Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Jaha då har man hört en ljudbang - BANG!

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Jaha då har man hört en ljudbang - BANG!

    Hej,

    Var ute och flög hela dagen idag med min Sebart MythoS Pro på Brattforsheden (mellan Karlstad och Filipstad) och stod i godan ro och flög manövrer (F3A) när det plötsligt small till som en stor dynamitladdning bakom mig, kanske 1 km bort. Va f...n är det som händer tänkte jag och landa snabbt som ögat. Stod och fundera en stund och titta sen upp i skyn där jag kunde höra ett mullrande jetflygplan rätt högt uppe i skyn och rökstrimma efter planet. Tänkte en kort stund om det kunde vara en ljudbang men slog det ur hågen för det händer ju aldrig nuförtiden tänkte jag. När jag kom hem så berätta jag att det small som en stor dynamitladdning vid flygfältet vid 19 tiden och vad hör man - jo det small även hemma vid samma tid. Va - nu börja jag få svårt att få det att gå ihop (såvida det nu inte var en ljudbang). Snabb koll på internet - jo, det var ljudbangar över halva Sverige. Ett JAS 39 Gripen på väg hem mot F21 Luleå, från en militärövning, hade beordrats att snabba på för dåligt väder var i antågande och så drog piloten på i överljudsfart och orsakade ljudbangar längs sin väg hemöver.
    Lär väl aldrig få höra en ljudbang igen, den var hög, öronbedövande hög.
    När jag landade mitt plan tog jag en bild av rökstrimman i skyn efter JAS planet som pilade iväg norrut.

    Såg även ett YAK plan som startade framför mig där vi håller till och flyger RC invid stora flygfältet, tror det var en YAK-52. Häftigt muller från motorn och infällbara ställ hade den också.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JAS_39_Gripen_ljudbang_Brattforsheden_2014-05-18_kl19.jpg 
Visningar:	414 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	45628   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	YAK_plan_2014-05-18_Brattforsheden.jpg 
Visningar:	389 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	45629  

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Superhero

  3. #3

    Standard

    Välte hästar ? Hmm hur lågt flög han egentligen hehe.
    På nått avsnitt av Mythbusters testade dom att flyga på olika höjd i överljudsfart och det krävdes väldigt låg höjd för att t.ex. krossa rutor har jag för mig. Borde krävas betydligt mer för att välta en häst. Men tidningar ska alltid få det att låta extremt. Kanske smällen skrämde dem så dom ramla.

    Anyway, kan tänka mig att det låter rätt högt
    Skulle va kul att få höra IRL helt klart.

  4. #4

    Standard

    Jag är lite skeptisk till att det helt plötsligt dök upp ett oaväder så där, för ja menar man kollar ju inte vädret innan man sätter sig i ett stridsplan, måste varit ett sjukt oväder som dök upp. Sen har man ju hört att svenska piloterna inte flyger mellan vissa tider, om ni kommer ihåg när Ryssland var inne på svenskt luftrum.. Ska de dra det ett steg längre nu? "Tyvärr, vi krigar inte i oväder, och mellan kl 13-16 så har vi rast, så anfall oss inte då"

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vilken blaska stod det i?
    Retroholic!

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Vilken blaska stod det i?
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18907778.ab
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Fick också nöjet att höra ljudbangen då han passerade nära vårt modellflygfält, men inte f-n valt jag för det.

    http://www.nwt.se/varmland/article1558816.ece

    http://www.vf.se/nyheter/allman/ljud...ostra-varmland
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag stod också på benen i samband med bangen
    Om man nu skall tro tidningarna så välte hästar omkull av ljudbangen. Kanske kan vara möjligt om bangen är precis över huvet på nån levande varelse att man kan tryckas till marken av ljudvågen?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-05-19 klockan 13:01.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Jag stod också på benen i samband med bangen
    Om man nu skall tro tidningarna så välte hästar omkull av ljudbangen. Kanske ju vara möjligt om bangen är precis över huvet på nån levande varelse att man kan tryckas till marken av ljudvågen?

    /Bo
    Det är väl som om du skulle bli så rädd så du skiter ner dig, då är det ju inte F15-planet som skiter åt dig utan du själv som tappar herraväldet över analmynningen. Samma sak med en häst som blir knäsvag och "välter". Inga tryckvågor eller så som sveper omkull allt levande.
    Superhero

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om kvällstidningarna skriver det så är det sant,det vet väl alla?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    då är det ju inte F15-planet som skiter åt dig utan du själv
    Om en F15 gör en ljudbang i Sverige så har man all anledning att skita ner sig, för då betyder det att lede Fi är här...

    // F W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Om en F15 gör en ljudbang i Sverige så har man all anledning att skita ner sig, för då betyder det att lede Fi är här...

    // F W
    Eller hade bråttom här ifrån. Frågan är vad som är sant Aftonbladets foto, F21:s snabba förklaring eller någonting annat. Hade det inte varit närmare till hands att landa i Ronneby än att beordra överljudsfart över hela landet. hm
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Jaha, var det en ljudbang! Igår mellan sju å halvåtta skakade huset till en (1) gång, som om det blev en sättning i marken eller en bil körde in i väggen. Jag gick ut och tittade men varken såg eller hörde nånting. Gagnef.

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En gång för massor av år sedan så small det till så att tavlorna ramlade ner från väggen i stugan.
    Det var ett jaktplan som gått upp från Ängelholm och var på väg till lägsta höjd ut över Östersjön mot ett mål som man sett på radarn som ett okänt flyg österifrån.
    Av misstag hade piloten råkat komma lite snabbt när han dök från högre höjd till nära havsnivån.
    Jag läste att det hade blåst ut rätt så många fönsterrutor i Simrishamn som ligger ca 6 mil söder om där jag var.
    Jag gissar att planet passerade någonstans mellan oss - typ ut över Ravlunda.
    Det är alltså en rejäl smäll som nog motsvarar rätt så mycket dynamit i energi - säkert tillräckligt för att välta lite hästar ;-)

    Är det någon som vet om det bangar enbart när man passerar ljudvallen mot högre fart eller om det hörs något även när man återgår till under gränsen?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Standard

    Hittade inget bra klipp av mythbustersavsnittet bara dubbat haha.
    Kolla runt 6:00.


  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Är det någon som vet om det bangar enbart när man passerar ljudvallen mot högre fart eller om det hörs något även när man återgår till under gränsen?
    Jadå, smällen uppstår av ljudkällan rör sig i samma hastighet som ljudet den avger vilket då ackumuleras. Själv har jag bara hört smällen då en skytteklubbskamrat stoppade i väldigt lätta kulor i ett väldigt kraftfullt luftgevär, de lämnar då pipan i överljudsfart för att sakta ner genom ljudvallen. Det är en förvånansvärt hög smäll från en så liten sak.
    /k

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    En gång för massor av år sedan så small det till så att tavlorna ramlade ner från väggen i stugan.
    Det var ett jaktplan som gått upp från Ängelholm och var på väg till lägsta höjd ut över Östersjön mot ett mål som man sett på radarn som ett okänt flyg österifrån.
    Av misstag hade piloten råkat komma lite snabbt när han dök från högre höjd till nära havsnivån.
    Jag läste att det hade blåst ut rätt så många fönsterrutor i Simrishamn som ligger ca 6 mil söder om där jag var.
    Jag gissar att planet passerade någonstans mellan oss - typ ut över Ravlunda.
    Det är alltså en rejäl smäll som nog motsvarar rätt så mycket dynamit i energi - säkert tillräckligt för att välta lite hästar ;-)

    Är det någon som vet om det bangar enbart när man passerar ljudvallen mot högre fart eller om det hörs något även när man återgår till under gränsen?
    Det är en kontinuerlig smäll hela tiden.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_boom

    När rymdfärjan återinträdde i atmosfären hördes två knallar efter varandra, inte speciellt högt eftersom den flyger ganska högt upp så att säga men klart hörbara. Gissar även att "F15-piloten" med brådis inte flög speciellt lågt om det nu var snabbtransport hem.





    På hög höjd men stort flygplan,


    Ravlundahistorien bör låtit ungefär såhär,



    Aftonbladets version,
    Superhero

  18. #18

    Standard

    Hihi, "fainting horses"... ;-)
    ( http://www.youtube.com/watch?v=we9_CdNPuJg )
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    En gång för massor av år sedan så small det till så att tavlorna ramlade ner från väggen i stugan.
    Det var ett jaktplan som gått upp från Ängelholm och var på väg till lägsta höjd ut över Östersjön mot ett mål som man sett på radarn som ett okänt flyg österifrån.
    Av misstag hade piloten råkat komma lite snabbt när han dök från högre höjd till nära havsnivån.
    Jag läste att det hade blåst ut rätt så många fönsterrutor i Simrishamn som ligger ca 6 mil söder om där jag var.
    Jag gissar att planet passerade någonstans mellan oss - typ ut över Ravlunda.
    Det är alltså en rejäl smäll som nog motsvarar rätt så mycket dynamit i energi - säkert tillräckligt för att välta lite hästar ;-)

    Är det någon som vet om det bangar enbart när man passerar ljudvallen mot högre fart eller om det hörs något även när man återgår till under gränsen?
    Jag bodde i Simrishamn då, och det var flera tiotal av de största skyltfönsterna i centrala stan som bara rasade rakt ner.

    Valde "Katastrofen" Bengtsson hade julafton i Radio Kristianstad.

    FV betalade snällt.
    Oldtimer!

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har för mig en liknande sak hände i lidköping för massa år sedan
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •