Hej,

håller på och labbar lite med LED-lampor på min lilla quad (ZMR-X DIY version). Jag har en drös billiga lösa leds på 3.3 V (platta). Dom lyser riktigt starkt om man ger dom tillräckligt med ström.

Problemet jag har är att jag vill kunna byta mellan 2s och 3s samt att även 1s är för mycket för LED:arna. Seriekoppla funkar inte så bra, 1s = 3.7V / 2 blir för lite, resultatet blir att bara den ena LED:en lyser. Kopplar jag till 5V på mottagaren så lyser båda, men för svagt.

Lösningen jag har just nu är att jag parallellkopplat 2 LEDs (ska bli fler) och anslutit dom till 5V på mottagaren med en liten resistor som tar ner spänningen över LED:arna till ungefär rätt nivå. Detta funkar ju bra med 2 relativt effektsnåla LED:s men börjar jag löda dit flera så kan jag överskrida vad mottagaren tål, antar att den inte är gjord för så väldigt höga strömmar.

Detta leder då till funderingar på alternativa lösningar.

* Eget 1s batteri till belysningen + en resistor för att sänka spänningen till rätt nivå. Viktmässigt inte så bra.

* BEC som hanterar 7 - 12V och ger en stabil spänning ut, typ 5 volt och sedan resistor på lysdioder. Dyrare + väger lite också.

* Enklare spänningsregulator, dessa borde väl kunna ge rätt spänning direkt?

* Koppla in 1s via balanseringskontakten på vanliga batteriet + resistor och dioder. Snedbelastning?

hur brukar man göra och vad ska man tänka på? Är det märkbara effektförluster i någon av dessa lösningar? Man vill ju inte att flygtiden ska minska märkbart bara för att man vill driva några lysdioder.

I mitt fall är belysningen ,mest till för att jag ska se vad som är fram och bak på quaden samt kunna se den i mörker.