Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Trasigt Multiplex Funman

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Coach inom LEAN
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard Trasigt Multiplex Funman

    Hej hej,

    Jag är helt ny här och helt ny med rc-flyg. Jag har pysslat med rc-bil i olika former förut. Fast jag har alltid sagt att den dagen jag inte kan åka cross längre så ska jag lära mig flyga rc-flyg. Den dagen är nu här och crossen får vila några månader i väntan på operationer o rehab.

    Jag har alltså köpt på mig ett Multiplex Funman. Det blev ett sånt "allt i ett-paket". Jag köpte ett RTF och hade ju planer på att prova idag.
    Med nyladdade ackar satte jag acken på plats i planet och slog på sändaren, koppla ihop strömmen i planet och.... inget händer förutom att motorn piper och fartreglaget blir VARMT. Inte lite varmt heller.....
    jag har försökt att para ihop sändaren o mottagaren men mottagaren verkar inte vara med i matchen.

    Så nu till frågan, är fartreglaget trasigt? Planet är helt nytt och färdigkopplat. Eller är det min totala avsaknad av erfarenhet som gör sig gällande?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Snacka med den återförsäljare som du handlade av. Det är väldigt svårt att felsöka när det gått så fel. Är den köpt RTF med sändare och allt så gör absolut ingenting innan du talat med din handlare.
    F ö så fungerar den kärran utmärkt - i alla fall för de som kan flyga.. Hur den fungerar för en absolut nybörjare vet jag inte men antagligen OK. Den är dock rätt snabb vilket kan vara en nackdel om man är helt ny på RC-flyg.
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kricke Visa inlägg
    Kontrollera att plus och minus är rätt i från ESC till mottagaren för Multiplex har + ytterst och dom flesta andra har - på den platsen

    Jag fich byta plats på dessa två kablar innan allt fungerade på min Futaba mottagare och sen starta med fullgas så du kalibrerar esc:n
    Mycket märkligt.... Även Multiplex har samma kontaktsystem som övriga med + i mitten och - på ena ytterplatsen och signal på den andra. Så talar vi om moderna Multiplex-anläggningar så vill jag påstå att du har fel, Kricke. Det går utmärkt att använda Multiplex-servon i andra anläggningar och vice versa.
    Men Anders har nog andra problem om grejorna blev rejält heta och han skall absolut INTE göra några experiment på egen hand innan han talat med sin handlare..
    Roger

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kricke Visa inlägg
    satte precis ihop en EasyStarII med motorpaketet i från MPX och den hade + ytterst så jag drog slutsatsen att så var fallet..
    Hej,
    Om du talar om servokontakter så har jag ytterst svårt att tro dig. Idag så följer i stort sett alla märken den standard som finns sen många år. Tidigare hade bl a Sanwa en sån utkoppling som du beskriver men det är många år sedan även dom ändrade till plus i mitten och minus resp signal på kanterna. Därmed blir det sällan några problem även om man vänder kontakten fel.
    Så - talar du verkligen om servokontakter eller är det nån annan kontakt ? Bifoga gärna en bild som visar detta för jag blir mycket förundrad över det du skriver och är det som du säger så måste vi ju varna för detta för i så fall går det ju åt pipan om man ansluter ett normalt servo i den mottagaren...
    Roger

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kricke Visa inlägg
    Den utgående ström/signal kontakten i från BEC så ja servo kontakten..
    Ja - det vill jag gärna se en bild på för då skulle det reglaget bränna alla mottagare som finns idag. Det är ju som jag nämnt en standard etablerad sen typ slutet av 80-talet att + skall sitta i mitten och i o m att Sanwa ändrade (på 90-talet) så blev det en allmän standard.
    Du menar alltså att den röda sitter på en av kanterna, sen minus-kabeln och på andra sidan signalkabeln... Har du verkligen plockat ur kablarna ur kontakten och flyttat om dom - och har det fungerat sen ? Du får ursäkta att jag är tjatig men detta är i så fall nåt jag aldrig hört talas om och det måste klargöras så att inga andra åker på pumpen med dessa reglage.
    Roger

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kricke Visa inlägg
    Hmmmm om du nu inte tror mig kan jag inte hjälpa dig mer än så här.
    Om du läser om mitt första inlägg ett par ggr så kanske du inser att jag redan har flyttat + och - kablarna eftersom dom inte stämde emot min Futaba mottagare.
    Ja - vi tycks inte komma längre men jag varnar andra för att göra denna operation utan att ha klart ifrån Autopartner att det måste göras. Detta måste kollas för det låter helt befängt. Ytterkablarna kan man ju switcha men det har ju ingen praktisk betydelse (enklare att vända kontakten dock) men mittenkabeln skall vara + och inget annat.
    Roger

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Här kommer en "polaritets-tabell" för några av de vanligast RC-fabrikaten inkl Multiplex. Som synes ingen omvänd polaritet för Multiplex.
    Airborne Equipment Colour Codes.
    Make Negative Positive Signal Plug
    Futaba Black Red White Futaba (tab)
    JR Brown Red Orange 'Uni-Plug'
    Hitec Black Red Yellow 'Uni-Plug'
    Sanwa Black Red Blue 'Uni-Plug'
    Multiplex Black Red Yellow 'Uni-Plug'

    "Original-tabellen" kommer härifrån - http://www.phoenixmp.com/articles/crossedwires.htm
    Ytterligare information om servokontaktsystemen - https://www.servocity.com/html/connector_types.html
    Så Kricke får förlåta min skepsis för jag förstår fortfarande inte hans påstående om att han måste koppla om kontaktstiften....eller så pratar vi förbi varandra och menar helt andra saker....
    Roger

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu börjar jag bli tjatig men jag träffade en Multiplex-ägare idag och han bekräftar det jag sagt nämligen att Multiplex servokontakter är likadant utkopplade som t ex Futabas. Orsaken till att jag tjatar om detta ämne är för att ingen skall få för sig att vända polaritet på servokontakten och därigenom sabba sin utrustning.
    F ö kan jag säga att Funman fungerar utmärkt som sjöflygkärra med de pontoner som Multiplex säljer som tillbehör - och även när det blåste rätt rejält som det stundtals gjorde idag under vårt sjöflygmeeting. Så till TS vill jag säga att när du väl fått ordning på din Funman så kommer du säkert att ha mycket kul med den - oavsett om du flyger från vanliga fält eller flyger sjöflyg.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Coach inom LEAN
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Hej och tack för alla svar. Jag får helt enkelt ringa butiken imorgon och se hur de kan hjälpa mig. Jag kan säga att jag är riktigt flygsugen, men det får bli simulator tills planet är startklart. Jag återkommer med rapport om vad felet var.

    /Anders

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Anders,
    Det gör du helt rätt i. Har du köpt ett komplett set inkl sändare så skall det bara vara att köra. Jag såg en sån senast idag och den har fungerat utmärkt sen förra sommaren.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Coach inom LEAN
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Firman trodde på trasigt fartreglage. De skickar ett nytt, sen är det bara att löda ihop och hoppas det var felet. Jag återkommer när jag vet mer.

    En annan fråga (som kanske skulle skrivas i en egen tråd??). Sändaren som var med är inte den jag tänkt använda senare. Min plan var att köpa en bättre från början, men det var slut i butiken samt att jag fick ett bra pris på paketet. Så därför har jag nu en mycket enkel budgetsändare, men jag jag är inne på att skaffa en annan rätt snart och träna in mig på den istället.
    vilket är smartast, köpa mig en Hitec Aurora 9x, eller en mycket billigare Hitec Flash 7? Visst, det skiljer mycket pengar men jag tänker att jag vill ha en sändare som räcker lääänge och som klarar några år utan att jag ska känna att jag borde köpt nått annat från början.

    Jag har Hitec sen tidigare rc-bil-synder så det är därför jag siktar på dem.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du Multiplex "TV-spels-sändare" ? Den brukar följa med Funman och har sin enkelhet till trots fungerat helt Ok av det jag sett. Vill du dra nytta av den Multiplex-mottagare du antagligen fått med i paketet så kan ju också en bättre Multiplex-sändare vara ett alternativ. Men generellt är det mottagarna som drar kostnader så kolla lite på vad dom kostar. När det gäller Hitec så skulle jag absolut välja Aurora framför deras äldre/gamla modeller. Nu vet jag inte nåt om telemetri-funktionen hos Hitec idag men skall du ha nån nytta av den så bör sändaren kunna "tala" för att titta på displayer är inget man gör medan man flyger.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Coach inom LEAN
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Det var fartreglaget som var trasigt. Firman skickade ett nytt direkt och nu funkar allt som en dans. Jag passa på att köpa en skevroder uppgradering. Det kanske är att krångla till det, men i flygsimulatorn upplever jag det som lättare att rätta till misstag när man har skevroder att tillgå... rätt eller fel? Det lär ju visa sig när jag får prova på riktigt
    Just nu vräker regnet ned och det blåser som tusan så jag väntar på finväder.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •