Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kapacitet i ackarna?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Kapacitet i ackarna?

    Finns det nån enkel tumregel att uppskatta om man valt tillräckliga ackar?
    Jag har en maskin som väger 3 kg, ca 1,5 meter i vingspann, kör 4S och 2x2600 mAh, parallellt.
    motorn kan dra upp till 70 A vid fullgas.
    Kan man uppskatta nån form av effektförbrukning att flyga planet i hyfsad fart o få en uppfattning om det finns nån marginal om man vill ha planet i luften i 5 minuter?
    Ska jag göra en strömmätning vid ett rimligt gaspådrag o göra en uppskattning baserat på det?

    /Lars

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Man kan överslagsräkna så här. För att flyga i 6min, dvs en tiondels timme, kan du dra ur med max 10C i medelström. I ditt fall 52A (2x2.6x10).
    Sedan ska man inte dra ur mer an 80% för att vara snäll mot ackarna, dvs 52x0.8 = 41,6A.
    Tyvärr är det lite svårt att mäta medelström. Varierar mycket beroende på hur våldsamt man gasar.

    Enklare o mera praktiskt är att sätta en timer på t.ex 4 eller 5 minuter, flyga "normalt", och sedan kolla hur många Ah man laddar tillbaks.
    Man bör också mäta cellspänningarna efter flygning. Helst över 3.75V obelastat.
    Öka eller minska sedan tiden i timern beroende på dessa Ah- och Volt-mätningar.

    /A

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Det gäller ju att man gör första flygningarna tillräckligt korta, alltså, o inte är alltför rädd för landingen.

    Förstår inte helt detdär med begränsningen till 0,8x 10C. Man får väl hoppas att mina ackar tår att gå i 10C, även om märkningarna kan vara överdrivet optimistiska... Tror det är rimligt att jag ligger på rätt sida om 52 A, o kanske även om 41,6A.

    /Lars

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det var kanske lite långssökt med 52x0.8=41.6A i medel.
    Egentligen är det ju max 80% av kapaciteten 5.2Ah (2x2.6) du bör utnyttja, dvs 4.16Ah. Med 10C i medel ger det 41.6A.
    /A

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skilj på hur mycket acken tål i maxbelastning(A) och hur stor kapaciteten är (mAh eller Ah). Detta med 10C i belastning och att använda maximalt 80 % av ackens kapacitet var bara ett räkneexempel som andWho använde och just detta med ett medeluttag av ström på 10C relaterat till att detta alltid ger en maximal flygtid av 6 minuter, om man tar ut 100 % av kapaciteten, eller mera realistiskt en flygtid på maximalt 5 minuter (80 % av 6 minuter alltså) är bara för att ha en enkelt tumregel för att bedöma medeluttag.
    Fast enklast är ju att starta med ett full-laddat batteri, flyga t ex 5 minuter "typisk flygning" med den kärran och sen när man laddar acken se hur mycket man kan "fylla på". Håller du dig då under 80 % av kapaciteten - vilket för en 2600 mAh-ack innebär ca: 2100 mAh, så ligger man hyfsat rätt. Laddar du i mera efter den testen så dra ner flygtiden, laddar du i mindre så kan du, om du vill, öka flygtiden lite och testa igen. Sen skall inte heller ackarna var alltför varma för att må bra i längden.
    För att avgöra hur mycket du maximalt kan belasta acken med (ström - i Ampere) så har ju acken en spec på sin "tålighet" - t ex 25--35C. 25C avser i detta fallet kontinuerlig max belastning och 35 C kortvarig. Men dessa specar är ofta alltför optimistiska så i fallet 25--35C skulle jag rekommendera att använda 25C som max belastning under några sekunder åt gånger. I ditt fall - med parallellkopplade 2600-ackar, så har du ju en maximal kapacitet på 5200 mAh och om då acken t ex är specad 25--35C så blir ju max ström med 25C = 25*5,2A = 130A.
    För att anknyta till den ursprungliga frågeställningen så är det nog svårt att bedöma en realistisk medelförbrukning utan att testa den i luften. Och när du därefter drar igång din laddning (balanseringsladdning givetvis) så kolla cellspänningen omedelbart efter att laddaren gått in i laddningsläget - det brukar man kunna göra genom ett tryck på nån av knapparna - på min laddare ett långt tryck på knappen längst till höger. Då ser du hur balansen är direkt efter belastning och den bör ju ligga inom nån hundradels volt cellerna emellan.
    Det är inte lätt att med några ord i en sådan här tråd redogöra för erfarenheter som man tillägnat sig under många års elflygning men detta var i alla fall ett försök.
    Lycka till hälsar
    Roger

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Ska jag göra en strömmätning vid ett rimligt gaspådrag o göra en uppskattning baserat på det?

    /Lars
    Ja det måste man göra. Det blir rätt mycket text för att förklara överskådligt varför man alltid skall mäta. Chansar på att det helt enkelt bara kan accepteras att man "ska" köpa sig ett mätinstrument och mäta sina setuper. Det är oerhört viktigt att hamna rätt. Att fråga kompisar är ofta en dålig idé då för många fuskar idag och helt enkelt bara ger sken av att kunna eller så har de inte mätt ordentligt men snackar ändå. Synd att elda upp sina saker på en sådan sak.
    Superhero

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag anser att man skall mäta främst med maximalt "gaspådrag" för att veta vad den strömförbrukningen ligger på - så att man inte överbelastar motor, fartreglage eller ackar. Den genomsnittliga kan man i praktiken inte få fram på annat sätt än genom att flyga och dra slutsatser relativt hur mycket energi man under en viss tid dragit ur acken. Men "att mäta är att veta" har vi upprepat många gånger i dessa spalter och det gäller fortfarande.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •