Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kostnad för flygfototillstånd

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Kostnad för flygfototillstånd

    Hej

    Jag pratade med Erik Janström idag som är flygteknisk inspektör för sjö och lufttrafik i Norrköping. Enligt honom kostar ett tillstånd för att för komersiellt bruk filma från en hexamaskin ca 5000:- med en årlig summa på 1400:-, kanske jag sparar ihop till ett sånt någongång så är man ju på den säkra sidan. Men för filmning från en hexamaskin för eget bruk behövs inget.

    Finns det någon medlem på detta forum som filmar från sin multimaskin för kommersiellt bruk, dvs tjänar ni några pengar på att flygfilma?
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Standard

    Kostnaden för flygfoto och att få publicera bilder är gratis och söks hos Säksam (militären) Bäst är då att ansöka om självgranskningsrätt dvs att du själv avgör att det som syns på bilderna inte är hemligt eller känsligt.

    Sedan har vi tillstånd i form av UAV och det kostar pengar och söks på transportstyrelsen.

    Till detta tillkommer det en separat försäkring som du måste ha (förbundets duger tydligen ej) och det är ytterligare en kostnad för dig.

    Självklart förväntas du hålla dig på lagliga frekvenser och uteffekter (100mW för 2.4Ghz samt 20mW för 5.8Ghz)
    Vill du flyga med video på 1280mhz måste du ha ett amatörradiocert.
    Allt detta detta styrs av PTS och man går med i närmsta DX-förening för att bli amatörradiosändare.

    Beroende på din farkosts vikt och hastighet så blir det UAV klass 1a eller 1b (troligen 1b) som blir din kostnad mot transportstyrelsen...


    Har jag glömt något? tror inte det....och nej - jag flyger inte mot betalning
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Kostnaden för flygfoto och att få publicera bilder är gratis och söks hos Säksam (militären) Bäst är då att ansöka om självgranskningsrätt dvs att du själv avgör att det som syns på bilderna inte är hemligt eller känsligt.

    Sedan har vi tillstånd i form av UAV och det kostar pengar och söks på transportstyrelsen.

    Till detta tillkommer det en separat försäkring som du måste ha (förbundets duger tydligen ej) och det är ytterligare en kostnad för dig.

    Självklart förväntas du hålla dig på lagliga frekvenser och uteffekter (100mW för 2.4Ghz samt 20mW för 5.8Ghz)
    Vill du flyga med video på 1280mhz måste du ha ett amatörradiocert.
    Allt detta detta styrs av PTS och man går med i närmsta DX-förening för att bli amatörradiosändare.

    Beroende på din farkosts vikt och hastighet så blir det UAV klass 1a eller 1b (troligen 1b) som blir din kostnad mot transportstyrelsen...


    Har jag glömt något? tror inte det....och nej - jag flyger inte mot betalning
    Jaha det sa inte Erik nåt om.
    Mathias, simulatortränad.

  4. #4

    Standard

    Erik har bara koll på sin del.

    Detta berör många myndigheter...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •