Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ny fläkt och motor

  1. #1

    Standard Ny fläkt och motor

    Hej jag har en sån här edf

    http://hobbyking.com/hobbyking/store/__20349__Mini_JAS_39_Gripen_EDF_Fighter_Jet_EPO_PN F_.html

    Min fråga är kan jag montera en sån här motor utan att byta fartreglage och fortfarande köra den på 3 cells batterier, eller är den motorn bara för 4cells (jag har så många bra 3 cells batterier att jag inte vill byta.)

    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html

    Eller ska jag köpa den här istället som det står är för 3 cells. Och vilket fartreglare ska jag välja isåfall.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html


    Tack på förhand från en som behöver hjälp med elekroniken

    /Daniel

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En generell inflikning... Tänk även på vikten, den nya fläkten är en av de tyngre och om dina ackar inte orkar knuffa på så blir det bara trögt i luften istället för en uppgradering. Man brukar göra tvärt om när man vill få fart på denna typ av EDF att man behåller originalmotor och ökar en cell. Ibland eller till och med ofta så funkar det även med original fartreglage.

    googla på rcgroups och din modell så finns det mängder av info om nu inte någonting trillar in här.

    notera igen att min inflikning är generell och inte exakt för just din modell.
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Hej Henke tack för ditt svar.

    Det är så att jag tycker fläkten som sitter i nu har börjat låta konstigt på 3/4 gas ungerfär och då tänkte jag att det kanske var läge att uppgradera men det kanske räcker att byta fläkten..

  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag har haft för vana att lägga på en droppe olja i lagren på alla mina -H-k foamies. Det har iaf inte skadat för min 3? år gamla F-9 Panther går bättre än någonsin. Såtillvida att du inte fått skräp i bladen så finns det väl inget som sliter precis. Det där med oljan gäller för övrigt alla H-k EDF:er jag har och dom är många. Nu är det Jet Fighter F-22 som gäller och den går näst intill ballistiskt.
    Mogge

  5. #5

    Standard

    Hej Mogge.

    Jag provar och olja för det blir ju inte sämre med en skvätt olja i lagren.

    Jag rev isär fläkten idag och såg att bladen har tagit i ytterhöljet så det kanske är det som har låtit illa.

    tror ni jag behöver balansera fläkten? och hur gör jag det smartast, det är en 5bladig.

    //Daniel

  6. #6
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Det låter som lagerglapp när det uppstår oljud,vibrationer vid vissa varvtal. Bäst märks det på min Dremelkopia som trillar ur näven vid ett visst vartal men det löser jag genom att gasa mera resp mindre. Dom flesta kinamotorer har inte den bästa lageruppsättningen så det lindrar nog lite med lite smörja..Alt. är att byta lager, inte så svårt och betydligt billigare.
    Berätta gärna hur det gått. Även mina fläkthus har små skrapmärken, kan vara att bladen töjer sig eller skalbaggar och annat knytt.
    mogge

  7. #7
    Niclass avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    25
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Jag har slitit ut ett gäng org fläktar o motorer..i deras 50mm EDF L-39..Sabre..F-16
    Har ersatt med dessa saker och behållt org fartreglage och kört 3s.Blev bra mycke mer ös
    http://hobbyking.com/hobbyking/store..._Inrunner.html
    samt fläktaggregat
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...inch_50mm.html
    då passar det utan att behöva ta bort för mkt skumbananer

  8. #8

    Standard

    Jag vet inte om jag vill skriva det här men jag tror skallrandet inte kom från fläkten, däremot deras skitfästen för roderhornen dom skallrade som f'n när jag provade nu ikväll.

    Jag provade fläkten ur planet och då lät det inte nått speciellt. men jag ska testa mer nu till helgen annars beställer jag både ny motor och fläkt.

    Det är ju roligt och prova nytt ändå...

    //Daniel

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daniel.pl Visa inlägg

    tror ni jag behöver balansera fläkten? och hur gör jag det smartast, det är en 5bladig.

    //Daniel
    Det bör man alltid göra. Samma med proppar, speciellt om de är köpta från Österland..
    Sök på "balance edf" på Youtube, där finns en massa bra tips.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Lyssna gärna på vad Niclas skrev. Han vet om någon. Själv så bytte jag ut fläktar på olika plan med gott resultat. Niclas är ju i vissa lägen Guru. Hepp.
    mogge

  11. #11

    Standard

    Nu är det beställt en ny motor och fläkt så får vi se när grejerna kommer.......

  12. #12
    Niclass avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    25
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Guru..nu tog du i. Har provat de jag skrev.Det kostar inte så mkt plus att man kan behålla accar o fartregl.
    Och få lite mer ös...Det krävs en massa "karvande" för o få i deras alufläktar(har provat..).Det är inte värda o lägga en massa pengar på(min
    personliga uppfattning).Men för va de kostar så flyger de helt ok

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •