Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bo Gårdstads RC sidor - upphört.

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Bo Gårdstads RC sidor - upphört.

    Hej,
    Kanske framgått av nåt tidigare inlägg här men...
    http://www.gardstad.se/
    En intressant och läsvärd site var det men som nu ej finns längre med sitt forna innehåll.

    Det fanns mycket kul att läsa där när allt fanns publicerat.
    Man skulle sparat hem hela siten till sin disk medan den var uppe, men nu är det för sent.

    /Bo (en annan Bo)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tråkigt - och all info behöver ju inte "renoveras" för att ändå vara intressant.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    http://web.archive.org/web/20140210041754/http://www.gardstad.se/

    Ofta tänker man kanske att informationen på internet är "dagsfärsk" och kan försvinna med ett knapp-tryck, men riktigt så är det inte. Den här typen av internet-arkiv har funnits rätt så länge. Inte alltid det funkar dock, min egen aircombat-blogg finns t.ex. inte där, antagligen pga att den ligger i ett underbibliotek som inte är länkat från domänens huvudsida.

    /Dix

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Intressant.
    Jag fick faktiskt ett email om detta för ett tag sedan och min tanke var att man kanske kunde få tillstånd att publicera sidan som en typ av arkiv likt skannade tidningar. Bosse G har ju gjort en massa trevliga modeller som byggts i många exemplar och som många klubbar haft som skolkärror.
    Jag mailade Bosse G för att fråga vad han tyckte.

    Bosse fyllde 75 år den 26 mars - GRATTIS - tyvärr i efterhand. Rätteligen borde det varit ett stort reportage i Sveriges hobbytidningar om detta i vintras/våras. Bosse berättade att det varit dåligt med träffar på besöksstatistiken de senare åren och att han inte tyckte att det var mödan värt att jobba med sidan.
    En viktig del som jag förstår att flera gillade var fältlistan. Den var ett stort jobb att hålla aktuell och många kontakter var inaktuella och fick tas bort.
    På min fråga om man kunde få en kopia på sidan (från hans backup) så var han tveksam och sa att det borde man ju tänkt på när sidan var uppe och levde. Det är helt klart en vettig åsikt men som sagt så finns det ju arkiv på nätet.

    Gällande hans ritningar så finns de fortfarande att köpa från Svensk Modellproduktion i Märsta.
    Originalritningarna har Bosse donerat till SMFF !!
    Man kan bara hoppas att de kommer att publiceras.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Internet-arkiven kan visserligen innehålla en del sidor men knappast hela sajten men har man tur så kan man ju hitta det man söker. Vilket jag personligen sällan gjort, tyvärr.
    Roger

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dix Visa inlägg
    http://web.archive.org/web/20140210041754/http://www.gardstad.se/

    Ofta tänker man kanske att informationen på internet är "dagsfärsk" och kan försvinna med ett knapp-tryck, men riktigt så är det inte. Den här typen av internet-arkiv har funnits rätt så länge. Inte alltid det funkar dock, min egen aircombat-blogg finns t.ex. inte där, antagligen pga att den ligger i ett underbibliotek som inte är länkat från domänens huvudsida.

    /Dix
    Perfekt!!
    En sån sida är för bra för att bara slängas, nostalgieffekten är alldeles för hög!
    Sparad numera som en "Favorit"!
    Retroholic!

  7. #7

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Thumbs up

    Så bra - RC-sidorna arkiverade av internet självt alltså. Fiffigt.

    BG har ju producerat en rad DVD-filmer från modellflyget också med egen copyright. Jag har själv en bunt sådana. Hög nostalgifaktor även där.

    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  8. #8
    TheNicks avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Jobb
    Kör GNU/Linux, knåpar i Ruby och Rails.
    Klubb
    Älmhult RCK, Helsingborgs FK, Helsingborgs MFK

    Standard

    Synd detta; Bosse Gårdstad har inspirerat mig sedan början på 80-talet och ett besök på gardstad.se har räddat många tradiga TV-kvällar! Men, med lite påtryckning så kanske .....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •