Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Jaha då har man hört en ljudbang - BANG!

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Jaha då har man hört en ljudbang - BANG!

    Hej,

    Var ute och flög hela dagen idag med min Sebart MythoS Pro på Brattforsheden (mellan Karlstad och Filipstad) och stod i godan ro och flög manövrer (F3A) när det plötsligt small till som en stor dynamitladdning bakom mig, kanske 1 km bort. Va f...n är det som händer tänkte jag och landa snabbt som ögat. Stod och fundera en stund och titta sen upp i skyn där jag kunde höra ett mullrande jetflygplan rätt högt uppe i skyn och rökstrimma efter planet. Tänkte en kort stund om det kunde vara en ljudbang men slog det ur hågen för det händer ju aldrig nuförtiden tänkte jag. När jag kom hem så berätta jag att det small som en stor dynamitladdning vid flygfältet vid 19 tiden och vad hör man - jo det small även hemma vid samma tid. Va - nu börja jag få svårt att få det att gå ihop (såvida det nu inte var en ljudbang). Snabb koll på internet - jo, det var ljudbangar över halva Sverige. Ett JAS 39 Gripen på väg hem mot F21 Luleå, från en militärövning, hade beordrats att snabba på för dåligt väder var i antågande och så drog piloten på i överljudsfart och orsakade ljudbangar längs sin väg hemöver.
    Lär väl aldrig få höra en ljudbang igen, den var hög, öronbedövande hög.
    När jag landade mitt plan tog jag en bild av rökstrimman i skyn efter JAS planet som pilade iväg norrut.

    Såg även ett YAK plan som startade framför mig där vi håller till och flyger RC invid stora flygfältet, tror det var en YAK-52. Häftigt muller från motorn och infällbara ställ hade den också.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JAS_39_Gripen_ljudbang_Brattforsheden_2014-05-18_kl19.jpg 
Visningar:	414 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	45628   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	YAK_plan_2014-05-18_Brattforsheden.jpg 
Visningar:	389 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	45629  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •