Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skevroder konvertering.

  1. #1
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard Skevroder konvertering.

    Hej.


    Har en högvingad balsa modell med tre kanaler. Jag kommer att skära ut skevroder och testa.
    Men nu till frågan.

    Finns det någon universell procent av vingytan som ska vara en skevroder yta?
    Detta är ett långsamt gående plan utan 3d egenskaper. Kanske framgick av att det är
    högvingat.

    Spännvidd ligger på runt en meter.
    Är det något mer ni behöver veta så fråga på bara.

    Mvh Henrik

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 392
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Följande bild kan nog vara till hjälp. Ska du ha skevroder längs med hela bakkanten, s.k. "strip ailerons", föreslås 15% av kordan, dvs. vingens bredd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a3375474-21-BasicProportions.jpg 
Visningar:	253 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	45602

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej o tack.

    Jag hade ju tänkt att ha roderytan längst ut på vingen. Men med tanke på en liten vinge så kanske det är bättre att ha hela vägen?

    Annars tar jag 40% in från vingspetsen och 15% av kordan.

    Mvh Henrik

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henke80 Visa inlägg
    Detta är ett långsamt gående plan
    Men då behöver det väl inte ens några vingar..?
    Förlåt, kunde inte låta bli...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Enklast är strip-skevroder och mitt tips är att välja den enklaste metoden för det är inte säkert att du åstadkommer nån större förändring/förbättring på en kärra konstruerad att flyga med sida/höjd.
    Min lilla Multiplex Panda som bara har sida/höjd rollar t ex lika bra med dessa roder som andra seglare jag har som faktiskt är försedda med skevroder. Sen finns det väl situationer där skevroder kan hjälpa till men för kärror konstruerade för sida/höjd-styrning så ser jag få anledningar att också lägga till skevroder. Men som ett kul litet byggprojekt kan man ju ändå testa.
    Roger

  6. #6
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 630
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Strip längs hela vingen var ju vanligt förr.
    Det behöver inte vara så mycket - bara att såga/skära ut så att det blir 5 mm kvar till bakkant för spryglarna och att fästa gångjärnen i. Man kan ju även förlänga den biten man sågat av om man tycker att den är för smal.
    Det behövs inte så många graders utslag för att en högvingad trainer ska vrida på sig så att det räcker.
    Det man kanske skulle fixa är att minska V-formen på vingen men det kan man ju vänta med tills "det blir en reparation".....
    Jag har något liknande "Sting" och den har nog ca 15 mm breda strips med utslag på ca 3-4 mm upp och ner.
    Spännvidden är på runt i meter på den känns det som.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej Grabbar.

    Då kör jag på strip roder.
    Detta blir ju ett experiment. Skulle det inte funka så har jag en färdig vinge liggandes.
    Ska bara gräva lite i servo lådan o hoppas på att jag har något under 4 gram.

    En dum grej bara. att nu har jag vant mig vid att köra sidroder med skevspaken på radion.

    Blir lite omställning i hjärnan först.

    Mvh Henrik

  8. #8
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Men då behöver det väl inte ens några vingar..?
    Förlåt, kunde inte låta bli...
    Helt rätt Jocke

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henke80 Visa inlägg
    Hej Grabbar.

    Då kör jag på strip roder.
    Detta blir ju ett experiment. Skulle det inte funka så har jag en färdig vinge liggandes.
    Ska bara gräva lite i servo lådan o hoppas på att jag har något under 4 gram.

    En dum grej bara. att nu har jag vant mig vid att köra sidroder med skevspaken på radion.

    Blir lite omställning i hjärnan först.

    Mvh Henrik
    Du ska ändra i radion när du byter från 3-kanal till 4-kanal. Vanligast i Sverige är mode 2.
    Då har man för 3-kanalsstyrning

    Gas på vänster spak (fram/bak)

    Sida på höger spak (åt sidorna)
    Höjd på höger spak (upp / ner)

    Byter du till 4-kanal så ska du ändra så du får
    Gas på vänster spak (fram/bak)
    Sida på vänster spak (åt sidorna)

    Skev på höger spak (åt sidorna)
    Höjd på höger spak (upp / ner)

    Stå bakom modellen när du provar roderriktning så är det lättare att få det rätt. Fel blir ofelbart krash.
    En hint är att när skevspaken förs åt höger så går höger skev uppåt.

    För att ändringen av vinge ska bli bra bör man minska V-formen när man sätter på skev. På 150cm spännvidd är det lagom med 3-5cm upp på ena vingspetsen om andra vingen är horisontell.
    fredrik

  10. #10
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej Freddan.

    Bra beskrivning. Men jag har redan ändrat i mottagaren.
    Satt sidroder servot på rätt sidroder ingång och kopplat in skevroder servot på den kanalen
    där sida satt innan.

    Sen så struntar jag faktiskt i att ändra på V formen. Vingen är bara balsaflak med spryglar under för att få rätt anfallsvinkel.

    Går detta snett är det bättre jag gör en ny vinge med rätt v form från början. Kommer gå snabbare.

    Gör detta till ett ologiskt experiment.

    Mvh Henrik

  11. #11
    Fiesler167s avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Pensionerad möbelsnickare
    Klubb
    Hangar 4800 Danmark

    Standard

    Hej.

    Jeg har gjort skevroder på en EasyStar og en Taxi II, uden at ændre på V-formen, begge modeller flyver formidabelt og er meget morsommere at flyve med.
    Bedste hilsener Ib /OY-4657

    Min hemsida: www.Flyvetossen.dk

    Pågående byggnad: www.Flyvetossen.dk/Alcione.html

    Jag bygger mer än jag flyger.

    Club: www.Hangar4800.dk

  12. #12
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Nu så är jag klar med skevroder.

    Microservo emax mitt i vingen. Stötstänger i kolfiber och roderhorn i tunn plywood.

    Har tänkt vikt vikt vikt!!!!.

    Allt inställt o färdigt för premiär flyg.

    Kollade av TP o ingen skillnad.
    Så får jag se hur det går eftersom jag inte har ändrat vinkel på vingen.

    Mvh Henrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •