Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vikt lyftaren Y6

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard Vikt lyftaren Y6

    Senaste bygget är en y6 med högeffektiva pankaks motorer och 15" propellrar. Den flyger fint trots att jagi nte fin justrerat PID. Men borde lägga en timme på att putsa inställneingarna så det aggresiva ljudet jag har nu försvinner.

    Tänkte ta något kort på den imorgon byggde den förra helgen.

    Idag gjorde jag en liten test film som laddar upp på tuben nu så klisdtrar in en länk till den senare.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Senast redigerat av eAk den 2014-05-03 klockan 04:06.

  3. #3

    Standard

    Najs, ser ut att flyga bra

  4. #4

    Standard

    Fint! Dessa pancake-motorer, är de bättre på lägre varv och moment?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    tja dom ligger ju på mycket lägre varvtal än vanliga motorer.

    380x22 = 8360 Vs 1100x11 = 12100
    Så har dom ett ruskigt vridmoment. Som du ser på slutet i klippet när jag drog på lite med gasen den stack ju 30-50meter upp i luften på någon sekund.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag om tunade min gimbal i måndags reparerade och hade mig för har ju bankat den i backen så många gånger att den inte var balanserad längre. Så bända och grejjade lite och gjorde om alla 'PID plus att jag ändrade från 15v till 10v då det står i någon guide att man med förmån kör 9v på den det står inte om dom syftar på att det sitter en 7805 volt regulator på så man ska skydda den från att brinna upp eller att kontrollen fungerar bäst med att driva motorerna på 9v. Men nu har jag fått öka pwm inställningarna massor för att det ska vara någon kraft i motorerna. monterade ochså om accelrometern för det stod man inte skullle ha 3m gyro kuddar till den så nu sitter den med montage tejp istället. Det gjorde att jag kan ha gimbalen i en större vinkel utan att den får cepe ryck.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Vad får du för flygtider med den setupen?
    Vikt o mah?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    har ingen våg men ca 20min utan kamera och 11min med kamera.
    den väger runt 3.9kg om man räklnar ifrån att motorerna har 700gram lyftkraft på 50%
    den lyfter på 45% med kamera

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Idag har jag testflugit med min nya ombyggda gimbal för den gammla hade blivit helt skev och glappig.
    Ska bli spännande att se om det blev något.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Idag har jag monterat gps med compass. störningarna på magnetfältet gick från 30-40% vad dom nu var på innan. det låg på smärtgeränsen vad jag mins iallafall. Ner till 4% vilket jag måste anse som suveränty på detta stora vidunder. Han dock inte testflyga den. Hoppass på att hinna imorgon kväll. Testfilmade lite i söndags det blåste för mycket att gimbalen skulle fungera dock men ska lägga upp på youtube ändå. lägger en länk imorgon när jag vaknat.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard


  12. #12

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Har idag beslutat att testa bygga om min y6 till en vanlig hexa. Gör det i sammband med att jag byter ut min gimbal controll till senaste basecam32 Då Alexmos verkar lägga full energi på att utveckla sin kontroll hela tiden och brugi verkar mer eller mindre stå stilla i sin utveckling.
    Det sitter ett extra inbyggt gyro i basecam32 kontrollen för att sammarbeta på något sätt mot gyrot vid kameran för att få bästa möjliga stabilisering i alla extrema vinklar och grejjer. klarar motorer upp till 3A Så det blir nog finfint när kon trollen är utbytt. Kommer att gå tillbaka till att montera min gimbal utan vibration s dämpn9ing rakt i ramen igen. då jag ändå inte har några problem med vibratiuoner och flygkontrollen har uppenbarligen svårt att hantera pendel effekten som blir från den tunga gimbalen, när det flexxar i det tunna kolfibret vibrations dämpar plattorna sitter i.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Bygget är nästan klart ska koppla kablarna bara. Insåg jag behöver nytt landställ om jag ska köra hexa x och inte +. Funderar på att köpa tarot landställ och såga till någon kolfiber bit att fästa dom i. Någon som vet någit annat lämpligt landställ?

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Gjorde ett testklipp idag. Har stora svårigheter att få bilden bättre än man ser på klippet.
    Ska man köpa en större motor till roll? Eller ska man försöka få fram någon form av kupol att hindra luft från att rycka i gimbalen?

    Finns inget klipp här att se har jag inte laddat klart det till youtube än.

    Landstället löste jag igenom att såga till 2 3mm kolfiber bitar och borra hål för 16mm rör klämmor så satte fast 2 rör som på ett tarot landställ på 2rör som går på var sin sida herxan.
    dock är det lite för flimsigt och tål inget annat än att lyfta och lande med. kan inte frakta helikoptern på det för då vrider sig grejjerna. Får bygga något stativ och sätta i bilen.
    Senast redigerat av eAk den 2014-07-19 klockan 20:00.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare
    Senast redigerat av eAk den 2014-07-21 klockan 12:25.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Dagens test. Nu är videon perfekt bortsett från mina yaw oscilationer i helikoptern. Ska testa att sänka till mindre aggresiva P värden och förhoppningsvis råda bot på dessa oscilationer.

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Så har dom ett ruskigt vridmoment. Som du ser på slutet i klippet när jag drog på lite med gasen den stack ju 30-50meter upp i luften på någon sekund.
    Effekt, inte vridmoment. Vridmoment är en slaggprodukt och betyder ingenting egentligen.

    50m på en sekund från stillastående är lixt som satan! Definitionen av 1hk är att lyfta 75kg 1 meter på en sekund. 7.5kg 10meter på 1 sekund, 3.5kg 20meter på en sekund, 2.5hk för att lyfta 3.5kg 50meter på en sekund. Verkningsgrad på 30%(vi ska ju skotta luft och inte räkna på motoraxeln) ger 8.3hk eller 6100watt eller 280ampere från 6S acken. Malligt
    Superhero

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Någon sekund står det ju. Du får väl ta och upskatta tid och höjd från lyktstolpen och räkna ut rätt effekt. Den går bättre nu som vanlig hexa. 2kg lyftkraft per motor enl sunnysky tabellen hovrar på 41% nu. Går nog räkna fram något teoretiskt värde med lyftkraft och förhållandem om man är dultig på fysik. Jag vet bara att den drar iväg med ordenterligt drag. Mam kan skuta den upp i luften och blippa till med fullgas efter man låter den mer eller mindre falla 30m och den stannar på någon meter.

  19. #19

    Standard

    Vänd hållarna till nedre fästet på landstället utåt istället för inåt så slipper du att den gungar på landstället (vet inte om jag förklarade det där tillräckligt bra ....)

    Vad kör du med för motorer på gimbalen?

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har satt dom så för att det ska hålla bättre.
    Ska köpa bättre tejp eller något annat bra och sätta som dämpare på rören någon dag jag har tid/vägarna förbi någon affär typ Biltema eller liknande, som kan ha sådant.

    Det sitter rctimers första gimbal motorer på 5010 150lindningar. Tanken or att byta ut dom till 24pols motorer till 25e augusti lönen eller så.
    Har beställt en 2axis gimbal som såg lätt utt att konvertera till 3axis för en billig slant plus en t-motor 4106 gimbal motor, plus kraftigaste dämplattan jag såg 2-3kg. Då jag insett dämpning är bra men den måste vara hård om den inte ska påverka helikoptern pga att gimbalen pendlar runt för mycket(med andra ord dämp plattor ska ta bort vibrationer inte hålla gimbalen löst dinglandes under helikoptern och ställa till med alla möjliga bekymmer för flygkontrollen).
    Senast redigerat av eAk den 2014-07-24 klockan 16:44.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •