Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Drivlina till hemmabygge, nybörjare

  1. #1

    Standard Drivlina till hemmabygge, nybörjare

    Hej alla!

    Min första post! Jag flög lite på 80-talet med Blue Phoenix och friflygande modeller, och har nu tänkt att ta upp byggandet och flygandet igen. Jag köpte en gammal seglare "Multiplex Fiesta" som jag har tänkt att elektrifiera, men det är ett senare projekt. Med köpet fick jag ett hemmabygge utan motor, batterier, servon etc, och jag vill att den ska upp i luften, men jag har inte kläm på hur man beräknar lämplig motor, batterier och sådant så jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig med det?

    Modellen har 110cm spännvid, och väger endast 265 gram utan elektriska komponenter (exkl hjul också som ni ser på bilden). Söker ingen extrem prestanda, utan lämplig för lite fisflygning åt en blivande buskflygare.. Billig kärra söker också billiga prylar.

    En annan fråga, om jag köper hjul, hur fäster man dem? Bult och mutter eller är det någon speciell standard för hjulfästen?

    //ErikKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1114.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	79,6 KB 
Id:	45465

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Motor på 50 gram med 18A reglage och batteri på 1000-1500 mAh 3 celler för fisflyg.
    Motor på upp till 70 gram med 25A reglage och 2200 mAh 3 cell för bra prestanda.
    9 grams servon fast någon tia dyrare än de allra billigaste om du vill flyga när det är kallt.

    M3 bult med mutter, stoppmytter längst ut eller en "sockerbitsplint" (elkoppling) som stopp.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

  4. #4

    Standard

    Tack tack, det svar snällt och snabbt. Här kommer jag att trivas. //Erik

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Tack själv, bara kul att kunna hjälpa till.
    Finns ju en massa andra alternativ, såklart, men vet att Rcflight´s prylar är bra,
    plus att du har dom hemma senast 2 dar efter beställning.

    Finns ju en hel del webshoppar i Asien, ffa Hongkong, där priserna är lägre, och vissa har även fri frakt,
    men då får du oftast vänta 2-3 veckor på grejorna.

    Vad har du för radio då, eller ska du köpa det oxå?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Jag köpte en Frsky Taranis för någon månad sedan. Dess kapacitet är mkt högre än mitt i närtiden användningsområde, men jag hoppas att den ska bli en god vän framöver. Det påminner mig om när jag köpte en Sanwa 6-kanaler i början av 80-talet, då fick jag jobba en hel sommar för att få råd till den, nu var det billigare. Det verkar som om mkt har blivit billigare.

    Men sändaren är komplicerad.. eller i alla fall komplex. Äh, det man inte fattar är komplicerat och jag har inte tidigare stött på mixning, ailerons och sånt. Men det ger väl sig.

    I första hand är jag intresserad av segelplan, men jag har tänkt att lära mig 'vanliga' motorplan också. Därefter är planen att vagga in barnen i hobbyn. Förhoppningsvis ska det bli lite byggande också, det är då som spänningen och förväntningar byggs upp. Nu torrsimmar jag en del i en simulator, det ska bil kul att komma ut på något fält.

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Något annat som har förändrats mycket sedan du höll på sist är att det nu finns färdigbyggda flygplan med motorer och allt att köpa för väldigt lite pengar. Den lågvingade modellen du har kommer att bli rolig att flyga när du byggt klart, men det enklaste sättet att komma i luften är att köpa en skumplast-modell i epp med alla delar på plats. Fördelen med EPP-flyg är att det går lätt att laga dem med tejp och lim när de oundvikliga krascherna infinner sig. Jag garanterar att det kommer att gå betydligt snabbare att lära dig flyga igen än genom att börja med balsamodeller.

    När du slagit din skumplast-modell i småbitar tillräckligt många gånger flyttar du över bitarna som överlevt till nästa plan, exempelvis din lågvingade modell.

    En mycket lämplig modell att börja med är elseglaren Bixler från HobbyKing alternativt AXN från samma firma. Motorn bakom vingen gör att du slipper byta propellrar hela tiden. Fult, men praktiskt. Den stora vingytan gör att du kan flyga riktigt, riktigt långsamt.

  8. #8
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En vettig batteriladdare. Är det något du har skaffat?
    Jag föredrar en som jag kan köra direkt på 230 hemma, men de går nog alla även att köra från bilbatteriet när man är ute på fältet. 50-80 watt har räckt till mig, och den storleken brukar kosta runt 500:-
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    En laddare söker jag efter. Efter att ha läst några trådar har jag valt bort de billigaste laddarna. Många rekommenderar Icharger 106b men jag hittar inget vettig nätagg. Det nämnda RCflight saluför VP V680AC och VP AK610AC som verkar vara vettiga, de har inbyggda nätagg. Sistnämnda alternativet verkar vara lika stark som 106b. Är det någon som har en kommentar om dessa eller andra laddare vore jag tacksam. AK610AC blir billigare än 106b + nätagg och har fördelen med internt nätagg, om det nu är någon fördel? Det blir extra vikt att dra på vid fältbesök och 12v laddning.

    dvogonen, jag har kikat på Bixler2, den stod först på listan men nu fick jag med hemmabygget vid ett köp och då tänkte jag försöka få upp det i luften. Men Bixler eller motsvarande är fortfarande intressant, särskilt som jag har tänkt att börja med att 'buskflyga' utan att vara med i ngn klubb. Jag har inget emot klubbar, men nu bor jag så att den lokala klubben har fältet ngn mil eller två utanför city, ganska hög medlemsavgift som betalar lokaler (som jag inte behöver) och är anslutna till SMFF (och kräver antagligen SMFF för att flyga på deras fält). Nja, jag håller i mina hästar ett tag och prövar mina vingar på egen hand först. En del av det sociala som en klubb ger verkar detta forum och sammanhang kunna skapa. Men som sagt, en Bixler kommer nog att införskaffas under säsongen. Den Multiplex Fiesta som jag köpte lär nog få vänta ett tag till dess att jag blir varm i kläderna.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Till min iCharger använder jag mestadels ett nätagg liknande detta när jag laddar hemma - http://www.jula.se/transformator-604149
    Finns även på bl a Biltema - http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...adapter-38116/. Mitt har, liksom det ifrån Biltema, inget cigaretttändar-uttag på kåpan utan en riktig kabel som jag satt en Deans-kontakt i (han-delen) och sen motsvarande hona i sladden ifrån laddaren.
    Klarar visserligen bara ca. 60 W men för de flesta ackar räcker det när man laddar hemma för då brukar man inte ha lika brådis.
    Nackdelen med iCharger 106B är att den klarar max 18 V in. Om du väljer en lite större modell av iCharger så tror jag dessa klarar högre inspänning och då borde du kunna använda en laddare till en bärbar dator och såna brukar det finnas i parti och minut till alla avvecklade PC-burkar.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •