Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Walkera Devo10 Powerboost mod

  1. #1

    Standard Walkera Devo10 Powerboost mod

    Hej. Första tråden jag lägger in och hoppas det kan bidra till något gott.
    Har läst många trådar på en del forum där de säger att detta inte funkar, men motsatsen är verkligen bevisad av många, det fungerar verkligen.

    Jag hade när jag köpte min radio hade den väldigt kort räckvidd, enl specifikationerna på radio/mottagare så skulle systemet ha en räckvidd upp till 2km, 400 meter var det mer korrekta värdet och då har jag firmware 7A i radion som skall ge en uteffekt på ca 100mw.

    400m när man flyger FPV är inte särskilt spännande, nu flyger jag mest quadcopter FPV men har väl tänkt att koppla in utrustningen på lite olika flygplan jag har liggandes i skrubben och då vill jag kunna flyga lite längre.

    Så jag började leta igenom en massa trådar om vilken förstärkare man skall ha och vad det är för specs på de olika booster som finns på marknaden, det tog ett tag innan jag hittade det jag verkligen ville ha.
    Jag bestämde mig för en förstärkare som har 2.5W uteffekt, men det som spelade roll var även en som kunde ta 20dBA (100mw) In i förstärkaren från min standardförstärkare.



    Det största problemet med Devo 10 är att det inte går att skruva bort antennen så att man kan använda SMA-kontakten till att koppla in förstärkaren på.

    Detta åtgärdades genom att köpa en U.fl till SMA kabel.
    Köpte även kablar till min mottagare så att jag kan montera bättre antenner för ännu bättre räckvidd på min utrustning.


    En del trådar jag läst på monterar sitt antennuttag på baksidan eller någon annanstans än där den egentligen ska sitta. Jag ville ha den på originalplatsen så att jag fortfarande kan montera en vanlig antenn på radion då jag inte ska flyga FPV och inte behöver använda mig av antennförstärkaren.
    Hålet som används för att skruva fast originalantennen var perfekt storlek för att trycka ner lim igenom med limpistolen, kontakten sitter fast riktigt bra!





    Allt gick smidigt tills jag bestämde mig för att använda 12v uttaget i bak på radion till att strömförsörja min förstärkare, det är ett ladduttag och att dra ut 12v funkade inte. Lite modifiering i radion behövdes.


    Matningen togs från power-on kabeln och på så sätt slås förstärkaren automatiskt på när man sätter på radion.


    Allt i bygget funkar klockrent hittills:



    Här är mottagaren utan antennerna fastsatta. Räknar med en otrolig skillnad i räckvidd.


    Allt är precis klart och räckvidden skall förhoppningsvis i dagarna hårdtestas. Jag har sett personer få ut 3-5 km med 1w förstärkare, så en 2.5w räknar jag med iaf 6km minst. Förhoppningsvis så påverkars effekten och "noise" en del av inmatningen av effekten från radion, så kommer även testa de olika lägena på uteffekten på radion för att få bästa effekten på förstärkaren.

    Finns det några fler här som har erfarenhet av boosterbyggen som har tips och trix så mottages dem tacksamt.

    För övrigt är det 3dBi antenner som skall monteras på mottagaren och på sändaren kommer det att sitta en 10dBi antenn som ännu inte kommit.







    Senast redigerat av Landin81 den 2014-05-15 klockan 06:07.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det fungerar säkert bra för dig men eftersom den lagliga gränsen för frekvenshoppande system på 2,4 GHz är just 100 mW så hoppas jag att du inte flyger i närheten av andra RC-flygare. Men är du ensam ute på landsbygden så är det säkert inga problem. F ö så är det 10 mW max effekt som gäller om systemet inte är frekvenshoppande så regelverket är rätt hårt vilket kan ge en antydan om lämpligheten att "boosta" sändare på 2,4 GHz-bandet som ju innehåller en hel del annan kommunikationsutrustning också. Men finns inga andra liknande utrustningar i närheten så fungerar det säkert.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tack så mycket för informationen! Hade faktiskt ingen aning om att det var 100mw gräns som gäller. Som tur är flyger jag inte bland andra och inte bland annan utrustning heller. Får väl bli ett experiment antar jag, och övergå till någon slags longrange setup i framtiden. Är inte speciellt påläst på långdistans men 433 bandet är väl det som gäller?
    Hade jag fått den räckvidden som utlovades på radion hade jag varit mer än nöjd till att börja med =)

    Antar att jag skulle kunna testa med ett par andra antenner på radion och mottagaren och se hur långt man kommer med det, det borde väl göra skillnad gentemot originalantennerna?
    För efter modden så har jag ju faktiskt möjlighet att byta antenner.

    Så hur fungerar det egentligen om man kopplar in en wifi-förstärkare som den är tänkt till, just till wifi routern hemma, är det inte heller lagligt? =/

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Den är nog inte heller godkänd kan jag tänka mig (om uteffekten överstiger den tillåtna) - däremot kan du ju ha repeaters med godkänd maxeffekt om du behöver utöka täckningsområdet hemma.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Hm, låter som att jag får skaffa mig en UHF länk istället.
    Att sätta ut repeaters var 400e meter runt om låter inte så lockande =)

  6. #6

    Standard

    Landin81:
    Innan du fortsätter dina experiment med förstärkare och slutsteg på olika frekvenser kan jag varmt rekommendera dig att kontakta PTS för att ta reda på vilka regler som gäller och vilka tillstånd du ska ha för att göra dom experiment du håller på med.
    Eftersom det i straffskalan för brott mot radiolagen ingår fängelse så sätter du ganska mycket på spel med dina experiment.
    Och med dom 2.5W på 2.4Ghz har du en räckvidd på 10 mil med korrekta antenner så du kommer inte att vara speciellt svårhittad när PTS får anmälningar om att data och radio trafik störs ut där du finns.

    Jag är sändaramatör och har själv kört över 5 mil på 2.3Ghz (där vi har tillstånd att sända) med 1W.

    /Jonas

  7. #7

    Standard

    Jo jag läste lite om det och det låter som att mina planer går i stöpet. sitter och googlar ezuhf istället, verkar vara en bättre idé till devo10 =)

    Tills dess. Kommer jag få längre räckvidd med en 10dBi antenn och bättre antenner på mottagaren?

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hur lång räckvidd behöver du ? Eftersom vi är inne på regelverk så gäller ju "inom synhåll utan optisk hjälpmedel (utom vanliga glasögon)" även för kärrorna - om du händelsevis inte uppmärksammat det.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Är det inte bara kommersiell flygning som man behöver söka tillstånd för i kategori 3 UAS?

    Men några km räckvidd iaf, som sagt, 400 meter räcker inte långt. Och skulle alla här flyga FPV "inom synhåll" hade nog mer än hälften aldrig ens börjat och den andra hälften hade nog lagt ner efter 1 vecka =)

  10. #10

    Standard

    400m är längre än du tror. Vad är det roliga med att flyga några km bort? Du kan inte flyga lågt eller mellan något. 98% av dom roliga flygningarna är inom los för då kan man flyga närmare grejer och faktiskt ha roligt.

    Ezuhf (alla uhf system) kräver radioamatör licens.

  11. #11

    Standard

    400m är inte tillräckligt för mig när jag flyger fpv, jag vill utforska och få in massa härligt filmmaterial utan att behöva förflytta mig mellan 20 olika positioner så fort jag vill filma på något annat ställe.
    Känns ju som att Sverige åter igen har gjort det, känns som det är döfött från första början med FPV i Sverige, varför ska man få ha roligt lixom. Visst, man kan bygga en liten 230quad och flyga mellan några träd, eller nej det kan man ju inte, för flyger man bakom ett träd så är det ju inte inom synhåll så den tanken spricker ju oxå.

    Så för att få använda en cobra radio som man köper på biltema med UHF så behöver man radioamatör licens? =/

    Så varför köper folk i Sverige 1.3 ghz videolänkar som jag sett på forumet, när man inte har någon som helst användning för det då man inte får flyga bakom saker eller så långt?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har nog generellt ganska fritt regelverk för modellflyg i Sverige. Tror att det räcker att åka över Sundet till Danmark så kommer du att se nåt helt annat. Men en av få regler som kan påverka FPV-flyget är just "inom synhåll" - http://www.modellflygforbund.se/t2.aspx
    Det är nog bra att kolla runt lite avseende regelverk för både radioutrustningen och själva flygningen innan man handlar på sig utrustning och börjar använda den. Allt är trots allt inte tillåtet även om vi har förhållandevis stor frihet i detta land - nåt som de flesta uppskattar och jobbar för att det skall fortsätta att vara så.
    F ö så finns det flera 2,4 GHz-system som klarar betydligt mera än 400 m räckvidd inom lagliga gränser för sändareffekten.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Jepp som roger säger så finns det mycket bättre system. Walkera är en av dom sämre radioapparaterna. För budget så kommer man långt med en FrSky modul och en radio som JR pcm 9xII.

    1,3ghz kräver även licens och många ink mig själv kör med det för att det är ett tyst band dvs inga wifi och annat piss som spyr ner hela bandet med rf skräp.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Så för att få använda en cobra radio som man köper på biltema med UHF så behöver man radioamatör licens? =/
    Nu tror jag inte att just Biltema kanske säljer dom men väl Kjell och Yes - du måste ha tillstånd vilket framgår här - http://www.kjell.com/sortiment/telef...ledInformation
    Roger

  15. #15

    Standard

    Dom komradio som säljs av Biltema och Kjell är PMR apparater låsta till 8 fasta kanaler som är upplåtna för taltrafik med en max effekt på 500 mW och apparaterna får inte ha möjlighet att ansluta yttre antenn eller byta den med levererade (ja, jag vet att dom apparater Kjell & CO bryter mot den delen av reglerna) du får heller inte göra modifiering eller andra ingrepp i dessa radioapparater om dom ska falla under regler för PMR.
    Gör man någon form av modifiering, vilket är innefattar byte av antenn så blir det per definition en amatörradio där det krävs att den som använder den har amatörradiolicens.
    Men visst, om du köper en PMR radio med ingång för yttre mikrofon och sen bygger om din videoutrusning så den modulerar signalen med 1 - 2 KHz signalering och ansluter den till mikrofoningången på den ena radion och sätter den på din flygande farkost och sen bygger du motsvarande utrustning för av göra om signalerna vid mottagaren till en videosignal så behöver du inga licenser eller tillstånd för att köra 500 mW på 400 MHz.

    Partar vi 1.3 GHz så är det enbart amatörradiolicens som gäller eftersom dom frekvenserna inte är upplåtna för några licensfria ändamål.
    Och ska man vara petig måste varje sändningspass inledas med en identifiering i form av licensinnehavarens anropssignal så sändningen kan identifieras, identifiering kan göras antingen via tal, telegrafi eller ATV (Amatör TV).

    /Jonas

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jonas,
    Nu är vi visserligen långt utanför det ursprungliga ämnet men den radio jag länkade till hos Kjell är nog en sån som kräver tillstånd och det är ju också vad dom själva säger i beskrivningstexten.
    Roger

  17. #17
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Så för att få använda en cobra radio som man köper på biltema med UHF så behöver man radioamatör licens? =/
    Ja. 433Mhz är ett sådant där band som är lite luddigt.. om du kör 10mW eller mindre behöver du inte ha någon licens. men allt över det då ska användaren inne ha ett amatörradio cert. så om man skall vara sådan så går longrange system bort de med för på de uteffekterna kan du lika gärna köra 2,4GHz o slippa alla störningar som ligger runt 433...

    och de flesta systemen som du köper innom vår hobby på 433 går att endera skruva ner med en brytare eller genom omprogrammering. då blir de lagliga för vanliga dödliga att använda. men åter igen, kolla upp stadgarna på PTS hemsida innan du handlar så du vet vad du FÅR använda, sedan är det upp till dej om du vill följa lagarna som finns men tänk på att det kan drabba andra med om du inte följer dem
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  18. #18

    Standard

    Klart man vill följa lagarna, men det är ju sjukt svårt att göra verkar det som.
    Hur gör ni andra när ni vill flyga lite längre? Eller just det ja, det går ju inte i Sverige. Jag är så fruktansvärt trött på svenska lagar och förordningar för det sätter stopp för mer eller mindre varenda hobby, om man nu inte håller på med stickning och virkning, men iof det får man väl heller inte göra på allmän plats för då bryter åker man väl dit brott mot knivlagen istället, som sagt, Sverige i ett nötskal.

  19. #19
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    det kunde ha varit värre .... du kunde ha bott i spanien. de har betydligt striktare radiolagar än sverige.. även frankrike är värre.

    men ditt bekymmer har en väldigt enkel lösning. ta kontakt med din lokala amatörradioklubb och de att för göra provet för att bli radioamatör. då blir det helt plötsligt betydligt öppnare. det är ju så enkelt att sverige är inte särskillt strikt när pts vet att du har koll på vad du håller på med.
    http://www.ssa.se/ <-- där kan du leta upp närmaste klubb i dina trakter sedan är det bara att ringa den de har som utbildningsansvarig eller liknande
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  20. #20

    Standard

    Ja det är väl tur att man inte bor där då =)

    Ok, tack så mycket för tipset! Låter ju som en relativ enkel lösning ändå. Ska man ändå hålla på med detta så är det väl lika bra att man skaffar sig förutsättningarna för det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •