Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Carbon props

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Carbon props

    Hej

    Nu har jag bestämt vilka propellrar jag ska köra på Tarot 680 PRO, jag tänker göra egna tester med 10X5E props och 10X4,7 och då blir det dessa:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._1_pair_.html?

    Och

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...n_1_pair_.html. Denna är en SF propeller så jag undrar vad SF betyder?

    Jag får se om dessa fungerar enligt mina önskemål, jag kanske kan gå något högre till 11 eller 12 inch props också kanske kan vara idé att testa större props också, vad tror ni?
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Slow Flyer=SF

    Varför skall du gå upp till 11-12", jag har redan svarat att de skall ha 10" för att må bäst. Och din videolänk bekräftar det hela dessutom.

    Varför ställer du frågor, om du inte tar in det vi skriver som sysslar med detta dagligen?
    Ken
    Tips, Håll dig till en tråd och arbeta dig sakta igenom frågorna, så ser andra sammanhanget. Då kan du få bra och rätt svar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Slow Flyer=SF

    Varför skall du gå upp till 11-12", jag har redan svarat att de skall ha 10" för att må bäst. Och din videolänk bekräftar det hela dessutom.

    Varför ställer du frågor, om du inte tar in det vi skriver som sysslar med detta dagligen?
    Ken
    Tips, Håll dig till en tråd och arbeta dig sakta igenom frågorna, så ser andra sammanhanget. Då kan du få bra och rätt svar.
    Svara bara "ja det räcker" eller "nej det räcker inte", några andra kommentarer kan du lika gärna utelämna. Du borde veta nu hur jag reagerar på påhopp och onödiga kommentarer. Jag funderar faktiskt på att sluta ställa frågor på detta forumet för att slippa sånt här tjafs.
    Mathias, simulatortränad.

  4. #4

    Standard

    Kenneth akta så inte Robert aschberg kommer efter dig

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Kenneth akta så inte Robert aschberg kommer efter dig
    Ja, vissa borde inte be om hjälp. Hoppas personen i fråga inte sitter fastklämd någonstans och jag råkar vara där, jag skulle gå rakt förbi.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Alltså någon moderator borde slå ihop alla dina trådar till en. För det börjar bli jobbigt och osamanhängande.

  7. #7

    Standard

    Jaa, +1 på den! Det verkar som det är 10 trådar om grejer till samma projekt, "man tappar tråden" så att säga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Bara som ett tips... Jag och en kompis bänkade HKs carbon fiber-proppar mot APC MR häromdagen, och de presterade inte vidare bra. Ca 20% lägre dragkraft än APC MR trots att dessa hade lägre stigning. Nu hade vi bara 9055'orna då målet med bänkningen inte var just dessa proppar utan fokus låg på APC MR. Kanske presterar 10orna bättre, men jag är tveksam.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Benchtest.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	153,4 KB 
Id:	45423

  9. #9

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Dragkraften säger ju däremot ingenting om effektiviteten på en propeller och det är oftast det man är intresserad av till en multirotor.

    Med Graupner får man ofta gå upp en tum mot vanliga proppar men dom är ganska energieffektiva istället.

  10. #10

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    jag har inte kollat men är det äktra graupner då och inte kinakopior det pratas om?
    för kinakopior brukar ju vara ren skit jämnfört med orginalet.

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Dragkraften säger ju däremot ingenting om effektiviteten på en propeller och det är oftast det man är intresserad av till en multirotor.

    Med Graupner får man ofta gå upp en tum mot vanliga proppar men dom är ganska energieffektiva istället.

  11. #11

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jo, kinakopiorna verkar vara lite av ett lotteri med vinnare och förlorare både vad gäller balans och effektivitet.
    I dom tabeller jag har sett så är det original Graupner. Ska se om jag kan hitta dom

  12. #12

    Standard

    Nåja, säger väl en del om dom iaf. Ville mest få upp TS's ögon om att han borde lägga pengarna på bättre å billigare props, ex. APC MR

  13. #13

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Absolut APC brukar alltid ligga bra till i testerna men det handlar nog till slut om att matcha rätt propeller med rätt motor.

    Här är ett annat test men folk får väldigt olika resultat när man kollar runt lite.


  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HornetHead Visa inlägg
    Bara som ett tips... Jag och en kompis bänkade HKs carbon fiber-proppar mot APC MR häromdagen, och de presterade inte vidare bra. Ca 20% lägre dragkraft än APC MR trots att dessa hade lägre stigning. Nu hade vi bara 9055'orna då målet med bänkningen inte var just dessa proppar utan fokus låg på APC MR. Kanske presterar 10orna bättre, men jag är tveksam.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Benchtest.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	153,4 KB 
Id:	45423
    Du kan ju inte jämföra två proppar med olika stigning och säga att den ena är bättre än den andra:

    - vilken motor körde du med och klarade den av en stigning på 5,5? Ser inte så ut.
    - hur är svaret på gas pådraget - hur stor skillnad är det på vikten på dessa proppar?
    - hur är de balanserade - av dig eller direkt från fabrik?

    etc etc ...

    Ska man bara lyfta rakt upp flyga runt eller filma eller köra lite aerobatic?
    Allt beror ju på syftet.

    När jag tog lite bilder från luften och använde 13" så körde jag mycket på 4" stigning eftersom det gav mest dragkraft men då var jag bara ute efter just det, dragkraften alltså.
    Det är ju självklart att en propp med lägre stigning har bättre dragkraft - titta på ett riktigt flygplans propp: om planet har en ställbar snurra så använder man en liten stigning när man startar och sedan när man kommer upp i fart (och luftens hastighet mot proppen ökar) så ökar man stigningen eftersom planet rör sig fortare framåt.

    En multi är nästan alltid stillastående dvs rör sig inte med hög fart upp - alltså ger en propp med liten stigning bäst dragkraft.

    De enda anledningarna till att jag skulle välja så pass mycket stigning som 5,5 till en 9" propp vore om jag hade en quad som jag ville skulle kunna flyga i mycket vind(med en ganska stark motor) eller som undre propp i en coax config.

    T-motors egna CF proppar, där måste man upp i 16" dia för att få 5,4" stigning så förhållandet dia/stigning på HK's 0955 är ganska drastiskt.

    Jag skulle helst vilja se denna t-style 0955 prop med stigning 4" eller 4,5" version.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-05-09 klockan 15:01.

  15. #15

    Standard

    Näe det är lite som att jämföra äpplen o päron, men resultatet diffade för mkt för att man ska undgå att se trenden med dessa HK CF proppar. Vi bänkade en Multistar 2212 980kv med olika APC MR upp till 10x5.5 på 4S vilket blev lite för svettigt för den när man närmade sig 100% och den blev riktigt het. Men sak samma, man ser ju samma tendens på 3S.

  16. #16

    Standard

    Har du jämfört en HK 0955 med en APC MR 9x5,5?

    Som jag sa så kan du inte dissa alla HK's CF T-style proppar bara för att en 0955 prop inte funkar på just din motor. Du har testat en st HK CF T-style, vilken trend är det du ser?

    På min X8 för AP kör jag 13x4,4 T-motor original på de övre motorerna och på de undre motorerna 13x5,5 T-style HK och detta funkar mycket bra, har testat fram just denna kombination i testbänk.
    Jag har även 10x5,5 och 11x5,5 och 14x5,5.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-05-09 klockan 17:16.

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sedan får man kolla också att stigning och diameter stämmer, bara för att det står 9x5.5 behöver det inte vara så. Placera proppen en fot upp sedan lägger du en linjal rakt ut i tum. Du tar nu en pinne och lägger på undersidan av proppen och ser vart pinne mäter på skalan det blir din stigning. Och man mäter mitt på bladet sett från centrum till spets på proppen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Nädå jag dissar absolut inte alla HK CF proppar, har ju bara haft möjlighet att testa en, så då har jag väl vart lite otydlig isf. Syftar enbart på denna prop vi testade, mot den motor vi testade med, nåt annat vore väl konstigt? Faktum kvarstår dock att Apc mr vann den matchen enkelt. Så hade jag varit TS skulle jag köpt en massa olika APC MR istället o provat mig fram med, en garanterat bra propeller, stort urval, till en betydligt billigare peng!

  19. #19

    Standard

    Balanserar ni motorerna med tejp, stripes eller nåt annat? Alltså när ni har en "spinner"/ett nav som är rakt och fint samt balanserade proppar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Balanserar ni motorerna med tejp, stripes eller nåt annat? Alltså när ni har en "spinner"/ett nav som är rakt och fint samt balanserade proppar.
    Fint sandpapper kör jag...INTE (läste slarvigt). Tejp på motorn.
    Senast redigerat av HornetHead den 2014-05-09 klockan 23:21.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •