Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Vill börja med FPV men! Var börjar jag..

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb lös

    Standard Vill börja med FPV men! Var börjar jag..

    Tjena hej alla..

    Rätt ny inom detta men har sånt hunger o få åka med Quaden allt nya TRI Coptern
    va behöver jag införskaffa för grejer för att göra det.. Gärna fungerade paket..

    kikat runt på HK men så många versioner av fatshark så man blir vilsen
    några goa råd från er?

    Greven

  2. #2

    Standard

    Om du vet att du kommer hålla på med detta så skall du köpa bra saker från början.
    Är du osäker och bara vill testa så köper du billigare saker och känner efter om det är din grej.

    Alternativ 1 = dyrare initialt - men sakerna håller och funkar bra.
    Alternativ 2 = billigare initialt, men troligen dyrare i längden.


    Vad det gäller goggles så vill du troligen ha en bra bild och kanske vill använda en OSD som bygger på info om batteri mm.
    Då bör man ha högre upplösning på skärmarna i sina goggles. använder man inte OSD är det inte riktigt lika nödvändigt, men det kan vara bra iallafall. (Själv kör jag med 640*480 i ett par gamla MuVu's och det är bra till OSD)
    Sedan får man fundera på om man vill ha finesser som Headtracking dvs att kamera följer huvudet (ställer krav på goggles och radio) men det vill du nog inte ha på en Quad/Tri.

    FOV är också viktigt...Field of view dvs hur bred synvinkel det är i glasögonen.
    Hög FOV ger en total upplevelse att sitta i cockpit - låg FOV ger mer upplevelsen av att titta på tv en bit bort.
    Det skiljer i skärpa på dessa 2... Vill man inte spendera dyra pengar på goggles duger det gott med en 7" skärm på markstationen.

    Val av videolänk beror mycket på hur du kommer att flyga. lägre frekvenser når längre och man kan flyga bakom träd och buskar (och hus) För att starta enkelt kan man ta 5.8ghz 200mW som finns lite överallt och den har helt OK prestanda.
    (har själv flera st)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen behöver du ju inte skaffa själva FPV-grejorna initialt utan bygg multikoptern och lär dig flyga den visuellt så får du ju dessutom en känsla för om detta är nåt du vill fortsätta med - innan du har investerat i FPV-grejorna. Och söker du dig till en klubb så kanske du kan få prova på hur det är att titta ner på världen via goggles...
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb lös

    Standard

    Flyger gör jag redan med min F450 kopia med Gopron på..
    Tricoptern blir en lek maskin..
    Men är ute efter just FOV som sas för få sån skön flygkänsla som möjligt..
    man leker kanske lite för mycket i simulatorn..

    Anledning till glasögon vill ha så lite utrustning som möjligt.. Tex inför semestern

    Men va tipsar ni om då Järna länkar med hela paket lösningar lågt mellan högt..

    Greven

  5. #5

    Standard

    Inte billigt men då ingår allt utom batteri som jag förstått.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...OS_Camera.html

    Skulle dock inte köpa den via HK då kundservicen inte är så bra om något skulle strula.

    Fatshark har nya goggles på g om du orkar vänta men då ingår inte mottagare osv.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...RE_ORDER_.html

  6. #6

    Standard

    Plocka ihop något på readymaderc.com köpte mina fatsharks där tillsammans med vtx.. inte billigast men bra service och snabb leverans, dock från USA så tull-chansen är hög
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb lös

    Standard

    Jo nu är det 70/30 procent chans att dom fasnar. USA har skärpt sig ordentligt..

    När du säger plocka ihop.. Det är der jag kör fast är helt färsk på FPV o där frågar er.. Vet inte va jag behöver för använda..

  8. #8

    Standard

    kolla på dessa prylar..

    Glasögon:
    http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2283

    Video sändare:
    http://www.readymaderc.com/store/ind...roducts_id=485

    Kamera, lite beroende på vad du ska ha för kamera en kretskortskamera eller om du ska använda video out på tex gopro..
    *Jag kör med denna kameran http://www.securitycamera2000.com/pr...-Menu-DNR.html


    Den kräver lite kabelanpassningar så kanske inte första valet plus att den inte spelar in något..

    kabel till gopro hero 3 http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1296

    Videosändaren vill ha 6-13v jag hade kört den på 2 eller 3 cell lite beroende på vad du har för något..

    Detta är vad jag hittade när jag kikade lite snabbt, hoppas att någon annan här kan komplettera eller ändra något som passar bättre
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Vtx på 250mW ingår redan i kitet med Attitude. Den nyaste modellen kan dessutom matas från 4s lipo.

    Vill man ha det lätt och smidigt med klart godkänd bild, så kan jag rekommendera Attitude-kittet

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Vtx på 250mW ingår redan i kitet med Attitude. Den nyaste modellen kan dessutom matas från 4s lipo.

    Vill man ha det lätt och smidigt med klart godkänd bild, så kan jag rekommendera Attitude-kittet
    Gick lite snabbt men såg nu att det var ett komplett kitt
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  11. #11
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Inte billigt men då ingår allt utom batteri som jag förstått.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...OS_Camera.html
    Det var väl inte så farligt. Frakten är gratis på just det paketet. 2700kr och då ingår kamera, videosändare/motagar, glasögon, headtracker, antenner och sladdar.

    Bara tuta och köra.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb lös

    Standard

    Såg det.. Men har en som har denna o sälja här i landet så ska kika på det först..

    Annars får man ta sig en fundera

  13. #13

    Standard

    Jag läste en hel del om videoglasögon innan jag bestämde mig för att köpa mina fatshark attitude v2. Har man bred FOV så blir det dålig fokus ute i kanterna, och det är just där man har en del av sina instrument från OSD.
    Attitude v2 funkar klockrent, men det är ofta man får justera IPD för att få iordning på bilden, känns som att antingen är det skarp bild längst ut, eller längst in, jag har svurit åt dem ett par gånger då man inte får en klar överblick på hela skärmen.
    Ett par cloverleaf antenner till glasögonen samt mottagare är att rekommendera, finns billigt på ebay.

    Ska du flyga Naza så är iOSD mini en riktigt bra OSD, det enda jag saknar är egentligen är funktionen där man kan se hur mycket mah man har gjort åt samt en ordentlig hastighetsmätare som visar km/t eller mph istället för m/s.

    Går lite i tankarna om att överlappa bilden med ytterligare ett OSD som endast visar mah samt km/t, borde funka med något open source osd?

  14. #14

    Standard

    Vill du ha lite utmaning så kan du ju bygga dina googles själv. Inte så krångligt alls och du får ett bra resultat till en låg peng (250kr) . Ett lipo på pannbandet, o en Vrx ovanpå taket till glasögonen så har man en komplett enhet.

    Såhär blev tex mina att se ut:


  15. #15

    Standard

    Måste inflika och säga att jag var i samma position som du. För bara ett par veckor sedan gjorde jag min stora beställning av FPV-saker och det tog mig ett par veckor att göra forskningsarbetet som MÅSTE göras för att bli nöjd. Här är vad jag, efter två veckor konstant frågande på forum, sökande och förstående kom fram till:

    Skyzone FPV Goggles 5.8GHz Dual Diversity - 408.99$
    ImmersionRC 5.8Ghz Audio/Video Transmitter (600mw) - 69.99$
    Hobbyking G-OSD 3 Mini OSD System w/GPS Module - 40.39$
    RMRC 700XC 700TVL ATR CC (PAL) - 89.99$
    5.8 GHz Bluebeam Ultra Antenna Set (RHCP) IBCrazy - 64.95$
    5.8 GHz 5 Turn Helical (Can Be Goggles Mounted) (7 dBic) (IBC) - 32.99$

    Total: 710$

    Jag säger inte att dessa komponenter passar perfekt för just dig (kanske/kanske inte), men om du vill ha ett system som kommer hålla, med bra kvalité och inte gör dig besviken, då är detta ett värdigt system!

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb lös

    Standard

    Jo många val finns det.. Försöker springa på nått beg system o börja med...


    så vet ni nått hör av er..sämsta är jag har två vecker på mig sen börjar första delen av semestern.

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    139
    Jobb
    Trucker
    Klubb
    Klubb lös

    Standard

    Dominator V2
    immersion 600MW
    fatshark modul
    samt adapter till Gopron
    Är på väg hem..
    Men villa en liten kamera o med
    så letar för fult efter nån som har nån liten smidig hema o göra sig av med..

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Brukar gå rätt fort om man beställer från securitycam2000
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    Standard

    Beställde en kamera ifrån securitycam2000 2a juni. Har inte kommit än... iofs gratis frakt!

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Om man inte får packet på en månad skickar de ett nytt. Det andra paketet gick på ca 10 dagar för mig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •