag att man kan känna sig mobbad.
    Tvivlar på att det är någon idé men ta ett djupt andetag, slappna av och läs igen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •