Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Spektrumproblem

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard Spektrumproblem

    Har en Spektrum DX6. Har fått bekymmer att den inte lyder när jag ska skifta modell eller ändra i programmet. Dom jag pratat med säger att plasttappen för scrollningen brustit vilket tydligen är vanligt. I mitt fall däremot funkar den men den reagerar inte(jo efter ett större antal försök) när jag håller scrollknappen nere. Kan det vara glapp i den pyttelilla brytaren som ska aktiveras? Ett elände att sitta och trycka och trycka när man hellre flyger. Någon mera med detta bekymmer och en lösning tack. Jo jag vet, köp ny radio.
    Mogge

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du är tyvärr inte ensam om det problemet, fördelen är att det har hänt så många att det har börjats tillverkning av scrollhjul av aluminium, såna här tex. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ters_red_.html

    Annars finns det massor att hitta på nätet... https://www.google.se/#q=dx6+scroll+aluminium
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Nja, som jag skrev så är just scrollhjulet helt och scrollningen fungerar.
    Mogge

  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ja det var inte mycket respons på mitt bekymmer. Så själv är som bekant bäste dräng. Såsom varande inflyttad smålänning så tog jag en tandsticka och rensade tänderna. Torkade av densamma noggrant, sprutade lite WD-40 i en kapsyl. Petade den använda(smålänningen i mig) stickan i WD-40 och applicerade lite på den pyttelilla brytaren som ändrar i menyn. Och hasst du mir gesehen nu funkar den ypperligt. Förmodligen oxid eller annat men med oljan blev det nytt liv i radion. Kan inte tänka mig att jag är ensam om ett sådant problem. Jag var orolig att nå´t chips spårat ur och så var det så enkelt. Nu sitter ju brytaren i den övre delen av scrollhjulet så ett tips att inte bryta av tappen,som sitter i botten av hjulet är att trycka så högt upp på hjulet som möjligt.
    Mogge

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •