Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: DRQ250, fullutrustad

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard DRQ250, fullutrustad

    Har precis knåpat ihopa min andra quad. Det blev en DRQ-250 från DroneFrames med "extra allt". Inte tänkt att köra allt för mycket busflyg med, snarare som en ultraportabel FPV-maskin:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DRQ250.jpg 
Visningar:	279 
Storlek:	27,7 KB 
Id:	45566

    Det som saknas är video-TX:en, som är på ingång från RangeVideo. Den är redan asful, och kommer att se ännu galnare ut med en cloverleaf i svansen...

    AUW med video-TX:en kommer att bli cirka 770 gram.
    Uppmätt dragkraftsmaximum i tester med denna motorn och Gemfan 5x3 är 450 gram per motor.

    Setup:
    Controller/OSD: Feiyutech FY41AP
    Motorer: Cobra 2204/28 2300 kV
    ESC:er: T-motor 12A m SimonK firmware
    Proppar: Gemfan 5x3
    FPV cam: ReadymadeRC 520 TVL
    VTx: RangeVideo 350 mW 1,2 GHz med IBCrazy cloverleaf antenn.
    RC radio: 2,4 GHz, FrSky ACCST (Skall flyga den med min Taranis)
    Ackar: 2x Zippy 1,5 Ah

  2. #2

    Standard

    Maxad mini hehe
    Tufft med GPS på en så liten !
    Har du provat lyfta/flyga ? Låter aningen tungt men kanske går fint ändå. Annars säljer DRQ längre armar om det skulle visa sig att du vill ha mer lyftkraft och köra 6" proppar med samma motor/ESC combo.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jo, jag känner till 6"-armarna. 5" räcker bra så här långt.

    Körde 10 minuter vanligt RC-flyg med den med mixat manöverflyg & hovring nyss, ungefär som när man FPVar lugnt och stannar och kikar på saker, och då säger laddaren att ackarna behövde cirka 1 Ah/styck för att ladda fullt. (Har inte fått VTx:en ännu, lovar att skicka upp en bild när den & clovern är monterad.)

    Den är tung, å andra sidan är 250orna ofta överspecade på motorerna för att flyga idiotfort. Den är klart manöverduglig och OK snabb som den är nu. Jag har 2,27:1 dragkraft på maxgas enligt testresultaten på motorn. (770 gram vs 435 gram/motor), vilket ju säger en del om hur racerspecade 250or på 500-550 gram är.

    Testade även GPS position lock på den nu, måste skruva lite på nav-gainen märkte jag, den vobblade en aning när den låste.

  4. #4

    Standard

    Var jue riktigt bra flygtid med den vikten
    Finns dessa proppar också för runt 30g mer lyft / motor. Dock inte i lager. Ska prova mina vid tillfälle.

    http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2868
    http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2869

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Som sagt var, det var inte nån tokflygning, det var slö-FPV style på flyget igår för å kolla att mina gains var OK. Kollade posten i morse, det ser ut som om VTx:en kommer idag, så då blir den färdig i kväll antagligen.

    30 g mer än Gemfan? Det var inte illa. Totalt 120 mer gör ju en jäkla skillnad...

  6. #6

    Standard

    Tycker det är ett intressant bygge, roligt när nån provar lite andra grejor än standard
    Vad jag läst ska Cobra 2300Kv vara nästan identiska i prestanda med Sunnysky 2300Kv så listan nedan borde stämma hyffsat. Lär väl diffa mellan olika setuper lite. Skrev fel förut, det var visst 40g skillnad !

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vtx:en och clovern är på nu, och den fick första turen med FPV igår. Den flyger bra, men behöver fortfarande en massa trimning på GPS position holden.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Den flyger helt OK, men det är en hel vetenskap att få 2.4 GHz att lira med kolfiberram och 1.2 GHz video på nånting så här litet..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140609_211948.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	46010

  9. #9
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Mmm
    Mer inspiration.

    Nice done.

    Mvh Henrik

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Kör FRsky X8R just nu, har en L9:a på order nu, den släpps snart. Funderar starkt på att byta till UHF på den.

    Jag får cirka 600 meter innan Taranisen skriker om att RSSI är critical. Och det är på tok för lite. Satte i alla fall nytt höjdrekord i söndags med den, 182 m. Tyckte jag såg nåt svischa förbi i headplayen när jag susade runt däruppe, och jodå, på gopro-videon var där en fiskmås som drog förbi på "danger close" precis kring att jag nådde maxhöjden.

    Innan jag ger upp 2.4 GHz så skall jag testa bättre filter på 1.2:an och eventuellt en mindre video-Tx, kör med 300 mW nu.

  11. #11
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Detta med 2,4 o 1,2 som du skriver om.
    Är video frekvensen?
    Frågar för jag vet inget om fpv eller foto utrustning.

    Nästa gång det blir nära en mås får du ju initiera en
    Dog fight

    Mvh Henrik

  12. #12

    Standard

    Henke80: 1.2 GHz är video länken och 2.4 GHz är radio länken för att styra farkosten.
    1.2 GHz är endast tillåtet att använda här i Sverige om man är licensierad sändaramatör, i annat fall är man hänvisad till 5.8 GHz för video länk.

    /Jonas

  13. #13

    Standard

    Man får väll inte flyga över 120m även om man har tillstånd har jag hört eftersom det kan finnas flygplan på den höjden.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Minimihöjd för flyg är 150 meter utom i stadsplanelagt område där det är 300. Vårt fält ligger i en 300-zon, så det är ingen fara.

  15. #15

    Standard

    Sen att dom ändå flyger förbi på under 100meters höjd är en annan sak. Kan inte va så svårt att ta flyg cert man behöver ju inte ens kunna läsa en höjdmätare.

  16. #16

    Standard

    Men vad är max höjd o flyga med multirotorn. Jag har för mig det var 120m om man hade tillstånd.

  17. #17

    Standard

    Finns ingen max höjd. Så länge man kan se den (och styra) så är det bara att köra på. Har flugit min EPP-FPV på 1km höjd utan att bryta några regler.

  18. #18

  19. #19

    Standard

    Men detta kanske bara gäller fpv.
    Senast redigerat av Andy1997 den 2014-06-10 klockan 23:05.

  20. #20

    Standard

    Har inget med FPV att göra. Den regeln gäller bara kommersiell flygning med UAS i klass 1B. Det finns inga höjdregler när det kommer till hobby.

    Nu blir det för ot.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •